Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kitiltják a reklámokat az iskolából

Kitiltják a reklámokat az iskolából
Év: 
1998
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Napi Magyarország

Pokorni elhúzódó vitákra számít

Minden reklám hazudik

A minisztérium tervei között szerepel, hogy a gazdasági reklámról szóló, illetve a közoktatási törvény módosításával elérje azt, hogy a közoktatási intézményekben folyó reklámtevékenységet szabályozza és korlátozza - nyilatkozta Pokorni Zoltán oktatási miniszter. A vártató viták miatt egy évet szánnak az elõkészítésre.

Elsõként - az általános és középiskolákban - az édesipari és a kifejezetten szórakoztató jellégû termékek, valamint a kozmetikumok reklámozását akarják korlátozni. A második csoportba azokat a kulturális termékeket sorolják, amelyek iskolai megjelenését a tantestületre és az igazgatóra bízzák, mert õk tudnak adott esetben különbséget tenni a valódi kulturális értéket képviselõ színházi, zenei elõadások, könyvek és azok között, amelyek reklámjának nincs helye az oktatási intézményben.

A harmadik csoportba a tanuláshoz, a tanításhoz kötõdõ vagy olyan társadalmi célú reklámok kerülnek, amelyek például az egészséges életmódot, a környezetvédelmi szemléletet vagy a dohányzás elleni küzdelmet propagálják. A miniszter vitákra számít a kategorizálások tekintetében, mivel sok olyan reklámeljárás van, amely magát egy mozgalom vagy társadalmi célok mögé rejti el. Ennek keretében szabályozzák majd a szponzorálási vagy vásárlási akcióként megjelenõ tevékenységeket is, amelyek tárgyát valójában egy-egy új termék bevezetése, ingyenes osztogatása képezi. Az ifjúsági szervezetek sem végezhetnek majd gazdasági propagandamunkát az iskolákban.

Pokorni Zoltán azért kérte munkatársaitól, hogy még ebben a tanévben készüljön el a koncepció, mert a tervezetet széles körben szeretné megvitatni. Szerinte ugyanis a pedagógusokon, a szülõkön és a gyerekeken kívül a gazdasági etikában érintett intézmények sorát is érintheti. A fiatalok fontos piacot jelentenek, amit a cégek pontosan tudnak, hiszen ha valakit egy termék fogyasztására most rávesznek, az hosszú ideig vásárlójuk marad. Az oktatási tárca vezetõje nem tartja könnyû feladatnak a durva gazdasági reklámoknak az iskolából történõ kiûzését, azért szán legalább egy évet az elõkészítésre.