Kezdődhet a zöld tanév
A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium diákönkormányzata két éve díjat nyert a Nulla Hulladék Ötletpályázatunkon. Édes Piroska, a DÖK akkori elnöke számol be nekünk arról, hogy a sulis Zöld Projektjük hová futott ki.
Mi ihletett, ösztönzött Titeket
a Zöld Projekt elindítására?
Szerettük volna ráébreszteni
a diákokat, milyen nagy az
egyén felelőssége, hogy mennyit tehet egyetlen ember a hétköznapjaiban,
és ezzel példát is
mutathat. Most már megnézik,
melyik kukába dobják a banán
héját, és meglátják a lehetőséget
a tárgyakban: mi lehetne
még belőle, hogy ne a kukában
végezze.
Milyen hulladékos programok
vannak az iskola életében?
Amivel a legtöbbet dolgoztunk,
az a szelektív hulladékgyűjtés
bevezetése volt.
Teafilterekből, kupakokból,
üdítősdobozokból, újságpapírból
készítettünk szelektív hulladékgyűjtőket.
Teleplakátoltuk
az iskolát a szelektív hulladékgyűjtésre
felhívó plakátokkal,
minden hulladéknak egy tanár
volt az arca. A szerves hulladékot
az iskolai kollégium kertjében
komposztáltuk. Másik
nagy projektünk a bögrekölcsönző
volt. Az iskola leselejtezett
egy régi polcos szekrényt,
rendbe hoztuk, szépen kifestettük
és megtöltöttük az otthon
már fölös, megunt, csorba
bögrékkel. A bögreszekrény
a sulirádiós szoba mellett volt,
az aznapi rádiós adta ki a bögréket
az iskolai belépőkártyáért
cserébe, amit visszaadott, ha a
bögre szép tisztán a helyére került.
Ráadásul a diákok az automatából
és a büféből olcsóbban
is kapták teájukat, kávéjukat,
mert nem kellett megvenniük
az eldobható poharakat. A bögrekölcsönzőt
pedig limonádéval
és sárgarépával népszerűsítettük.
Kisebb programunkban
összeszedtünk régi, összefirkált
székeket, amiket az iskola már
lecserélt volna. A diákok terveket
adhattak le, hogyan szépítenék
meg a székeket, a legszebbeket
egy bográcsbuli keretében
kivitelezhették. Karácsonykor
minden évben van közös karácsonyfadísz
és adventi koszorú
készítés, ez évben természetesen
csakis hulladékokból.
Milyen költségei voltak a
programnak? Hogyan tudtatok
spórolni?
A programjaink inkább
energia-, mint pénzigényesek
voltak. Befektetés volt pl. a festék
a bögreszekrényhez, ennek
a maradékát tudtuk használni a
székekre is. A karácsonyfadísz-készítést
teljes egészében meg
tudtuk oldani a szakok hulladékaiból
(a Kisképzőben tizenkét
szak működik, pl. bőr, textil,
bútor, az alkotásra termett
hulladékok kincsestára).
Milyen akadályokba ütköztetek
a megvalósítás során?
A legnagyobb akadály a diákok
érdektelensége volt. Iszonyú
nehéz úgy fenntartani a
lelkesedést, hogy tudomást
sem vesznek a munkádról. Év
végére meg is fogyatkozott a
csapatunk, de úgy érzem, így
utólag egyikünk sem gondolja,
hogy időpocsékolás volt, amit
csináltunk.
Hogy éreztétek magukat a
pályázatban résztvevő tanulók
a program megvalósítása alatt?
Voltak nagyon szép perceink,
és persze volt, mikor elfáradtunk.
Szerintem csoportban
dolgozni mindig
nagyon élvezetes. Teljes szívünkkel
meg voltunk győződve,
hogy amit csinálunk,
az jó, az menő. Megható volt,
hogy mennyi szabadidejüket
fordították emberek erre,
hogy volt, aki nyolcadszor is
megjavította a szétrugdosott
üdítősdobozzikkurát-kukát,
volt, aki átválogatta a szemetet,
ami nem jó helyen landolt,
és sorolhatnám tényleg sokáig.
Ők az evolúció élharcosai, és
ha mások az iskolából nem is,
ők biztosan sokat tanultak ez
alatt az év alatt.