Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Fenntarthatósági törekvések az IKEA háza táján

Év: 
2015
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Bogdán Judit

Környezettudatos, skandináv szemlélet a gyártástól egészen az összeszerelésig.

A bútoróriás filozófiáját termékei szállításáról valószínűleg senkinek sem kell bemutatni: lapra szerelt csomagolásával nem csak helyet és szállítási költséget spórolnak, de a járművek károsanyag-kibocsátását is csökkentik. Ezen felül azonban az IKEA még számos területen igyekszik minimalizálni a környezetre gyakorolt hatást, legyen az a tudatos erdőgazdaságból származó faanyag, környezetbarát alapanyagok, vagy tartós, jó minőségű és energiatakarékos műszaki berendezések.
Az IKEA igyekszik mind szélesebb körben terjeszteni okos megoldásait, amelyekkel fenntarthatóbbá tehetjük otthonainkat. Hogy gyakorlati példákat is említsek:

  • honlapján a fenntartható otthoni élethez ad praktikus tanácsokat,
  • a tárgyak újrahasználatát ösztönzi szezonális tippjeivel,
  • lehetőséget biztosít alkatrészek cseréjére, pótlására, így nem kell a bútort kidobni!

Ez utóbbit én is alá tudom támasztani: az ajándékba kapott, ám kissé már hiányos kanapé csavarjait, apróbb alkatrészeit készségesen rendelték meg az ügyfélszolgálaton, és a beérkezés után térítésmentesen postázták is a kis pakkot!
Vásárlói szokásait és motivációt felmérendő az IKEA 2014-ben készített egy felmérést*, amely sajnos nem meglepő eredményt hozott: a fogyasztókat leginkább a pénztárcájukon keresztül lehet változtatásra bírni. Ebből a szempontból azonosnak tekinthetjük a magánszemélyek és vállalatok fenntarthatósági törekvéseinek legfőbb motivációját: a cél a kiadáscsökkentés.
Hogyan tudjuk ezt elérni? A bútoróriás kérdéseire adott válaszok alapján a megkérdezett cseh, szlovák és magyar vásárlók közül nálunk a legjobb a helyzet. Nyitottak vagyunk a házi praktikákra, és műszaki termékek vásárlása során figyelembe vesszük azok energiaigényét is – habár az ár a legfontosabb szempont. Odafigyelünk a víz- és áramfogyasztásra is, ám sajnos – amint a felmérésből is kiderült – a magyarok 19%-a egyáltalán nem gyűjti szelektíven a hulladékot, és ötödünkre jellemző, hogy egy héten legalább egyszer ételt is dobunk a szemetesbe.
Vásárlóikon kívül munkatársaikat is figyelmeztetik a környezettudatosság fontosságára, ami egy 139 ezer embert foglalkoztató vállalat esetén nem könnyű feladat.
A személyes bevonódást többek között csapatépítésnek is kiváló, önkéntes akciókkal támogatja a vállalat. Itthon hagyománnyá vált, hogy annyi őshonos fát ültetnek a magyar erdőkben, ahány fenyőfát eladtak karácsonykor az IKEA-áruházakban. Budaörsön eddig kb. 21 ezer facsemetét ültettek a vállalat dolgozói.

* A kutatást az IKEA megbízásából a Simply5 ügynökség végezte 2014. augusztus 15-21. között, 1508 fős, reprezentatív mintán, Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában. A kutatás módszertana: online paneles.