Dilemmák a fenntarthatósági stratégia körül
A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács gondozásában 2012 tavaszán kerül az Országgyűlés elé Magyarország fenntartható fejlődési stratégiája. A tervezet – amely elérhető lesz az NFFT honlapján – társadalmi vitájára 2011 októberében-novemberében kerül sor.
A modern demokráciák egyik szerkezeti problémája a döntések hosszú távú következményei és a döntéshozók rövid időhorizontja közötti feszültség. Annak érdekében, hogy a kormányzatok a lehető legtöbb ember számára a lehető legnagyobb jólétet biztosíthassák, választóik többségének lelkes biztatása közepette igyekeznek az előnyöket rövid távon (értsd: a következő választások időpontjáig) maximalizálni. Az állam kiterjedt szerepvállalása, valamint a kormányzatok rendelkezésére álló kifinomult technikai és gazdasági eszközök pedig lehetővé teszik a rövid távon előnyös döntések hosszú távú költségeinek a jövő generációkra hárítását.
Az elmúlt száz évben a világ
népessége megnégyszereződött,
a születéskor várható
élettartam a világ valamennyi
régiójában jelentősen emelkedett,
a fosszilis energiahordozók
felhasználása 14-szer lett
nagyobb, a világgazdaság kibocsátása
22-szeresére nőtt. Az
elmúlt négy évtized alatt a világban
csökkent a legmélyebb
szegénységben élők száma és
aránya, s világátlagban mérséklődött
a jövedelem-egyenlőtlenség
is.
A gazdasági-anyagi jólétben
való növekedésnek azonban
van nemkívánatos ára is: növekvő
mértékben vettük igénybe
a természeti erőforrásokat.
Például a különböző előrejelzések
szerint a világ hamarosan
eléri (vagy már el is érte) a kőolaj-
kitermelés csúcsát, majd a
felszínre hozható mennyiség a
becslések szerint évi 1-7% közötti
ütemben csökkenni fog,
miközben a világ népességgyarapodása
és az életszínvonal
emelkedése iránti igény óriási
mértékben növeli az energiahordozók
keresletét.
Az ENSZ Millenium
Ecosystem Assessment programja
kimutatta, hogy a világban
a 24 jellemző ökoszisztémaszolgáltatás
közül 15 jelentősen
sérült az elmúlt fél évszázadban.
Három területen egyértelműen
és veszélyes mértékben
átléptük a Föld biológiai
eltartóképességének korlátait: a
fajok kihalásának sebességében,
a nitrogén-körforgás megbontásában
és az üvegházhatású gázok
kibocsátásában. Az OECD számításai
szerint a biodiverzitást
érő globális veszteségek és veszélyeztetettségek
fő forrása a
területhasználat változása: a természetes
területek bevonása a
mezőgazdaságba, az erdőirtás,
az agrotechnikák okozta eróziók,
valamint az építkezések és
az infrastruktúra fokozott területfoglalása.
Ezekhez képest egy
nagyságrenddel kisebb fenyegetést
jelent a klímaváltozás.
A természeti erőforrásokat
ért globális veszteségben vagy az
államok eladósodásának nemzetközi
szinten elterjedt gyakorlatában
Magyarország is részes.
Hazánkban a növényzet-alapú
természeti tőke index értéke
9,9%, ami azt mutatja, hogy
a természetes ökoszisztéma
szolgáltatások 90%-át már elveszítettük
(illetve másra használjuk).
A rendszerváltozás óta
(2006-ban 1990-hez képest) jelentősen
tovább csökkentettük
a természetes fedettségű területeinket,
az építkezések, infrastruktúra-
fejlesztések nyomán
14,5%-kal nőtt a lebetonozott
(beépített) területek aránya. Veszélyes
mértékben merítjük ki
talajaink termőképességét és
használjuk a felszín alatti vízkincseinket.
A bruttó államadósság
2002-től folyamatosan
növekedett, 2010 végére elérte
a 80,2 százalékot. Jóléti rendszerünk
implicit (rejtett) adóssága
– melynek fenntarthatósági
mutatója az abszolút korosztályi
egyensúlytalanság (ami az újszülött
korosztály és a jövő generációk
számlája közti különbség)
– 2001-ben (mert akkor
számolták ki utoljára) fejenként
6,1 millió forint volt, ami háromszorosa
az egy főre eső külső
(explicit) államadósságunknak.
Egyes erőforrások esetében
viszont a globális és nemzeti
trendek eltérőek: míg a világban
általában a népesség igen
gyors növekedése okoz feszültséget,
addig Európa számos országában
és a magyar nemzetet
illetően különösen a népesség
ijesztő fogyása jelent problémát.
Magyarország termékenységi
rátája 2009-ben 1,33 volt
(a népesség szintentartásához
2,1 a kívánatos érték). Az
élveszületések száma 1990 és
2010 között 28%-kal csökkent
és 1997-ben haladta meg utoljára
a 100 ezret. Az évi 90 ezer
újszülöttel szemben álló figyelmeztető
adat, hogy 2008-ban
42 ezer magyar ment munkát
vállalni a határainkon túlra.
A jövő nemzedékek eladósításának
– ami a fenntarthatóság
egy jó metaforája – tehát
számos csatornája van a környezet
elszennyezésétől kezdve
az államadósságon és a jóléti
rendszer adósságain át a
demográfiai deficitig. Nyilvánvalóvá
vált, hogy szükségünk
van olyan intézményekre
és eljárásokra, amelyek képesek
a rövid távú döntések hosszú távú hatásait feltárni és
értelmezni, továbbá a rövid
távú döntési alternatívák közül
kiszűrni azokat, melyek
hosszú távú hatásai elfogadhatatlanok
egy nemzet – s tágabb
értelemben az emberiség
– sikeres fennmaradása szempontjából.
Példánk Odüsszeusz:
aki, hogy a szirének éneke
el ne csábítsa, a bárka árbocához
kötöztette magát. Olyan
intézményes megoldások kellenek,
amik kötélként tartják
vissza a döntéshozókat (és az
őket megbízó választókat) a jövőt
eladósító megoldásokat kínáló
szirénektől.
A témával foglalkozó politológiai,
szociológiai, közgazdasági
szakirodalom számos
lehetséges megoldást ajánl, de
hazai sajátságainknak, ránk
jellemző nemzeti értékeinkből
következően magunknak kell a
megfelelőket kiválasztanunk és
hatékony struktúrába rendeznünk.
Alkotmányos rendelkezések
(mint az új Alaptörvénybe
foglalt államadósság-korlát),
automatikus szabályok (mint a
nyugdíjrendszert egyensúlyban
tartó algoritmus alkalmazása), a
jövő nemzedékeket megszemélyesítő
„ügynökök” (mint a jövő
nemzedékek védelméért felelős
biztos), a természeti erőforrások
túlhasználatát megakadályozó
mechanizmusok (mint például
a kibocsátási engedélyek rendszere),
a nyilvánosság (fenntarthatósági
mutatók rendszeres
publikálása, a döntéseket
előkészítő fenntarthatósági hatásvizsgálatok
kötelező nyilvánossá
tétele), a szubszidiaritás
érvényesítése (a döntések lokalizálása,
deliberatív eljárások
alkalmazása) – mind-mind elemei
lehetnek a jövő eladósítását
megakadályozó intézményrendszerünknek.
Mindehhez
elengedhetetlen egy, a fenntarthatóságot
támogató kultúra,
érték- és attitűdrendszer
megerősödése.
Ez utóbbi fontosságát csak
kiemeli, hogy a stratégia vitája
egy olyan környezetben zajlik
majd, amire a nemzetközi összehasonlításban
kirívóan bizalomhiányos
légkör jellemző. A magyarok
rendkívül bizalmatlanok
egymással és a társadalmi intézményekkel
szemben is. Ezért egy
bármennyire okos, de felülről kinyilatkoztatott,
az emberektől
csak végrehajtást váró stratégia
teljesen esélytelen a megvalósulásra.
Ezzel szemben tömeges
alulról jövő kezdeményezésre
sem érdemes várni, mert kutatások
szerint a magyarok többségének
értékrendje inkább gátolja
a fenntarthatóságot, semmint
segítené. A fenntarthatóság híveinek
ezért olyan gócpontokat
kell létrehozniuk, melyek köré
az ilyen gondolkodás kikristályosodhat,
s esély lehet mások figyelmének
felkeltésén keresztül
ezen kristályok növesztésére.
Így a stratégia szövegezésének
megkezdése előtt is több
konzultációra került sor különböző
szakmai, tudományos fórumokon
és társadalmi szervezetek
képviselőinek körében is.
A tervezetet többször tárgyalja
majd az OKT és természetesen
maga az NFFT is. A szöveg
október közepén a Tanács honlapjáról
(www.nfft.hu) letölthető
lesz, s ezen a fórumon észrevételeket,
javaslatokat is várunk
majd. November végéig számos
nyílt vitát fogunk rendezni, s készek
vagyunk részt venni a nem
magunk által szervezett fórumokon
is.
A nemzeti fenntarthatósági
stratégia vitája jó alkalom lehet
arra, hogy érdemben megtárgyaljuk:
milyen értékekre alapozzuk
a fenntartható társadalom
felé való átmenetet, milyen
korlátokat szabunk nemzeti erőforrásaink
használatában, s milyen
intézmények segítségével
kívánjuk ezeket a korlátokat érvényesíteni?
Jövedelmünkből
mennyit vagyunk hajlandóak az
utánunk következő nemzedékek
jólétét megalapozó erőforrások
fenntartására és gyarapítására
áldozni? Mennyire erősre kössük
Odüsszeusz kötelét?