Túrót!

 Na, gyere, cukorka, heveredj ide mellém. Olyan szétszórtnak tűnsz ma. Egyébként szólítsál csak Rudinak, hiszen jó pajtások vagyunk. Nosza, csináljunk is egy közös fényképet, fokozzuk együtt a kelendőségünket. Majd meglátod pajtás, csak úgy kapkodnak majd utánunk. Na, ne legyél már ilyen töltetlen savanyú, naaa, ne izélj, mosolyogj egy kicsit!?
 Na, gyere, cukorka, heveredj ide mellém. Olyan szétszórtnak tűnsz ma. Egyébként szólítsál csak Rudinak, hiszen jó pajtások vagyunk. Nosza, csináljunk is egy közös fényképet, fokozzuk együtt a kelendőségünket. Majd meglátod pajtás, csak úgy kapkodnak majd utánunk. Na, ne legyél már ilyen töltetlen savanyú, naaa, ne izélj, mosolyogj egy kicsit!?
Na, körülbelül ilyen szöveggel csalhatta a kamera elé Túró Rudi a savanyú cukorkát, hogy aztán jól kibabráljon vele. Mert bizony a közös pózolásból újságreklám lett, ahol a szerencsétlen cukorkát elmondták mindenféle kártékony csinálmánynak. A szédelgő Túró Rudi persze maga lett a kicsattanó egészség. A kampányt menedzselő Tejtermék Tanács reklámja ? mondja ? eredetileg a tejfogyasztás növelését célozta meg. Ez nemes cél. Nem is ezzel volt a baj, hanem a reklám kivitelezésével.
A Tejtermék Tanács ugyanis úgy érezte, hogy a tejtermékek népszerűsítésének legjobb módja egy olyan vizuális összehasonlító reklám, ahol aztán egészségileg kenterbe lehet verni az ellen-élelmiszert. Na, így került a képbe megsemmisítendő ellenfélként a szerencsétlen cukorka. Ami a reklám szerint a cukorból, étkezési savból, savanyúságot szabályzó anyagból, aromákból, fényező anyagból, színezékből, emulgeálószerből és stabilizátorból áll. A bezzeg-Rudinál a napfény, a friss levegő, a zöld mező, a madárcsicsergés, az egészség, az erő, szépség, fehérjék, vitaminok kerültek megemlítésre.
Az egyik oldalon tehát a rossz érzést kiváltó (negatív) alkotóelemek felsorolása ? szembeállítva egy másik termék csupa bizalomébresztő (pozitív) mondataival. A napfényes tehén és madárcsicsergés közepette azonban valahogy nem említették meg, hogy a Túró Rudi sem mentes az adalékanyagoktól
Aztán jött a költői kérdés: Melyiket választanád???Lehet valami színezett, mesterséges és egyúttal egészséges? Túrót!?
A fogyasztók megtévesztése miatt indított eljárásunkban a Tejtermék Tanács nonprofit szervezetnek jelölte magát, a reklámot pedig társadalmi célúnak ? így próbálva magát kivonni a versenyhivatali eljárás alól. Mondott egyéb sületlenséget is. Célja például az egészséges fogyasztói tudat erősítése, ami ? mint tudjuk ? nemzetgazdasági érdek. Különben sem összehasonlító reklámról van szó, hanem vizuálisan egymás mellé került termékekről. Történelmileg így alakult. A cukorkák összetételének ismertetésével csak a fogyasztók útbaigazítását segítette, a Rudinál pedig csupán a tej természetes eredetére akart utalni.
A Versenytanács körültekintően mérlegelt és kiváló határozatot hozott. A reklám megjelenítése, megfogalmazása célzottan fogyasztásra ösztönző. Nem általában (a társadalmilag valóban kívánatos) tejfogyasztásról szól, hanem egy konkrét termékcsoport (Túró Rudik) forgalmának növeléséről. A szembeállított cukorkákat, mint édességet konkurens terméknek tekinti, ellenkező esetben nem akarná lebeszélni a fogyasztókat róla, és nem ajánlgatná helyettük magát. Összességében tehát gazdasági reklámról van szó. Logikus.
A reklám megtévesztésre alkalmas, hiszen a lesajnált cukorkákkal szemben ?a kizárólagosan pozitív árutulajdonságok kiemelésével úgy tüntette fel, hogy a reklámozott Rudikban nincsenek az általa a cukorkák vonatkozásában ?nem egészségesnek minősített összetevők. Holott vannak. Pech. És ezért kell egymillió forint bírságot fizetnie.
Végül néhány személyes megjegyzés. A reklám indíttatása érthető, hiszen a lakosság tejfogyasztása a rendszerváltás óta rohamosan csökken. Ma már évente 400 millió liter tej marad a magyar piac nyakán és az EU csatlakozás után a helyzet, sajnos, még elkeserítőbb lesz. De ez sem igazolhatja a megtévesztő reklámokat.
Egyébként ez a "Melyiket választanád" fedőnevű reklám kísértetiesen emlékeztetett arra, mikor a FÁÜ Rt. ? szintén hasonló logikával és szlogennel ? két pepsis italcsomagolást ?hasonlított össze?. A visszaváltható volt a gusztustalan, ütött-kopott ? az eldobó flakon a vadiúj, ragyogó, praktikus. Túl azon, hogy mindez nem igaz, a fogyasztót ott is palira vették. Neki ugyanis nem adtak választási lehetőséget, a Pepsi akkor már rég döntött a visszaváltható csomagolások megszüntetéséről. A bírságot kifizette, markát teleröhögte, a reklámban lehülyézett palackját pedig gyorsan eltüntette a polcokról.
Ennyit a magyarországi fogyasztók helyzetéről.
 
        




