Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Túrót!

Év: 
2004
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Kalas György (REFLEX Környezetvéd; Egyesület)

 Na, gyere, cukorka, heveredj ide mellém. Olyan szétszórtnak tűnsz ma. Egyébként szólítsál csak Rudinak, hiszen jó pajtások vagyunk. Nosza, csináljunk is egy közös fényképet, fokozzuk együtt a kelendőségünket. Majd meglátod pajtás, csak úgy kapkodnak majd utánunk. Na, ne legyél már ilyen töltetlen savanyú, naaa, ne izélj, mosolyogj egy kicsit!?

Na, körülbelül ilyen szöveggel csalhatta a kamera elé Túró Rudi a savanyú cukorkát, hogy aztán jól kibabráljon vele. Mert bizony a közös pózolásból újságreklám lett, ahol a szerencsétlen cukorkát elmondták mindenféle kártékony csinálmánynak. A szédelgő Túró Rudi persze maga lett a kicsattanó egészség. A kampányt menedzselő Tejtermék Tanács reklámja ? mondja ? eredetileg a tejfogyasztás növelését célozta meg. Ez nemes cél. Nem is ezzel volt a baj, hanem a reklám kivitelezésével.

A Tejtermék Tanács ugyanis úgy érezte, hogy a tejtermékek népszerűsítésének legjobb módja egy olyan vizuális összehasonlító reklám, ahol aztán egészségileg kenterbe lehet verni az ellen-élelmiszert. Na, így került a képbe megsemmisítendő ellenfélként a szerencsétlen cukorka. Ami a reklám szerint a cukorból, étkezési savból, savanyúságot szabályzó anyagból, aromákból, fényező anyagból, színezékből, emulgeálószerből és stabilizátorból áll. A bezzeg-Rudinál a napfény, a friss levegő, a zöld mező, a madárcsicsergés, az egészség, az erő, szépség, fehérjék, vitaminok kerültek megemlítésre.

Az egyik oldalon tehát a rossz érzést kiváltó (negatív) alkotóelemek felsorolása ? szembeállítva egy másik termék csupa bizalomébresztő (pozitív) mondataival. A napfényes tehén és madárcsicsergés közepette azonban valahogy nem említették meg, hogy a Túró Rudi sem mentes az adalékanyagoktól

Aztán jött a költői kérdés: Melyiket választanád???Lehet valami színezett, mesterséges és egyúttal egészséges? Túrót!?

A fogyasztók megtévesztése miatt indított eljárásunkban a Tejtermék Tanács nonprofit szervezetnek jelölte magát, a reklámot pedig társadalmi célúnak ? így próbálva magát kivonni a versenyhivatali eljárás alól. Mondott egyéb sületlenséget is. Célja például az egészséges fogyasztói tudat erősítése, ami ? mint tudjuk ? nemzetgazdasági érdek. Különben sem összehasonlító reklámról van szó, hanem vizuálisan egymás mellé került termékekről. Történelmileg így alakult. A cukorkák összetételének ismertetésével csak a fogyasztók útbaigazítását segítette, a Rudinál pedig csupán a tej természetes eredetére akart utalni.

A Versenytanács körültekintően mérlegelt és kiváló határozatot hozott. A reklám megjelenítése, megfogalmazása célzottan fogyasztásra ösztönző. Nem általában (a társadalmilag valóban kívánatos) tejfogyasztásról szól, hanem egy konkrét termékcsoport (Túró Rudik) forgalmának növeléséről. A szembeállított cukorkákat, mint édességet konkurens terméknek tekinti, ellenkező esetben nem akarná lebeszélni a fogyasztókat róla, és nem ajánlgatná helyettük magát. Összességében tehát gazdasági reklámról van szó. Logikus.

A reklám megtévesztésre alkalmas, hiszen a lesajnált cukorkákkal szemben ?a kizárólagosan pozitív árutulajdonságok kiemelésével úgy tüntette fel, hogy a reklámozott Rudikban nincsenek az általa a cukorkák vonatkozásában ?nem egészségesnek minősített összetevők. Holott vannak. Pech. És ezért kell egymillió forint bírságot fizetnie.

Végül néhány személyes megjegyzés. A reklám indíttatása érthető, hiszen a lakosság tejfogyasztása a rendszerváltás óta rohamosan csökken. Ma már évente 400 millió liter tej marad a magyar piac nyakán és az EU csatlakozás után a helyzet, sajnos, még elkeserítőbb lesz. De ez sem igazolhatja a megtévesztő reklámokat.

Egyébként ez a "Melyiket választanád" fedőnevű reklám kísértetiesen emlékeztetett arra, mikor a FÁÜ Rt. ? szintén hasonló logikával és szlogennel ? két pepsis italcsomagolást ?hasonlított össze?. A visszaváltható volt a gusztustalan, ütött-kopott ? az eldobó flakon a vadiúj, ragyogó, praktikus. Túl azon, hogy mindez nem igaz, a fogyasztót ott is palira vették. Neki ugyanis nem adtak választási lehetőséget, a Pepsi akkor már rég döntött a visszaváltható csomagolások megszüntetéséről. A bírságot kifizette, markát teleröhögte, a reklámban lehülyézett palackját pedig gyorsan eltüntette a polcokról.

Ennyit a magyarországi fogyasztók helyzetéről.