Nem lázadnak, fogyasztanak
Az európai fiatalok a márkákat követik, nem lázadoznak, és nem érdeklik őket különösebben a társadalmi problémák - írja az [origo] egy nemzetközi felmérésre hivatkozva. "Csak saját maguk és a legszűkebb környezetük problémái érdeklik. Míg öt-tíz évvel korábban erre a korosztályra a lázadás, a polgárpukkasztás volt a jellemző, a mostani húsz év körüliek már konformisták. Az egyetemista generáció vágyait ma már a fogyasztás határozza meg. A fiatalok a jelennek élnek, buliznak, és ódzkodnak mindenféle felelősséggel járó komolyabb kapcsolat kialakításától."
Pedig volna éppen lázadozni való. Soha ilyen kevés kézben nem öszpontosult még ilyen méretű hatalom, ennyi pénz. A kiszolgáltatottság egyre nagyobb, a szabadságfok egyre kevesebb, annak ellenére, hogy éppen az ellenkezőjét élik meg a vizsgálat alanyai. Buliznak, fogyasztanak, mert ezt a szerepet szánják nekik. Addig sem lázadoznak. Más kérdés, hogy pl. ebben a magyar demokráciában, amikor a töketlen és a pofátlan között lehet választani (Mérő László gondolata), úgysincs sok értelme "társadalmi problémákkal" foglalkozni, mert azt a politikusok kisajátították maguknak. Ők is csak képzelik, hogy irányítanak bármit is, itt csak egyfelé lehet menni.
"A kutatás rámutat arra, hogy a márkák egyfajta kényelmes védőburkot alkotnak a fiataloknak. Igazodási pontok: megmutatják számukra, hogy ki hova tartozik, és a márkák által válnak maguk is személyiséggé, legalábbis a megkérdezettek így gondolják."
Mert nem látnak mást. Ki tud "igazodási pontot" mutatni a plázamanagerek, a villalakók, a hetihetesek vagy a önjelölt politikusokon kívül? Amilyen állapotban van az oktatás, a tömegtájékoztatás, amilyen politikai és környezeti kultura van itt (és máshol), nem lesz itt még igazodási pont egy darabig...
Azért egynek mégis szerényen bejelentkezünk...