Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Belefulladunk?

Hulladékos oktatócsomag 12-18 éves gyerekek tanításához
Év: 
2002
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Balogh Emese

Tavaly év elején a HuMuSz kísérleti jelleggel 150 példányban kiadott egy hulladékos oktatóanyagot. Idén szeptember végére elkészítettük a módosított, módszertani segédlettel, mellékletekkel és háttérinformációkkal bővített változatot.

 

 


Reméljük, sokan egyetértenek velünk abban, hogy hulladékos oktatócsomagra egy ideje már nagy szükség van. Egyre több felkérést kapunk, hogy menjünk el iskolákba és tartsunk egy-egy környezetvédelemről, hulladékról szóló órát gyerekeknek. Ez az igény egyrészt azt jelzi, hogy a pedagógusok körében is örvendetesen növekszik azok száma, akik komolyabban szeretnének környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozni, másrészt az is nyilvánvaló, hogy azért fordulnak (többek között) hozzánk, mert nem érzik magukat elég felkészültnek a témában. A felkészüléshez pedig elsősorban "írás" kell. Elkészítettük a saját verziónkat, ami reméljük, majd használhatónak bizonyul.

Az oktatócsomag négy nagy részből áll. Óravázlatok (1), módszertani segédlet (2), mellékletek (3), háttérinformációk (4).

1. Az óravázlatokat úgy állítottuk össze, hogy azokból egy-egy órát könnyen meg lehessen tartani. A témák között szerepelnek többek között: a reklámok, bevásárlóközpontok, környezettudatos vásárlás, otthoni praktikák, hulladéktípusok, szelektív gyűjtés, ártalmatlanítás. Minden fejezet elején jelöltük azt a korosztályt, amely számára -- véleményünk szerint -- az adott órát meg lehet tartani. Természetesen ezen belül a pedagógusnak kell felmérnie, hogy a közölt anyagból mit és mennyit lehet megtanítani a különböző korú és képességű gyerekeknek. A fejezetek elején néhány mondatban megfogalmaztuk azokat a leglényegesebb gondolatokat és összefüggéseket, amelyeket az óra végére a gyerekeknek meg kellene érteniük. Az órai beszélgetésekhez segítő kérdéseket is megadtunk - természetesen csak javaslatként. A fejezetek végéhez a témához kapcsolódó adatokat és irodalomjegyzéket illesztettünk.

2. Minden óravázlathoz tartozik egy módszertani fejezet. Ezek feladatokat, ötleteket kínálnak az adott óra anyagának oktatásához, könnyebb és szemléletesebb feldolgozásához. Természetesen itt is igaz, hogy a különböző gyerekcsoportok számára legmegfelelőbb feladatok kiválasztásához a pedagógusok tapasztalatára és szakértelmére van szükség.

3. A módszertani mellékletek a témavázlatok és a módszertani segédlet kiagészítõi: szövegek, képek, feladatlapok, táblázatok. Mivel e téma oktatásához a gyerekek számára sem tankönyvek, sem munkafüzetek nem állnak rendelkezésre, ezért ezeket a mellékleteket a gyerekeknek (is) szántuk. Úgy gondoljuk, hogy a képek, feladatlapok fénymásolt példányai nagy segítséget nyújthatnak a számukra mind az órákon, mind pedig az otthoni felkészülés során.

4. A háttérinformációk és mellékletei a pedagógusok számára biztosítanak a környezetvédelem - és azon belül a hulladékos témakör - mélyebb megértéséhez szükséges információkat. Az általunk fontosnak vélt témákat három nagy csoportba osztottuk, úgy mint a civilek (1), az állam (2) és a vállalatok (3) szerepe a környezetvédelemben. E három témakörön belül foglalkozunk többek között a civilek cselekvési lehetőségeivel, jogi és gazdasági szabályozókkal, környezetvédelmi hatásvizsgálatokkal, környezeti menedzsment rendszerekkel. Ezeket az anyagokat a gyerekek közvetlen oktatásához nem ajánljuk.

Fontos kiemelni, hogy igyekeztünk a szakmai tudás átadásán túl a "civilek" munkájáról, az aktív civil lét lehetőségeiről is képet adni. Véleményünk szerint már a gyerekeket el kellene kezdeni arra tanítani, hogy öntudatos, a közösség életében résztvevő, dönteni és cselekedni képes emberek legyenek. A jogok önmagukban nem sokat érnek, ha az emberek nem tudnak élni velük, ha nem tudják érdekeiket képviselni, ha nem hiszik el, hogy a saját környezetük alakításában nekik is szavuk van. Mindehhez a civil szférának kell megerősödnie. Ezt pedig azzal lehet elősegíteni, ha már a gyerekekben felébresztjük a közösségi szerepvállalás, a megfontolt véleményalkotás és döntésképesség igényét, illetve ha megmutatjuk nekik a cselekvési lehetőségeket és az ehhez felhasználható eszközöket. Az oktatócsomagban elsősorban a módszertani segédlet szerepjátékai, az órai beszélgetések és a konkrét cselekvésre buzdító feladatok (pl. papírgyűjtés, jeles napok szervezése, otthoni praktikák) szolgálják ezt a célt.

Törekedtünk arra is, hogy a leginkább vitás kérdésekben (pl. bevásárlóközpontok) a sajátunktól eltérő véleményeket is bemutassuk, de összességében -- természetesen -- ez az anyag egy, az adott témakörrel foglalkozó civil zöld szervezet szemléletét tükrözi.

Szeretnénk, ha azok a pedagógusok és önkéntesek, akik ezt az oktatócsomagot használni fogják, nem "tűnnének el a szemünk elől". Számítunk arra, hogy tartani fogják velünk a kapcsolatot és folyamatosan visszajelzést küldenek majd munkájuk eredményéről, a csomaggal kapcsolatos problémáikról, javaslataikról. Ezzel lehetővé válna, hogy a jövőben -- tapasztalataik alapján -- az anyagot folyamatosan fejleszthessük, s a mostani első kiadás gyermekbetegségeit orvosolhassuk.