Zöldítő reklám?
Olvasóink észrevételeit kértük legutóbbi számunk cikkével kapcsolatban, sajnálatosan csak egy olvasónk reagált: a Dunapack elnök-vezérigazgatója, aki magára vette a cikkben foglaltakat. Továbbra is kíváncsiak vagyunk, hogy a "mezei" polgárok mit gondolnak a vitatott kérdésről!
A Dunapack levele
"Tisztelt Kalas Úr!
A Kuka Búvár rendszeres olvasójaként elképedve olvastam az őszi számban megjelent "Zöldítő reklám" című cikket, ahol fényképpel illusztrálva vállalatunkat is pellengérre tűzi, mint a fogyasztók bizalmával visszaélő, a környezetvédelmet, környezetbarátságot csak reklámfogásként alkalmazó gazdasági szereplőt.
A történtek alapján szomorúan kell megállapítanom, hogy olyan elismert környezetvédő, mint Ön az olvasót megtévesztő állításokba bocsátkozik és egy olyan céget is rossz példaként mutat be, mely évente több száz millió forintot fordít környezetvédelmi feladatai megoldására, és két évvel ezelőtt az országban harmadikként szerezte meg az ISO-14000-es tanúsítványt, melyet azóta nemzetközi auditok idén ismételten magas szinten ismertek el. Ugyancsak az elsők között adtuk ki ez évben vállalatunk környezeti jelentését, melyet szíves tájékoztatására mellékelek.
Ebből láthatja, hogy a Dunapack Rt. a normál termelése, ill. környezetbarát termékei kibocsátása mellett az ország legnagyobb környezetvédelmi szolgáltató vállalata is egyben, hiszen 150 eto hulladékpapír feldolgozásával (melyből 70 ezer t-t saját leányvállalatával gyűjt be!) igen sokat tesz a hazai depóniák tehermentesítéséért.
Külön hangsúlyt helyezünk a környezet és természetvédelemmel kapcsolatos kiadványok, ill. akciók rendszeres támogatására, (lásd például legutóbb a 2000. év természetfotósa pályázatát és díjait ), folyamatosan keressük továbbá a lehetőséget arra, hogy a civil szervezetekkel egy asztalhoz ülve megismerjük egymás gondolkodását, problémáit. (lsd. Zöld levél különszáma 11. oldal! )
Kedves Kalas doktor!
Javasolom, hogy környezeti jelentésünk áttanulmányozása után szíveskedjen elgondolkodni azon, hogyan lehetne a jövőben a környezetvédők és a gazdaság szereplői kapcsolatáról a tényeknek megfelelően nyilatkozni, és lekötelezne, ha egy korrekt helyreigazítással a következő számukban kifejezné azon szándékát, hogy Ön is az alkotó együttműködés és kapcsolatok híve.
Egyben megragadom az alkalmat arra, hogy egy újabb személyes találkozót javasoljak, ahol kölcsönösen kifejthetjük és egyeztethetjük véleményünket az aktuális környezetvédelmi feladatokra vonatkozóan.
Kérem ezzel kapcsolatos szíves visszajelzését.
Üdvözlettel:
A HuMuSz válasza
Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!
De lehetett volna ez is... |
Levelét köszönettel megkaptam és örömmel nyugtázom, hogy Ön is rendszeres olvasója a KukaBúvárnak. Az említett cikket valóban én írtam és az általam leírt véleményért természetesen vállalom a felelősséget. A lap szélén megjelent illusztrációk nem tőlem származnak, a lap szerkesztésében közvetlenül én nem veszek részt. Ennek a cikksorozatnak célja természetesen nem valakinek is a pellengérre tűzése, hanem az olvasók figyelmének felkeltése az objektív termékinformációk fontosságára és az azzal kapcsolatos gyakori visszaélések hátterére.
Ettől függetlenül, ha már felhívta rá a figyelmem, tisztelettel megjegyzem, hogy -- éppen a cikkemben kifejtettek miatt - nem tartom szerencsésnek egy cég kiállítási standját "természetvédelmi területként" népszerűsíteni. Magát a fogalmat a 1996. évi LIII. tv. 15. (1) bekezdése pontosan behatárolja, a szakma és a köznyelv is hasonló értelemben használja. Egy természetvédelmi területtel kapcsolatban jogilag és fogalmilag kizárt, hogy önmagát olyan környezetterheléssel "üzemeltesse", mint azt egy papírgyár teszi. És ez független a víz- illetve levegőszennyezési határértékektől, a hulladékpapír feldolgozási aránytól, az alkalmazott technológiától és az ISO minősítéstől. Ez ugyanis ténykérdés.
Dr. Kalas álmélkodik a Dunapack standján |
A másik -- képekhez kapcsolható - megállapításom: a felső kombinált csomagolás, az alsó műanyag csomagolóanyag és a papíralapanyaggal dolgozó Dunapack egyaránt a természetre hivatkozva reklámozza magát (cégét, termékét). Mi -- környezetvédők - hiába szeretnénk elõsegíteni a lakosság helyes (papírcsomagolást és Dunapack céget előtérbe helyező) értékrendjének kialakítását, ha maga a csomagolóipar nem hajlandó önmérsékletre. Sajnálatos, hogy a Dunapack-ról (nem alaptalanul) kialakított kedvező összképet a környezetvédők szemében meglehetősen lerontja a kombinált csomagolóanyagok "alibi-hasznosításában" felvállalt szerepük. Ezt már korábban én is minősítettem és nem látok okot, hogy véleményemen változtassak.
Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!
Félreértés ne essék: cégük hulladékpapír felhasználási arányát ismerem és elismerem, a hulladékpapír begyűjtés fokozására irányuló lakossági és ipari erőfeszítéseket munkámmal magam is igyekszem támogatni. Bár az iskolásoknak írt iskolai papír-brosúrák ("Mi fán terem a papír?" illetve "Az újragondolt papír") támogatása ügyében annak idején nem sikerült megállapodnunk számomra elégtételt jelent, hogy a gyerekek keresik és szeretik az azóta több kiadást megért kiadványaimat.
A Dunapack Rt. környezetvédő szervezetekhez való pozitív hozzáállását ismerem. Gondolom szerénységből nem említette, de a HuMuSz számára nagy segítséget jelentett a "Belefulladunk?" c. országos vándorkiállítás megrendezéséhez juttatott hullámkarton adományuk. Ezúttal is köszönöm.
A "környezeti jelentés" megküldését megtisztelőnek tartom, hasznosnak is tartanám, ha az angol nyelvű helyett magyar nyelvűt kaphattam volna (végül is itt élünk). Szíves meghívásának készségesen teszek eleget.
Tisztelettel: