Egyre kevesebb étel, egyre több csomagolás
Mióta mindent lehet kapni, nem vágyom semmire. Igaz, régen sem voltam különösebben oda a Nyugatról becsempészgetett kurrens cikkektõl, de manapság már kimondott csömör fog el a boltok áruválasztéka láttán. Az élémiszeripari szakvásáron ez az érzés még fokozottabb volt, hiszen itt még el is magyarázták nekem, hogy melyik portéka miért finom és hogy miért van ilyen kíméletlenül becsomagolva.
Vetélkedõ: Ki tud drágábban csomagolni? |
Testünk 78%-a ásványvíz |
A gyümölcs kívül marad... |
Az ásványvizeknél a legsokkolóbb mindez, elképesztõ aránytalanság van a víz és a csomagolás ára között. Lényeges különbség nincs az ásványvizek között, mégis óriási apparátussal dolgoznak a meggyõzésünkön, a mi pénzünk terhére versenyeznek "image"-uk kialakításán, a "brand"-ek "pozicionálásán", "márkahûségünk" kifejlesztésén. Nagy erõkkel próbálnak leszoktatni minket a sima vízrõl, az adatok szerint sikerrel.
Egyre kevesebb friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, ezzel szemben egyre több elõ- és agyonfeldolgozott (mûanyag)kaját. Bepanírozzák nekünk a húst, mert nekünk már nincs idõnk, kedvünk, türelmünk. Karriert csinálsz vagy vacsorát?
Kolbászból van a hülyítés |
Az élelmiszer adalékanyagok piaca is óriási. Egészen hátborzongató kémcsövekben és üvegekben látni a vegytiszta bõrkelazítót és a pektingranulátumot. Az egyik standnál odalépett hozzám egy mosolygós-öltönyös, udvariasan (angolul) felszólított, hogy hagyjam abba a színes ételfestékek fényképezését. Miért nem lehet egy nyilvános kiállításon fotózni? Mert ez nem élelmiszer (idáig teljesen egyetértettem), hanem csak egy köztes kellék (errõl tudtam volna vitatkozni).
Finom, ha jól van elkészítve |
Szemmel látható, hogy a szakma nem tud betelni magával, az elõállított (és jól becsomagolt) portékáival. Büszkén tukmálják a fokpiszkálóra tûzött vagy mûanyagpohárba löttyintett ételüket-italukat, majd rutinos mozdulattal hajítják a szemétbe a maradékot. Mi meg csak kóválygunk a standok között, és nem tudjuk, mitõl émelyeg a gyomrunk, a kóstolóktól vagy a lehengerlõ marketingtól.