Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Pénzmánia, KonzumHisztéria és a Többiek

II. rész: A fogyasztók megtévesztése
Év: 
1996
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Böbe

Cikksorozatunk második részében a Pepsi SzámMánia játékát mutatom be úgy, ahogy én láttam. A SzámMánia volt ugyanis az elsõ "nagysikerû" kupakjáték, amelyet azóta számtalan egyéb követett e két cég részérõl, egyre lanyhuló lakosssági érdeklõdés mellett.

A játék szerény személyem fantáziáját is megmozgatta, igaz nem részvételre vagy kólafogyasztásra serkentett, hanem másokkal egyetemben úgy véltem, hogy e Pepsi a játék kiírása és lebonyolítása során, a forgalom növelése és a versenytársak háttérbeszorítása érdekében, még a fogyasztók megtévesztésétõl sem riadt vissza.

1996. januárjában bejelentést tettem e tárgyban a Gazdasági Versenyhivatalnál. Kérelmem nem volt egyedi, ezidõ szerint ugyanis - némi tartalmi eltérésekkel - további két magánszemély, köztük egy ügyvéd is, azonos beadvánnyal éltek a Pepsi ellen.

Bejelentésemet az alábbiakra alapoztam:

A SzámMánia játék kupakjaiban egy-egy 10.000 Ft-tól 5.000.000 Ft-ig terjedõ lehetséges nyereményösszeg szerepelt "Nyerhet X Ft-ot " szövegezéssel egy 001-tõl 999-ig terjedõ sorszám és egy háromjegyû betûkód társaságában. A december 17-ig tartó játék során napról-napra a sajtóban és a televízióban egy-egy nyerõ sorszámot jelentettek be.

Kombinatív fogyasztó:
Kombinatív fogyasztó:
"Valami baj van a kupakolással..."

A Pepsi a játék meghirdetésekor azt nem közölte, hogy e 999 sorszám közül a mintegy 90 nyerõ kupakot elõre választottak ki (nem naponta). Azt sem, hogy az elõzetes kiválasztás után, a számukra ismert nyeretlen kupakokat százezrével sokszorosították, a nyerõkbõl pedig meghagyták az egy vagy néhány darabot. Ezek alapján azzal a feltételezéssel éltem, hogy a kellõ felvilágosítás hiányáben tájékozatlan fogyasztó a valósnál jóval nagyobb, mintegy 90/999, azaz 9%-os nyerési esélyre számíthatott. Nem hiszem, hogy bárkinek eszébe kellett volna jusson a fenti trükk, mellyel a nyerési esélyt egy ilyen grandiózus nyereményekkel kecsegtetõ konstrukcióban is bizton korlátozni lehetett.

Szerencsétlen Konzumidióta csak vette a kólákat, kupakolt szorgosan, esténként bámulta a "sorsolást" és nem értette, hogy tengernyi kupakja között neki olyan mégsincs, mint amilyet ez a csupa vigyor srác beolvas a képébe. Hogy ez mennyire így volt, erre a legjobb példa az az ismerõsöm, aki csalódott arccal adta át nekem versenyhivatali bizonyíték céljára 188 db különféle sorszámú kupakját, melyek 30%-a 10 ezres, 22%-a 100 ezres, 23%-a 500 ezres, 13%-a 1 milliós és 12%-a 5 milliós nyereményt ígért.

A fentiekre hivatkozva kértem a Versenyhivatalt, állapítsa meg, hogy a:Pepsi megsértette-e Vtv 11. §-át, azaz a fogyasztókat az áru kelendõségének fokozása érdekében megtévesztette-e. A megtévesztést a nyereményjáték nyerési esélyeit felnagyító - hiányos - hirdetményeivel érte el. Feltételeztem, hogy íly módon jobban tudta fokozni eladásait, mint ezt egy teljeskörûen ismertetett feltételrendszer mellett tehette volna. Megtévesztõ magatartásával - véleményem szerint sértette versenytársai pozícióit is.

A versenytársak, (Coca, Buszesz stb.) noha tájékoztattam õket, rendkívül diplomatikusan nem kívántak keresettel élni az ügyben. Naná, hiszen a játékdömping még csak ezután indult be igazán!

A Gazdasági Versenyhivatal elutasította beadványomat, a másik kettõvel együtt. Az indoklásban megállapította, hogy "(...) az úgynevezett kombinatív fogyasztók rétegének (...) pedig a kapott információból tisztában kell lennie azzal, hogy a nyerõszámokat elõre kijelölték, vagyis a sorsolás nem folyamatosan történik." "A kombinatív fogyasztó részérõl egyébként is irreális lett volna annak feltételezése, hogy 60:999 nyerési eséllyel osztották el a nyerõszámokat, mert a (...) közölt nyereményalap és az egyes nyeremények összege alapján kizárható, hogy minden 999 értékesített palackbó 60 esetében (...) takarékbetétkönyv lesz kiadva a vásárlónak."

Az utolsó szó jogán: Azt azért még a szerény értelmi képességû vásárlókról is nehéz feltételezni, hogy abszolute nem érdekli õket nyerési esélyük és csak úgy passzióból veszik csupán a kólát. A Vh. a csimpánz értelmi szintjére lövi be a fogyasztókat. A "kombinatívok" meg úgyis tudják, amit tudni kell, és legfeljebb nem vesznek a lébõl.

Az 1995-ös Pepsi nyereményakció nyereményalapja egyébként a tájékoztató szerint "több, mint 28 millió Ft" volt, a reklámköltsége 135 millió 58 ezer. Mennyi lehetett a bevétel?!

Legközelebb arról írok, hogy hová tûnt el a Márka, a Sztár és a Többiek.