Egyre zöldebb a lila tehén
A Kuka Búvár -ban többször szóltunk már a gyerekeket sújtó reklámterrorról. a multik válogatott módszerekkel hülyítik a gyerekeket és ügyes módszerekkek etetik be a csóró iskolákat. Az új "liberális" reklámtörvény ehhez segédkezet nyújt majd. A HuMuSz megpróbálja megakadályozni, hogy a Milka lila tehene díszlépésben vonuljon be az iskolákba. Ime az elsõ menet: beadványunk a Reklámszövetséghez.
"Magyar Reklámszövetség
Etikai Bizottsága
B u d a p e s t
Tisztelt Etikai Bizottság!
Az alaptevékenységként fogyasztói érdekvédelemmel is foglalkozó Hulladék Munkaszövetség nevében tisztelettel kérjük megvizsgálni azt, hogy a Jacobs Suchard Hungaria KFT. által meghirdetett nyereményakció megfelel-e a Magyar Etikai Kódex elõírásainak.
A nyereményakcióval kapcsolatban az alábbiakra hívjuk fel szíves figyelmüket:
1. Tudomásunk szerint az általános iskolák kéretlenül kaptak meghatározott számú "Milka" órarend nyomtatványt. Az órarend hátoldalán a csokoládé gyártó cég október 26-ig tartó akciót hirdet meg az iskolásoknak. A hirdetés sejteti, hogy azokban az iskolákban, ahová órarendet küldtek, egy csokipapír-gyûjtõ ládát is el fognak helyezni. Aggályosnak tartjuk a sorrendet: ahelyett, hogy csak azokat az iskolákat vonnák be a nyereményjátékba, amelyek ehhez elõzetesen hozzájárultak - elõbb órarendet küldenek, majd erre való hivatkozással késõbb gyûjtõládát helyeznek el.
2. Megítélésünk szerint a nyereményjáték a Reklámetikai Kódex több elõírását is sérti. Az akció célja egyértelmûen a Milka-termékek kelendõségének fokozása - a nyelvezet alapján megállapítható az is, hogy a célzott réteg: az iskolások (elsõsorban kisiskolások).
a. A nyereményakció kiemelt szlogenje: "NYERJ AZ ISKOLÁDNAK EGY HALOM PÉNZT", a gyermek fokozott csokifogyasztását elsõdlegesen "közérdekû célhoz" társítja. Ezt sugallja a "Minél több csokipapír kerül egy ládába, annál nagyobb az esély!" (és nem esélyed) biztatás is. A megfogalmazás megítélésünk szerint visszaélés a gyerekek jóhiszemûségével, tapasztalatlanságával (ezt a 16. Cikkely (2) bekezdése tiltja) - ugyanakkor indokolatlan szégyenérzést is sugallhat azokban a gyerekekben, akik "iskolájuknak" nem produkálnak elég csokit (csokipapírt). Ez utóbbi a fenti Cikkely A) pontjában foglalt tilalomba ütközik.
b. A szöveg egy része ("Milka minden nap", "Miután jóízûen elfogyasztottad a kedvenc Milkádat", "Minél több csokipapír kerül egy ládába, annál nagyobb az esély") tévesen azt a látszatot sugallja a gyerekeknek, mintha a csokoládé egészséges lenne,- több csokoládé pedig nagyobb egészség. Ez egyrészt kimeríti a 18. Cikkely (2) bekezdésben foglalt - fogyasztók megtévesztését tiltó- tényállást,- de ugyanakkor közvetve elõsegítheti azt is, hogy a gyerekek "közérdekbõl" túlzott anyagi igényekkel lépjenek fel szüleikkel szemben (16. Cikkely 2/B/a) pont tilalma). Ez arra vezethet, hogy az iskolák (osztályok, gyerekek) között a szó minden értelmében egészségtelen verseny alakulhat ki.
3. Szövetségünk általában aggályosnak tartja a termékreklámoknak az oktatási intézményekben való megjelenését. A gyermekeknek szánt reklámokkal kapcsolatban az Etikai Kódex is különös figyelmet ír elõ - és reményeink szerint a Tisztelt Bizottság is ennek megfelelõen mérlegel. A "Milka akciónál" - a fenti általános aggályon kívül - nyilván figyelembe veszik azt is, hogy itt nem általában gyerekeknek szóló hirdetésrõl van szó, hanem az iskolások széles rétegét félrevezetõ, intézményekbe "becsempészett" reklámtevékenységrõl.
A fentiek alapján kérjük, hogy az ügy kivizsgálása után a T. Bizottság az etikai normasértés megállapítása mellett kezdeményezze a beindított akció leállítását.
Tisztelettel: