A Coca-Colának és palackozóinak nem sikerült teljesíteni újrahasználati céljaikat, helyette több milliárd új egyszer használatos palackot bocsátottak forgalomba

  • 2023. november 20.
  • Gyuri

Az óceánok védelméért küzdő nemzetközi szervezet, az Oceana  felszólította a céget arra, hogy duplázza meg a kitűzött cél eléréséért és a hulladék-csökkentésért folytatott erőfeszítéseit azáltal, hogy segíti és buzdítja a főbb palackgyártó partnereit az újratölthető palackok mennyiségének növelésére.

Annak ellenére, hogy a cég korábban elköteleződött amellett, hogy 2030-ig 25%-ra növeli majd az újrahasználható palackjainak részarányát, 2022-ben ez az arány mégis csökkent (Szerk.: már a bejelentést követően jelezték a civil szervezetek, hogy érdemes óvatosan kezelni az ígéretet). A Coca-Cola a legutóbbi fenntarthatósági jelentésében arról számolt be, hogy 2022-ben az újratölthető csomagolásaik részaránya 14% volt. Ez egy két százalékpontos visszaesést jelent a tavalyi 16%-hoz képest. Az Oceana a vállalat teljes bejelentett eladási terjedelme alapján készített becslései szerint ez a két százalékpontos visszaesés az újratölthető helyett 5,8 milliárd új 500 ml-es eldobható palack kibocsátását jelenti az utóbbi két évben.

Fenntarthatósági jelentésében ezt a vállalat nem hogy nem hangsúlyozza ki, de magyarázatot sem ad rá. (Szerk.: a Coca-Cola HBC Magyarország legfrissebb fenntarthatósági jelentésében gyakorlatilag meg sem jelenik az újrahasználat előnyben részesítése mint a hulladékmegelőzés érdekében kitűzött cél.) Az Oceana megkeresésére válaszul a Coca-Cola a visszaesés egy részét a beszámolókban alkalmazott számítási metódusok változásnak tulajdonította. A Coca-Cola fenntarthatósági jelentésében arról is beszámolt többek között, hogy az általuk felhasznált összes műanyag csomagolás és „szűz”, azaz újonnan előállított műanyagok mennyisége 2022-ben nőtt. 

„Ez borzasztó hír az óceánok számára, hiszen ez azt jelenti, hogy valószínűleg több milliárd új eldobható műanyag hulladékot állítottak elő, melynek nagy része folyóvizekbe és tengerekbe fog kerülni.” – nyilatkozta Matt Littlejohn, az Oceana rangidős alelnöke. „Ez a visszaesés, valamint a tény, hogy a Coca-Cola önmagától magyarázattal nem illette a történteket, továbbá az ezzel párhuzamosan megvalósult visszaesés a vállalat egyik legnagyobb palackozó partnerének az újratölthető csomagolások részarányában, ezek mind aláássák a vállalat által nemrégiben megfogalmazott, újrahasználható csomagolásokról szóló vállalásának járhatóságába vetett hitet.

A vállalat 2022-es februári bejelentése óta a főbb Coca-Cola palackgyártók is visszaesést jelentettek be az újratölthető csomagolásokban értékesített italok mennyiségéről. Az a négy palackgyártó, amelyek az Oceana számításai szerint a Coca-Cola jelenleg eladott újratölthető csomagolásainak közel felét tették ki 2022-ben (Coca-Cola FEMSA, Arca Continental, Coca-Cola Andina és a Coca-Cola Hellenic), mindannyian kisebb arányszámról számoltak be 2021-hez képest. 

  • A Coca-Cola FEMSA világszinten a Coca-Cola újratölthető csomagolásainak 26%-át állította elő 2022-ben. Jelentésük szerint az összes eladásuk közül az újrahasználhatóak részaránya 2021-ben 34%-ról 31,5%-ra csökkent. Ezen visszaesés ellenére, a Coca-Cola FEMSA büszkén állította, hogy így is túlszárnyalták a Coca-Cola 25%-os célkitűzését 2022-re. A vállalat viszont ezen túlmenően nem köteleződött el más egyéb, közösségi célokat szolgáló újratölthető részarány növelésében, hogy ezáltal is támogatni tudja a Coca-Cola célkitűzéseit. Az Oceananak válaszul a Coca-Cola FEMSA azzal magyarázta a helyzetet, hogy jelenleg is több száz millió dollárt ölnek a visszaváltható és újratölthető csomagolásaik kapacitásának bővítésébe.
  • Az Arca Continental, amely a Coca-Cola újrahasználható csomagolásainak 12%-át állította elő 2022-ben, szintúgy visszaesésről számolt be újrahasználható csomagolásaik részarányában, ugyanis ez 2022-ben az előző évi 26%-ról 24%-ra esett vissza. Az Arca, hogy a Coca-Cola vállalását támogassa, azzal a célkitűzéssel állt elő, hogy újrahasználható csomagolásaik részarányát a teljes eladáson belül 25%-ra fogja növelni. Ez a vállalás azt jelentené, hogy a 2030-ra tett célkitűzésük alacsonyabb lesz, mint amit már 2021-ben megvalósítottak. 
  • A Coca-Cola Hellenic Bottling Company (Coca-Cola HBC), amely 7%-át állította elő a Coca-Cola teljes újrahasználható csomagolásainak részarányából 2022-ben, arról tett jelentést, hogy 2021-ben a saját újratölthető részarányuk 13%, míg 2022-ben 12% volt. Az Oceana megkeresésére válaszul Coca-Cola HBC kifejtette, hogy egy nem régen történt cégfelvásárlás  és jelentésben eszközölt változtatások miatt a 2021-es és 2022-es adatok nem hasonlíthatóak össze közvetlenül.
  • A Coca-Cola Andina, amely 5%-át adta a Coca-Cola újrahasználható részarányának 2022-ben, legutóbbi fenntarthatósági jelentésében azt közölte, hogy az újrahasználható részarányuk 30,6%-ról 28%-ra csökkkent. A Coca-Cola Andina 2030-ra 42,8%-os részarányt tűzött ki maga elé. Ő az egyetlen olyan palackozó vállalat, amely lényegesen ambiciózusabb vállalást tett, mint a Coca-Cola által megjelölt 25%.

A Coca-Colának és palackozóinak nem sikerült teljesíteni újrahasználati céljaikat, helyette több milliárd új egyszer használatos palackot bocsátottak forgalomba

Más nagy Coca-Cola-palackozók, mint például a Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) és a Swire Coca-Cola ezidáig nem tettek semmiféle vállalást az újrahasználható csomagolásaik részarányának növelése érdekében. A CCEP, amely 2021 és 2022 között növekedésről számolt be az Európán belül eladott újratölthető csomagolásaik tekintetében, nem fedte fel ezeknek a részarányát a vállalat teljes eladásához viszonyítva. 

Az Oceana becslései szerint ha a Coca-Colának sikerül elérni a 25%-os részarányt az újratöltés tekintetében, akkor ezáltal összesen 100 milliárd félliteres egyszer használatos palack forgalomba kerülését tudnák megelőzni. Továbbá, egy nemrégiben az óceánok globális szintű műanyagszennyezettségét vizsgáló tudományos szintű tanulmányt alapul véve, az Oceana úgy számolja, hogy megközelítőlegesen 8,5-14,7 milliárd műanyag flakon és kupak folyókba és tengerekbe jutását lehetne ezzel megakadályozni. A Break Free From Plastic márkaauditja szerint a Coca-Cola az elmúlt öt esztendő legnagyobb műanyag szennyezője volt a világon. 

A Coca-Cola újratölthető palackjai akár 25-50 alkalommal is újrahasználhatóak, attól függően, hogy milyen anyagból készültek (műanyag vagy üveg). Ez tehát azt jelenti, hogy minden újratölthető palacknak megvan az esélye, hogy 24-49 eldobható palackot kiváltson. A Coca-Cola FEMSA jelentése szerint újratölthető palackok használatával akár 47%-kal csökkenthetjük az üvegházhatású gázok kibocsátását az egyszer használatosakhoz képest.

Az Oceana felszólította a Coca-Colát arra, hogy vegye kézbe az irányítást és biztosítsa mihamarabb a megfelelő támogatást a többször használatos palackok világszintű eladásának drasztikus növeléséhez, valamint arra, hogy használjanak erőteljes marketinget a műanyagcsökkentés és a többször használatos csomagolások előnyeinek hirdetésére. Továbbá kívánatos lenne, hogy minden Coca-Cola palackozóvállalat demonstrálja az új cél érdekében tett vállalásait, amelynek minimum tíz százalékponttal magasabbnak kellene lennie, mint a jelenlegi újratölthető részarány. Amennyiben ténylegesen így tesznek ezek a vállalatok, akkor műanyagok milliárdjaitól menthetik meg az óceánjainkat. 

 

Fordította: Fehér Kinga

Forrás: Oceana

Képek forrása: BFFP, Greenpeace