Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 5 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Zöldbe borult viselet

Év: 
2015
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Vajkai Éva

Hogyan lehet a divat fenntartható? Tényleg van erre igény?

A környezeti szempontok figyelembevétele egyre fontosabbá kezdett válni a fogyasztók számára, erre reagálva környezetbarát kollekciók jelentek meg a divatiparban. A fenntartható fogyasztás elérésének számos módja lehet, ami a ruházkodást illeti, a legjobb megoldás a kevesebb ruházati cikk vásárlása, de felmerülhetnek a turkálók is, illetve különféle környezetbarát kollekciók a hulladékmegelőzés jegyében. Ez utóbbi alternatívához kapcsolódóan – doktori tanulmányaim keretében – saját kutatást is készítettem azzal a céllal, hogy megvizsgáljam a fenntartható fogyasztásra való törekvést a környezetvédelem iránt érdeklődők ruhavásárlási szokásain keresztül. E cikk keretein belül csak a legfontosabb következtetéseket foglalhatom össze.

A megkérdezés egyik központi kérdése az volt, hogy melyek a legfontosabb szempontok ruhavásárláskor. Kiderült, hogy a legfontosabb szempont a termék ára, minősége és stílusa (a különböző szempontok fontossági sorrend alapján kerültek feltüntetésre). A magyar lakosság árérzékenysége miatt fontos volt annak feltárása is, hogy a megkérdezettek hajlandóak lennének-e többet fizetni a környezetbarát termékekért. A válaszok alapján kiderült, hogy a többség (87%) hajlandó lenne többet fizetni, igaz, eltérő mértékben. Azonban más kérdések feltevésével sikerült a megkérdezettek körében is kimutatni azt, amit nemzetközi kutatások is alátámasztottak, ti. hogy ez a fizetési hajlandóság nem mindig realizálódik a tényleges vásárlási folyamat során. A megkérdezettek vásárláskor elvárják, hogy a vásárolt termék minden szempontnak megfeleljen, így az árral kapcsolatos elvárásaiknak is.

A kutatás fontos eredménye az is, hogy a megkérdezetteknek mindössze közel 60%-a hallott olyan vállalatokról, amelyek környezetbarát kollekciót dobtak piacra. Fontos továbbá, hogy ezeknek a vállalatoknak a megítélése nagyon pozitív a környezetvédelem iránt érdeklődő megkérdezettek körében.

A felsorolt szempontok fontossága a ruhavásárlási döntések alapján