Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 13 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Rövid hírek a nagyvilágból

A KukaBúvár 2011 tavaszi számának hírei
Év: 
2011
Szám: 
Tavasz

 

TeSzedd!

Magyarország legnagyobb hulladékgyűjtési akciójára került sor 2011. május 21-én. „TeSzedd! Önkéntesen a tiszta Magyarországért” mottóval a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, valamint a Vidékfejlesztési Minisztérium az Önkéntes Központ Alapítvánnyal együttműködve országos szemétgyűjtő akciót szervezett. A projekt fő üzenete az volt a nagyérdemű felé, hogy bőven van mit tenni önkéntesként az országban: kezdeményező, aktív hozzáállással és összefogással sok mindent meg lehet változtatni a környezetünkben. Az akció után pedig elkezdhetünk gondolkodni azon, hogy miért is gyártunk ennyi szemetet?

 

Magyar Termék Rajongói Oldal

Az MTRO civil kezdeményezés a magyar termékek és kultúra népszerűsítéséért jött létre. A mai világban elképzelhetetlen egy vállalkozás környezettudatosság nélkül. Az MTRO célja egy mintaszervezet létrehozása, ezzel példát mutatva a cégeknek és egyéb szervezeteknek: miként működhet egy vállalkozás sikeresen, a biológiai lábnyoma csökkentése mellett. http://www.mtro.hu

 

Nemzeti színekkel bódítják a vásárlókat

A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított több élelmiszerkereskedő ellen: a CBA franchise tagja reklámkiadványában magyar termékként kínálta a Csehországban készülő Szerencsi Party étbevonót, az Ausztriából, illetve Lengyelországból és Szerbiából származó Tomi Kristály mosóport, valamint a szlovák ERU Camping vajat. Az Aldi „Magyar minőség” felirattal látja el számos külföldi termékét. Szintén megtévesztő az „Auchan Hungarikum” szlogen, mert a feliratot viselő termékek nem hungarikumok. A Spar pedig a Cheeseland lengyel kördobozos ömlesztett sajtjára és német trappistájára tette rá a „Magyar termék” feliratot.

 

Hulladék-Felújítás Tatabányán

Tatabánya közgyűlése egyhangúlag elfogadta a hulladék-felújítással foglalkozó üzem előkészítéséről szóló tervet. Még használható tárgyakat - bútorokat, elektronikai eszközöket, gyermekjátékokat, ruhákat - újíthat fel az az üzem, amelyet az AVE Tatabánya Zrt., a Microlin Kft. és a Zöldövezet Egyesület pályázati konzorciuma fog működtetni. A rászorulók olcsón juthatnának hozzá a felújított tárgyakhoz, a központ pedig olyan embereket alkalmazna, akik tartósan munkanélküliek vagy csökkent munkaképességűek. Az újrahasznosítás mellett az üzem rengeteg hasznos tárgyat menthet meg a hulladéklerakóktól. Az Újrahasználati Központ nyugat-európai minta alapján fokozatosan átveszi majd a köztéri lomtalanítást is.

 

Válts zöldRe – ZöldÖvezet Társulás

Egyre több kültéri rendezvény nyitogatja szárnyait, így a ZöldÖvezet Társulás is felkészítette szelektív hulladékgyűjtő edényeit és ZöldRe Poharait az intenzív zöldítésre. Májusban és júniusban Budapesten gyerekezünk a Városligeti Gyereknapon (máj. 28-29.) és a Gyerekszigeten (jún. hétvégék), bulizunk a Belvárosi Fesztiválon (jún. 3-5.), és a Világveleje Fesztiválon (jún. 17-18.), majd bringázunk egy nagyot a Tour de Pelso-n a Balaton körül.
Válts ZöldRe velünk! www.facebook.hu/zoldrepohar

 

Új feladatok a hulladékgazdálkodásban

A Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetsége konferenciát tartott arról, hogy milyen új szerepkörök várhatók a hulladékgazdálkodásban. A Vidékfejlesztési Minisztérium képviselői kevés konkrétummal tudtak szolgálni a szabályozásról, a koordináló szervezetek viszont beszámoltak eredményeikről. Szó volt arról is, hogy milyen biztosítékadási kötelezettsége legyen a környezetet veszélyeztető vállalatoknak.

 

Benzinkutaknál adhatjuk le a sütőolajat

A MOL országszerte 100 benzinkútján helyezett el tárolótartályokat, lehetővé téve a lakosság számára a használt sütőolaj környezetbarát elhelyezését. A begyűjtött használt olajból bioüzemanyagot állítanak elő.

 

Ismét Arany Hangya Díj

Az Arany Hangya Díjat a települési önkormányzatok nyerhetik el a szelektív hulladékgyűjtés hatékonysága, a környezeti szemléletformálás fejlesztési irányai és a megvalósult vagy folyamatban lévő hulladékgazdálkodási projekt alapján. A pályázat határideje: 2011. június 15.

 

Zöldülnek a tanszékek

A BME EZK versenyén a Legzöldebb Tanszék az Elektronikus Eszközök Tanszéke lett, a Legtöbbet Zöldült az Áramlástan Tanszék. Gratulálunk!

 

Koncentrálódott az élelmiszer-kereskedelem

A Nielsen piackutató felmérése szerint tavaly 2 százalékkal csökkent az élelmiszerüzletek száma, zömmel a legkisebb, 50 négyzetméteres és az az alatti kategóriában. A hipermarketek és diszkontok száma viszont növekedett: előbbiekből 165, utóbbiakból 467 várja a vásárlókat. A hagyományos üzletek forgalma nem esett vissza, mert a fogyasztók gyakrabban mennek boltba, viszont alkalmanként kevesebbet vásárolnak.

 

Igyanak csapvizet a gyerekek!

A Fővárosi Vízművek Happy Hét kampánya idején több, mint 3000 fővárosi gyerek figyelmét hívták fel a csapvízre mint italra. Az iskolák többségében sajnos nincs kulturált lehetőségük a gyerekeknek arra, hogy szomjukat a szünetekben csapvízzel oltsák. A kampány hetén ezt oldotta meg kilenc oktatási intézményben a cég.

 

Fenntarthatóságról a nyári egyetemen

A Kaposvári Egyetemen kerül megrendezésre a Nemzetközi Nyári Egyetem 2011. augusztus 4. és 16. között, melynek fő témája a fenntartható fejlődés globális és helyi kihívásaira épül. Az előadásokon hazai és nemzetközi szaktekintélyek ismertetik a fenntarthatóság ökológiai, társadalmi és gazdasági aspektusait.