Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Küzdelem az újratölthető csomagolásokért

Németország
Év: 
2004
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Andics Évi (fordító)

A NABU* német környezetvédelmi szervezet felszólította a kereskedelmi szervezeteket, hogy fejezzék be a visszaváltható kiszerelésekről szóló vitát, és indítványozzák azoknak az italoknak a kivonását a forgalomból, amelyeknek a csomagolása környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenek.

Gerd Billen, a NABU német képviselője szerint a kereskedelemnek a visszaváltható kiszerelésekre való átállásra kellene fokozottan koncentrálnia, ahelyett, hogy különböző, a témát érintő vitákba bonyolódna. A NABU állítása szerint ezek az egyeztetések zátonyra futottak.

- Túl sokat vitatkoznak a visszaváltható-rendszerről, és túl kevés szó esik a környezetvédelmi célokról. - állítja Billen. - A végleges cél az lenne, hogy elérjük a környezetbarát, visszaváltható csomagolások piaci helyzetének támogatását.

Egyes kereskedelmi láncolatok már bebizonyították, hogy a visszaváltható termékekre való áttérés igenis megvalósítható. A visszaváltható csomagolás nemcsak környezetkímélő, de a törvényeknek is megfelel, és a fogyasztók körében is elfogadott. - Örülnénk annak, ha egyre több kereskedelmi hálózat intene búcsút az egyszerhasználatos csomagolásoknak, és térne át a visszaváltható csomagolásokra. - mondta a német környezetvédő szervezet képviselője.

Az EU- Bizottság is támogatja a visszaváltható kiszerelésekre vonatkozó kezdeményezést

A Föld Napja alkalmából felállított építmény kapcsán egyes környezetvédelmi- és fogyasztói szervezetek (mint pl. sörfőzdék és italkereskedések) arra a következtetésre jutottak, hogy az emberekre nagy hatást gyakorolt a visszaváltható csomagolás választására ösztönző objektum. (Lásd: kép)

- Reméljük, hogy befolyásolja az emberek vásárlási szokásait  három megvásárolt sörből jelenleg kettő-egy az arány a visszaváltható kiszerelések javára.  mondta Jürgen Resch, egy másik hulladékkal foglalkozó német környezetvédelmi szervezet képviselője " Azt tapasztaljuk, hogy a sör mellett az ásványvizek és a limonádék esetében is szívesebben választják a fogyasztók a betétdíjas változatot."

Miközben az egyszerhasználatos ill. visszaváltható csomagolásokról szóló vita javában zajlik, egyre több olyan vállalat jön létre, mely a visszaváltható kiszerelésű termékek előállításával- és értékesítésével foglalkozik. A mai általános gazdasági trendek ellenére is az elmúlt hónapokban 10500 új munkahely jött létre: 4000 fő ital-kiskereskedésekben, 5000 fő ital-nagykereskedésekben és mintegy 1500 fő sörfőzdékben. A visszaváltható üvegek- és rekeszek előállítása is fellendült; az elmúlt években tapasztalható visszaesések után most a gyártóknak ismét növelniük kell kapacitást, hogy teljesíteni tudják az egyre növekvő igényt. A német kezdeményezés Margot Wallström támogatását is élvezi. Leif Müller, a NABU vezető képviselője azt szorgalmazta, hogy a kereskedelmi és ipari szervezetek tartsák be a korábbi megállapodásban rögzített feltételeket. - A kereskedelem által irányított színjátéknak véget kell vetni! - állította Müller.

* NABU=Naturschutzbund Deutschland (Németországi Természetvédő Szövetség)