Biovásár a Közgázon
Furcsán érezhette magát, aki a Marcibányi téri Biopiachoz szokott vagy netán valamelyik ökofalu hangulatát keresni jött a Közgázra. Az aula telis tele volt világcégek kozmetikai kínálatával. Szerencsére szakértő ismerősöm kísért, így megnyugodva hittem a szememnek, mert ő is csak azt mondta: ezek a pavilonok nem az igazi táplálékról vagy a valódi bőrápolásról, tisztaságról szólnak.
A bioholmi divatba jött, sok pénzt lehet keresni vele. Ritka kivételként az Apotheker standjához cipelt el, de amit mondott róluk, annak a reklám blokkban van a helye.
Biofelesleges
Ha a kozmetikumok voltak is túlnyomó többségben a valójában nem idevaló dolgok között, azért akadt szép számmal más is. Így például: megérkezett Kanadából a tőzegáfonya! Szinte hihetetlen, mennyire csodálatos táplálék és gyógyszer. A leghatékonyabb megoldás fáradtság és idősödés ellen és a megszokott ízek okozta unalom leküzdésére is kiváló.
A róla szóló szórólap továbbsorolja az erényeit, én itt leállok, inkább a kérdőjelek jönnek. A nagyon marketinges szöveg is jelzi, hogy az importőr számára kevésbé érdekes a leendő fogyasztó egészsége, sokkal inkább a várható haszon izgatja. Ha nem így lenne, akkor talán fáradtság esetére alvást ajánlana. Az is feltűnő, hogy az áfonya hatékonysága a fő érv. Többek között a fenol tartalma kimagasló. Van ugyan fenol a hazai körtében, piros szőlőben, almában is, de azok nyilván unalmasak, és ami a lényeg, az áfonyában több van. Ezért már csak érdemes ide repíteni!
A magam részéről azt gondolom, ha kanadai lennék, biztos sok tőzegáfonyát ennék, de itthon elvagyok nélküle is.
Kényelmes és lebomlik: új csomagolóanyag
A biotechnológia élvonalát is képviselte egy-két cég. Közülük én arra bukkantam rá, amelyik kukoricából csinál műanyagot. A cél egyértelmű, kiváltani a jelenlegi, fosszilis anyagokra alapozott és "örökéletű" műanyagokat olyanokkal, amelyek természetes körülmények között előbb-utóbb elbomlanak és amelyek nem az évmilliókkal ezelőtti, hanem a mostani napsütés energiáját zárják magukba. Óriási üzlet, az biztos, és a környezetet érő terhelés is lényegesen csökkenhetne általa.
Lehetnek azonban ennek az új csodának árnyoldalai is. Elsődlegesen azt valljuk, hogy a hulladékok keletkezését kell megelőzni, nem pedig így-úgy feldolgozni. Jelenlegi, szeméttől borított korszakunkban is roppant nehéz megváltoztatni a közfelfogást és előrelépni akár a hulladék-megelőzésben, akár a hulladékhasznosításban. Ha az ilyen találmányok általánossá válnak, minden vacak, felesleges műanyag kütyüre ráírják majd (állami támogatással persze!), hogy környezetbarát és újabb reklámőrület fog minket (túl)fogyasztásra sarkallni.
Szakmai program: trade show, kereskedelmi trendek elemzése (és táltos-dobolás)
A rendezvény szakmai részéről csak óvatosan merek nyilatkozni, tekintve, hogy nem szántam rá az időt és nem ültem be az előadásokra és vitákra. Tény, hogy a programot végigolvasva nem érzem úgy, hogy sokat vesztettem. Ahogy a VitalWorld alcíme is jelzi, ez itt a sikeres kereskedők fóruma volt. Tulajdonképpen nem az eddig felhánytorgatott furcsaságok nem illettek ide, hanem az az egy-két kiállító, aki valódi értékeket képviselt.
Álcázás
Kis segítséggel sikerült ráakadnom számomra hitelesnek tűnő emberekre is. A teljesség igénye nélkül felidézek néhányat közülük: egy kisüzem búzacsíramálét készít Kecskeméten, egy újvidéki ember egy kis vákuumos rásegítéssel nagyanyáink sűrű lekvárjait főzi, Gyűrűfűn Zsuzsáék kézi kecskesajtot gyártanak... Az én figyelmemet a leginkább ők ragadták meg.
Az volt az érzésem, hogy igen komoly marketing szerepük volt. Nekik kellett ezt az egész rendezvényt eladniuk. Ha ők és egy pár hasonló kiállító nincs, ki hitte volna el a sok kozmetikumról, hogy igazi ?öko-bio??