Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mentolos diagnózis

Év: 
2003
Szám: 
Nyár
Szerző: 
dr. Kalas György


Figyelj haver, aztán liftezett-e már tebenned hógolyó? Csak azért, mer" én már böficicáztam egyet a "Mentolos diagnózistól", az tök olyan. Csak nyomul benned felfele frankón a jéghideg gázgömb, de úgy ám, hogy közben kicsapódik az ádámcsutkádon a zúzmara. Csak mondok én valamit haver. Ha ilyen diagnózist ittál, akkor inkább ne smárolj, mert tutti, hogy a csajod átmegy frigidbe.;/i>

A történet persze nem ilyen vidám. Sőt fogyasztóvédelmi szempontból szomorú.

Történt pedig, hogy március elején Szombathely-szitiben rejtélyes alakok szürke dobozos italokat osztogattak az arra járókelőknek. Felirat nélküli fémdobozokat, csak úgy lazán. Egy új kólaitalt tesztelünk, fantázianeve "Mentolos diagnózis" - magyarázták az osztogatók. Promóciós, ingyen van. Ja, ha ingyen van, az más! - gondolták sokan - és már nyelték is fémdobozos talányt. Volt persze, aki beintett, mert eszébe jutott, hogy a diagnózis orvosul kórismét jelent, ami még mentolosan sem lehet kóser.

A tőlem segítséget kérő jóember egyszerűen lecukrosbácsizta a promóciós társaságot és elküldte őket a szirupos sunyiba. Lényegileg igaza volt.

Jogilag nézve itt egy állatorvosi lónyál esete forog fenn, hiszen a szombathelyi utcasarkon legalább három törvény sérült. Az élelmiszerekről szóló törvény pontosan előírja, hogy mi mindent kell feltüntetni egy forgalomba kerülő élelmiszer csomagolásán. Az összetételt mindenképpen és ennek oka nyilvánvaló. A fogyasztónak joga van tudni, hogy mit önt magába, és az számára milyen kockázatot jelent. A kólaitalokat például gyakran aszpartámmal édesítik, ami súlyos reakciókat válthat ki az arra allergiásoknál. Diagnózisa: fenilketonúria (veleszületett anyagcsere betegség).

Aztán a fogyasztóvédelmi törvény is kötelezően írja elő a tájékoztató címke használatát, a reklámtörvény pedig kategórikusan tiltja az olyan áruk reklámozását, melyek forgalmazása jogszabályba ütközik. Ismeretlen eredetű és összetételű italt fogyasztás céljából ingyen osztogatni - ez bizony minősített eset. A fogyasztók védelme érdekében az eljárást még aznap megindítottuk

Időközben kiderült, hogy a bizarr pléhdobozok és a reklámakció gazdája a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. (FÁÜ). Vagyis a mentolos kórismét a Pepsi kutyulta. A cég sziporka PR-menedzsere, Barta Zsolt még ki sem mászott az előző, környezetvédőket provokáló reklámbotrányából, már itt is a másik. Brávó!

Nem kizárt, hogy már a következő kóla-meglepetésen agyalja magát. Csomagaljuk ezúttal talán padlizsánszínű Tetra Pak dobozba. Felirat nuku - helyette egy szike-színű szívószál. Fedőneve legyen mondjuk "Kámforos furunkulus."