Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hulladékudvaros áruház

Év: 
2002
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Nagy Tamás

A budapesti bevásárlóközpontok és szupermarketek piacai versenyében új fejezet kezdõdött. Már kevés az akciós áruválaszték, a színes üzletek sokasága, az egyéb szolgáltatások kínálata, mint multiplexmozi, gyorsetetõ, stb. ami plázává teszi a plázát. Elérkeztünk oda, hogy ennél több kell a vásárlók kegyeinek meghódításáért. Legyünk zöldek! Környezetbarát szolgáltatást is kezdenek nyújtani: a vásárlók behozhatják a hasznosítható és veszélyes hulladékokat. Ez elsõként a Metro áruházlánc 2 fõvárosi és 9 vidéki üzletében valósult meg.

 

A bevásárlóközpontoknak lényeges közvetett szerepük és felelõsségük van a termékgyártók befolyásolásával és a fogyasztók manipulásával (õk a visszaváltható rendszerek legnagyobb ellenzõi) a mérhetetlen mennyiségû csomagolás és abból képzõ szemét termelésében. Azonban itt nem a felelõsségérzet a legnagyobb motiváló erõ, hanem az újabb a vásárlók meghódítása.

Az elv önmagában jó, hiszen az elégtelen tömegközlekedés, a megvásárolható árutömeg a kedvezõ parkolási viszonyokkal az autós bevásárlás terjedését okozza. Így az áruházba tartó autók üres csomagtartóiban lehet az otthon szelektált hulladékot szállítani.

Az áruház parkolójában vannak a konténerek, melyekben a feliratoknak megfelelõen papír, színre válogatott üveg, mûanyag fólia és palack, elhasznált szárazelem, akkumulátor és tönkrement háztartási készülék helyezhetõ el. Az árzházlánc mûködése során keletkezõ csomagolási hulladék (hullámkarton és mûanyagfólia) különgyûjtése már évek óta mûködik, így a komplex hulladékgazdálkodási szolgáltatást nyújtó cégnek, az AVERMANN Hungária Kft.-nek nem jelent problémát a lakosság által behozott hulladékok átvétele.

A háztartási gépeket házhoz szállító szolgálat is bekapcsolódott a programba, így az új házhozszállításkor elhozzák a régi készüléket.

A konténerek kihelyezése mellett az áruházak bejáratánál tábla ismerteti az új lehetõséget a vásárlókkal. A cél a nyugat-európai álomkép: minden áruházba érkezõ a vásárlás elõtt egymás után áll meg autójával egy-egy pillanatra a konténerek mellett és helyezi el a szelektíven gyûjtött hulladékokat.

Ehhez azonban hatékonyabb és látványosabb lakossági felvilágosító kampány kellene, kiadvánnyal, plakátokkal, rajzokkal, piktogramokkal, az árukon megjelenõ jelölésekkel, stb.