Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Válaszd a visszaválthatót!

Év: 
2002
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Hulladék Munkaszövetség

A HuMuSz kampányt indít a visszaváltható üvegek megmentéséért. A KukaBúvár rendszeres olvasói elõtt valószínűleg nem kell részletezni, miért van erre szükség. Reményeink szerint sikerül elindítanunk egy olyan mozgalmat, amelynek hatására az üzletek italos polcain az eldobó csomagolások helyett újra a visszaváltható üvegek kerülnek többségbe. Ebben természetesen számítunk minden KukaBúvár Olvasó aktív közreműködésére, segítségére is.

 

Az okokról

Válaszd a visszaválhtatót

A 90-es évek eleje óta folyamatosan tart a többutas csomagolási rendszerek -- a csomagolóipar és a kereskedelem által szorgalmazott -- visszaszorítása és ezzel párhuzamosan az eldobó csomagolások elterjedése. Ma már mindenki tisztában van azzal, hogy ezek a folyamatok súlyos környezetvédelmi problémát jelentenek (növekvő szeméthegyek, nyersanyagpazarlás, stb). Hogy ez a (csak) profitra hajtó csomagológyártókat nem érdekli, azon igazából már meg sem lepődünk. Azt azonban nehezebb megemészteni, hogy ezek a környezetvédelmi problémák láthatóan a törvényalkotókat sem aggasztják. Utóbbit bizonyítja, hogy az eldobó csomagolások akadálytalan térhódítását a jogi és gazdasági szabályozás hiánya illetve elégtelensége is megkönnyítette.

A problémák különösen érezhetően jelentkeznek az italcsomagolások területén, ahol az elmúlt tíz évben a visszaváltható üveges rendszerek fokozatos megszűnésének (megszüntetésének) lehettünk tanúi. A tömegitalok forgalmazásánál a kb. 40-szer újratölthető üvegeket felváltották a környezeti szempontból sokkal kedvezőtlenebb, csak 6-8 újratöltést kibíró műanyag flakonok, vagy -- ami még rosszabb -- az eldobó csomagolású termékek (alumínium dobozok, műanyag palackok, kombidobozok, nem visszaváltható üvegek). A szénsavas üdítők piacán a visszaváltható csomagolások aránya a korábbi 85 %-ról tíz év alatt mára kb. 26 %-ra csökkent, a sörcsomagolások terén pedig újabban az alumínium dobozok térnyerése válik egyre aggasztóbbá.

Aggasztó tendencia az üdítõital palackozásában (PET=eldobható, PRB=újratölthetõ)

A Pepsi-ügy

MELLÉ
A Pepsi mellétrafált

Az események néha sokkszerűen jelentkeznek. 1993-ban hirtelen az összes öblös (konzerves) üveget tették eldobóvá, idén nyáron pedig a második legnagyobb üdítőitalgyártó cég (a FÁÜ Rt., azaz a Pepsi) megszüntette szénsavas üdítőinek visszaváltható 2 literes műanyag(!) palackokban való forgalmazását. Ez utóbbi eset igazolni látszik, hogy a HuMuSz sajnos nem tévedett, amikor tavaly azt állította: a Pepsi azért népszerűsíti reklámjában az eldobó palackjait a visszaválthatókkal szemben, mert ez utóbbiakat ki akarja vonni a piacról. Emlékezzünk arra, hogy ezt az állításunkat a Pepsi annak idején cáfolta, pontosabban azt írta, hogy "tájékoztató plakátjaink elsődleges célja volt felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a betétdíjas és az egyutas palackban forgalmazott 2 literes Pepsi termékek azonos áron kaphatók. A visszaváltható palackos termékeink tehát jelenleg is (azaz még októberben -- a szerk.) ugyanúgy megtalálhatók és megvásárolhatók a boltokban, mint korábban, a fogyasztók maguk dönthetik el, mely csomagolástípust részesítik előnyben". Hát akkor, erről ennyit. Emlékeztetjük az Olvasót, hogy négy államigazgatási eljárást megnyertünk a céggel szemben! A HuMuSz által indított Pepsi bojkott tehát tovább folytatódik.

Mindez persze nem akadályozta meg a céget abban, hogy az idei Szigeten ismét "zöld mezben" igyekezzék tündökölni. Szerintük ugyanis a környezet iránti nagyfokú érzékenységüket jelzi, hogy a rengeteg, általuk gyártott eldobós műanyag palackot a szigetlakókkal összegyűjtetik, hogy majd számtalan szebbnél szebb újrahasznosított (egyébként továbbra is nehezen bomló műanyag) termék készülhessen belõlük. De e tekintetben legalább a Pepsi kitart korábbi álláspontja mellett, mely szerint "a csomagolási hulladékok szelektív gyűjtése és újrahasznosítása az egyetlen helyes megoldás a keletkezõ hulladék mennyiségének és veszélyességének a csökkentésére." Mit is mondhatnánk erre? Ask for more.

Mozgalmat szervezni

Az imént vázolt folyamatok egyik legfelháborítóbb eleme az, hogy a gyártók az eldobó csomagolások elterjedésének okaként a megváltozott fogyasztói magatartást jelölik meg. A Pepsi például az eldobó csomagolások térnyerését bemutató adatokhoz a következő megjegyzést fűzte: "Az (.) országos fogyasztási adatokból egyértelműen kitűnik, hogy a fogyasztói igények és vásárlási szokások az elmúlt évek folyamán jelentősen megváltoztak, a vásárlók egyre inkább az egyutas csomagolást részesítik előnyben a visszaváltható csomagolással szemben." Ebből úgy tűnik, mintha ők csak fogyasztói nyomásra vonnák ki visszaváltható italcsomagolásaikat a piacról. Érdekes, hogy a konkurrens kólamultinál még mindig 37% körül van a viszaválható csomagolás. Náluk mások a fogyasztói igények?

Emellett a környezetpolitika szintjén is csak az elvek között jelenik meg a "megelőzés elve" illetve a "szennyező fizet elve", az ezek érvényesítésére szolgáló jogi és gazdasági eszközök sehol. Sőt, időnként úgy tűnik, hogy a környezeti érdekek helyett (pontosabban a környezeti érdekekkel szemben!) a jogalkotók is gyakran az ipari érdekek kiszolgálóivá válnak.

Mindezekből számunkra egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a visszaváltható üvegek "megmentése" csak a civil társadalomra (azaz a fogyasztókra) építve érhető el. Ha a környezetkárosítás megelőzése és a fogyasztói igények valóban olyan fontosak a gyártók számára (s nem csak saját érdekeikről van szó.), akkor fogyasztói nyomásra újra meg kell jelenniük a visszaváltható üveges rendszereknek. Erre épít tehát a HuMuSz, ezért indít mozgalmat a visszaváltható üvegek megmentésére.

A kampány lebonyolításában a HuMuSz tagszervezetei, a környezetvédelmi tanácsadó irodák (KÖT-irodák) és a Tudatos Vásárlók Egyesülete működik együtt.

A kampányról

Kérünk mindenkit, hogy aktív közreműködésével segítse elõ a mozgalom kialakulását! Ne nézzük tétlenül végig, ahogy az utolsó visszaváltható üvegek is eltűnnek az üzletek polcairól!!

Egyelőre két felhívással fodulunk a tudatosabb fogyasztókhoz (ld. a keretekben), de a kampány ennél jóval sokrétűbb lesz, sok meglepetést tartogatunk! A kampány többi elemérõl és menetéről folyamatos tájékoztatást adunk majd a már említett www.humusz.hu/vissza honlapon.



Betolakodók a Garbage Galaxisból

Palackposta

Felhívás II.

Mivel a Pepsi kivonta 2 literes műanyag palackjait a piacról, a Pepsi bojkott folytatódik. Ennek keretében most arra kérjük a bojkottban résztvevőket, hogy küldjenek a HuMuSz címére (1117 Bp., Karinthy út 7.) - dobozban vagy papírba csomagolva - olyan üres pepsis műanyag flakonokat, amelyek visszaválthatók voltak, de a visszaváltásuk megszűnt! Ezeket a kampány során fogjuk felhasználni, még nem áruljuk el, hogy mire.