Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Halált csempésznek

A globalizáció árnyoldala
Év: 
2001
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Pencz Levente

A Multinational Monitor 2000 végére összeállított egy feketelistát a tíz legrosszabb amerikai vállalatról. A csapat figyelmének középpontjában áll a multik tevékenysége, különös tekintettel a veszélyes anyagokra, a dolgozók egészségére és biztonságára, a munkajogra és a környezetvédelemre. Okulásul közöljük a BAT-ról, mely a Pécsi Dohánygyár tulajdonosa is, szóló tényfeltáró és leleplezõ írást.

 

A dohányzás csökkentésének egyik leghatékonyabb módja, ha megemelik a cigaretta árát. Ezért ajánlja a Világ Egészségügyi Szervezet (WHO) az egyes országoknak, hogy vessenek ki fogyasztási adót a cigarettára, mivel így biztosítani tudják a dohánypiac ellenõrzését. Pontosan ezért gyûlöli a dohányipar a fogyasztási adót, és ahogy a tavaly nyilvánosságra hozott dokumentumokból kiderül, támogatja a cigarettacsempészetet világszerte.

A Feltáró Újságírók Nemzetközi Konzorciuma (ICIJ) és a brit Dohányzás és Egészség Csoport (ASH UK) hozzájutott a British American Tobacco (BAT) egyes belsõ vállalati anyagaihoz. E szerint a BAT évtizedekkel ezelõtt megtervezett egy világméretû csempészhálózatot, különös tekintettel Latin-Amerikára és Ázsiára. A BAT -- a Philip Morris után -- a világ második legnagyobb dohánymultija. Az említett iratok részét képezik annak a milliósra rúgó dokumentumhalmaznak, melyet nyilvánosságra hoztak az amerikai állam dohánycégekkel szembeni pereskedésével kapcsolatosan.

Az ASH UK képviselõje kijelentette, hogy a BAT egy elõre kitervelt, átfogó programot állított fel a dohánycsempészet világszerte való támogatására. A vállalati stratégia kulcselemei közül a következõket emelte ki:


 Köszönet Fidusznak
Forrás:  http://www.essential.org/monitor/mm2000/00december/enemies.html

  • az üzleti tervbe beépíteni a különféle csempészútvonalakat úgy, mint kvázi-normális elosztási csatornákat;
  • tudatosan üzleti kapcsolatot létesíteni olyan közvetítõkkel, melyek közvetve vagy közvetlenül látják el a csempészeket áruval;
  • a gyenge vámhatósággal rendelkezõ határok közelében raktárházakat létesíteni;
  • kicsi legális vagy vámmentes piacot fenntartani, hogy igazolják a reklámkampányokat, melyek valódi célja a cigaretta-kereslet élénkítése az illegális piacon;
  • a cigaretta szállításának minél bonyolultabbá tétele, hogy a termék útját ne lehessen nyomon követni.

A jelentés szerint a csempészet nem egy "áldozatok nélküli" bûn. "Az alacsony ár növeli a fogyasztói keresletet, javítja a márka versenybeli pozícióját és serkenti a piaci keresletet. Ugyanakkor a megnövekedett dohányzással egyidõben jelentkeznek az egészségre gyakorolt hatások." Végeredményben tehát "nõ a dohányzás mértéke, ezért nõ a betegek száma, különösen a fejlõdõ országokban, a szegények, a gyerekek és a kamaszkorúak körében."

A BAT anyagai nagyfokú tudatosságról és a csempészetben központi szereprõl tesznek tanúbizonyságot. A csempészárura vonatkozó kifejezések bõvelkednek az eufemizmusokban, például NFA (nem fizetett adó) vagy ÁT (általános kereskedelem). Néhány idézet a belsõ anyagból:

  • "Souza Cruz tájékoztatott arról, hogy a BAT elnöke aláírta a megállapodást a Brazil Csoporttal, mely szerint az argentin piacon való részesedésüket a NFA igénybevételével növelik."
  • A BAT 1994-1998 közötti ötéves tervébõl: "A BAT számára kulcsfontosságú, hogy az NFA üzlet aktív és hatékony menedzselése élvezzen elsõbbséget a Csoport mûködési elveiben."
  • Kínában a cég fel akarta "térképezni az alternatív exportútvonalakat és üzletfeleket, hogy a brit márkák elterjedését segítse az északi és központi tartományokban."
  • Kolumbiába -- egy feljegyzés szerint -- "az NFA-termékeket a FA-termékek útraindítása után két héttel ajánlatos útra bocsátani."

A saját belsõ anyagaikra alapuló vádakra a BAT támadó modorú kitérõ válaszokat adott. "Nem kívánunk reagálni olyan kérdésekre és állításokra, melyeket láthatóan szövegkörnyezetükbõl kiragadva alkottak meg. Olyan kijelentésekrõl van szó, melyeket kölönféle kormányok és vámhatóságok fogalmaztak meg -- sok esetben a mi egyetértésünkkel egyetemben" -- foglalt állást a cég az ICIJ megkeresésére. Szerintük köztudott, hogy bizonyos termékeiket "a hivatalostól eltérõ csatornákon keresztül terjesztik". Hozzáteszik, hogy "nem tudjuk ellenõrizni az elosztási láncolatot egészen a végsõ fogyasztókig".

A brit parlamenti bizottság elõtt sok huzavona után jelent meg Martin Broughton, a BAT elnöke, aki kijelentette, hogy ez a testület egy "nem jog szerinti bíróság". Széttépte a kezébe adott belsõ feljegyzés másolatát, mely a csempészetre utalt. Majd megtagadta annak a hosszadalmas Guardian cikknek az elolvasását, mely az ICIJ vizsgálatai alapján készült.

Hozzátesszük még, hogy a Reynolds amerikai cigarettacéget egy New York-i bíróságon perli az Európai Unió, mert a Balkánon keresztül hatalmas mennyiségû cigarettát csempésznek az EU-ba, s emiatt több milliárd eurós kár éri Európát. A perben az EU mellé állt az olasz, a német és a spanyol kormány is. A spanyol dohánypiacnak egyébként az 55%-át teszi ki a csempészett amerikai cigaretta.

A Newsweek szerint pedig É-Karolina államban öt amerikai dohánycég ellen folynak perek. Persze a dohányipar ellen nincs sok remény Amerikában: a Bush-kormány egészségügyi minisztere több dohánycég igazgatótanácsának tagja, ugyanakkor részvényei vannak dohánycégekben.