Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Akciós ajándékok

Év: 
2000
Szám: 
Tél
Szerző: 
B

Melléklet

A testnek, a léleknek

Bevásárlóközpontok. A fogyasztói társadalom vágyálmainak netovábbja, "ahol olyan jó lenni, ahol olyan jó venni". Papucsot a nagyinak, olcsó bugyit anyunak, akciós eledelt a kutyának, dzsiájdzsót a gyereknek, na meg pár dolgot az élelmiszer osztályon, nehogy éhen vesszen a család. (Pasi a púposra pakolt bevásárlókocsi mögül: Hogy a manóba fizettünk megint harminc ezret, mikor csak egy pár cuccért ugrottunk be? Nõ pittyegõs slusszkulccsal hadonászva: Na de fiam, hisz csak akciós árut vettünk!?! Abból is a legszükségesebbet.)

Akciós szemét
Akciós szemét
 

Karácsony elõtt -- ha egyáltalán lehetséges ezt a modernkori szenvedélybetegséget tovább fokozni -- még magasabbra szökik az emberek vásárlási láza. Már nem is az eget, hanem azt a kevéske megmaradt ózonpajzsot veri, de mi még mindig nem vesszük magunkat észre. Nem és nem. Mit nekünk felmelegedés, hulladékhegyek, árvíz és plusz tizenöt fokos december? Hát tehetünk mi minderrõl?! No problem! (Jó, ha ismerjük a szakkifejezést külföldiül is, legyen mit mondanunk majd az EU-ba érve). Különben is, karácsony van. Globálisan nyegle hozzáállásunkat mi sem bizonyítja jobban, mint néhány ünnep elõtti élõkép, illetve megbízható forrásból (ellenséghez beépített barátnõ) szerzett információ is, melyeknek a Nagy Bevásárlási Láz idején szem-fül(es)tanúja voltam.

Jelenet 1. Ismert, Külföldi, Vásárolni Imádó Magyarokat Kiszolgáló (továbbiakban X) áruházlánc egyik újonnan megnyílt megaépületében játszódó jelenet 2000. aranyvasárnapján: negyvenes házaspár 2, azaz kettõ darab bevásárlókocsival áll az áruval plafonig töltött polcok sorai között. Feleség elmélyülten -- bár a körülötte futkorászó vevõk céltudatos kapkodásától kissé idegesen -- tanulmányozza az áruházi reklámújság egy példányát, azon belül is az odahaza gondosan bekeretezett akciós termékeket, míg Férj a hangosan felsorolt potenciális ajándékok fellelhetõségét igyekszik felfedezni az áruházi sorok között (a reklámújság egyik nagy hiányossága, hogy helyszínrajzot nem közöl).

Jelenet 2. Ismerõs meséli, hogyan oldja meg az ajándékvásárlást idén: egy napos szabadságolás a munkahelyrõl, autóval bevásárlóközpontba furikázás, különbözõ osztályokon ajándékbeszerzés a rokonság apraja-nagyja számára. Ízlés, igény, kérés, óhaj, Jézuskának írt levél figyelembevétele nincs (ilyen pórias dolgokra mostanság nincs idõ), mindenki azt kapja, ami jut. Eredmény: régimódian boldog, szívbõl jövõ mosoly helyett kötelezõ modern örömtánc a hasznavehetetlen, sutba dobandó, továbbajándékozandó kacatok átnyújtását követõen. (Ismerõs bizonyára nem látta a KöM szeretteinknek "természetes ajándék"-ot reklámkampányát.).

Hír beépített partizántól 3. A fent említett szolgáltatóegység (X) aranyvasárnapi (egyetlen nap!) forgalma 217 millió forint. És még sírunk fizetésnapon, hogy rosszul áll a szénánk.