Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egészséges sulibüfé

Tanácsaink
Év: 
1997
Szám: 
Tél

Guberáló - a KukaBúvár melléklete, 1997. tél

Na, amikor egy környezetvédõ elkezd valamit írni a sulibüférõl, akkor:

Egészséges sulibüfé
  • tuti, hogy az összes büfés felkapja a vizet
  • tuti, hogy a gyerekek azt hiszik, hogy ellenük találtuk ki az egészet
  • tuti, hogy az iskolavezetés is átmegy egybõl morciba.

Csupán az iskolaorvos és a takarító néni bólogat nekünk a kevesebb lyukas fog és csökkenõ szemét okán. És számíthatunk persze néhány megszállott pedagógusra is. Ennyi...

A gyereknek ahhoz, hogy az iskolában is fejlõdjön - és közben koncentráljon - táplálékra van szüksége. Mivel a napi energiaszükségletnek kb. 35%-át reggel és délelõtt igényli a szervezet, alapvetõen fontos, hogy a gyerek az otthoni reggelivel és az iskolai tízóraival elégséges és egészséges élelmet vegyen magához. Elégséges és egészséges élelem? Bár a sulibüfét a legtöbb gyerek a magával vitt tízórai ellenére is felkeresi - a kettõ sehogysem akar összejönni...

Sulibüfé-ügyben a döntés joga és felelõsség terhe az iskolavezetésé. Tiszta sor, hogy a nyitás elõtti alkudozásnál a büfés vállalkozó nem a reformkonyhán, hanem a várható hasznon spekulál. Naná, hogy õ olyat szán a pultra, amit vesznek-visznek, mint a cukrot (mert tejben<->úszó, mert szájbanomló, mert pukkanva pezseg)! Az is naná, hogy neki az a jó csomagolás, ami eladható és eldobható (nem kell vele vacakolni: elmosni, visszavenni, tárolni).

Na, de tessék mondani: Ki kínlódik az édességtõl rest testtel, a kólanyelõ hiperaktivistákkal? És ki fizeti a szemétszállítási díjat? Kétlem, hogy a büfés...

Az iskolavezetés feladatai:

1. A vállalkozó sürgölõdése helyett az alulról jövõ igény legyen meghatározó (várja meg, míg a gyerekek illetve a szülõk többsége jelzi, hogy tényleg kéne egy sulibüfé).

2. Mérlegelje gondosan, hogy a mostani helyett nem lenne-e ésszerûbb egy "alternatív" büfé, külsõ vállakozó helyett pedig a saját üzemeltetés (iskolaszövetkezet).

Az a kevés iskola, akinek volt bátorsága az "alternatív" büfé mellett dönteni, már tudja: másképp élni, szervezni a dolgokat tényleg érdekes ugyan - de több fantáziát igényel és nagyobb veszõdséggel jár. Nem vitás: faxnisabb a büfét felügyelõ tisztiorvos, nehezebb beszerezni a bioválasztékot és kikerülni a cukrosbácsik és a csomagolóõrültek trükkjeit.

Amelyik iskola fontosnak érzi az egészséges életmód oktatását és komolyan gondolja a környezeti nevelést, annak nem ártana büfé-ügyben is következetesnek lenni.

A kérdés ugyanis a következõ: vajon van-e jogunk a fogyasztói társadalom nevében a gyereket megfosztani attól, hogy legalább az iskolában megismerhesse az egészséges életmód alapjait és a környezetkímélõ magatartási alternatívákat?

  • a mindenféle burgerek helyett tartsunk választékon hagyományos szendvicseket (a péksüteményeknél próbálkozzunk a teljes õrlésû gabonából készült termékekkel is)
  • a nassolóknak édes cukrász<->sütemények, cukrok, szopókák és nyalókák helyett kínáljunk zöldséges táskát, diót, mandulát, mazsolát, szárított gyümölcsöket ill. a mûzlis szeleteket
  • megpróbálkozhatunk mûzlis italokkal is. Ennél jobb lenne azonban, ha ismét divatba jönne az iskolai teafõzés. A konyhán fõzött hagyományos, gyümölcs- vagy gyógyteák (ellentétben a szénsavas pancsokkal) valóban üdítõ italok. Dobozolt ivólevek helyett (12% gyümölcslé + 88% cukros víz) ajánljunk rostos ivóleveket vagy paradicsomitalt
  • a gyereknek a tej nem ital, hanem élelmiszer - amely számukra alapvetõen fontos tápanyagokat tartalmaz (kálcium, B1 és B2 vitamin). Ezek egy része az ultrapasztõrözött tejbõl hiányzik, a szopókészülékes vegykódoboz pedig drága és eldobós. (Ez már négy ok arra, hogy a HuMuSz külön foglalkozzék az iskoltej problémájával - ld V. oldal!)
  • a drága primõrárúk vitamintartalma csekély, ugyanakkor sokszor vegyszerrel terheltek. Üvegházi termelésük roppant energiaigényes. Ezért amikor csak lehetséges áruljunk friss szezongyümölcsöt, répa vagy karalábészeleteket (lehetõleg a közeli biogazda kertjébõl).
  • számûzzük a büfébõl a különféle szénsavas kólaitalokat! Ezek nemcsak magas (10% feletti) cukortartalmuk miatt egészségtelenek, de a gyermek szervezetére egyéb problémás adalékokat is tartalmaznak (koffein, foszforsav, színezékek).
  • legyen környezetbarát a büfé füzet- és írószer választéka is!
  • Üzemeltetésnél koncentráljunk a hulladékok megelõzésére. Ne használjunk:
  • egyszerhasználatos tálcákat, poharakat
  • eldobó italcsomogolást (aludoboz, mûanyagflakon, kombinát kartondoboz)
  • miniporciós csomagolásokat
  • habtálcán elõre kiadagolt ételeket
  • nylonzacskókat

Helyettük:

  • többutas csomagolást, elmosható evõeszközöket
  • nagy kiszerelésû mustárt, kethupot (adagolóval)
  • papírszalvétákat vagy papírzacskót