Azt támogasd, aki rászorul!
![](https://humusz.hu/sites/default/files/default_images/alapertelmezett-lead-kep_0.jpg)
Elméletben elcsépelt, a gyakorlatban annál kevésbé az a
környezettudatos vásárlás. Pedig máris itt a régi-új terület,
amire egy tudatos vásárló odafigyel: ez pedig a hátrányos
helyzetűek támogatása. A Szolidaritás Egyesület egy éve
indította el Webvásártér nevű programját, ami éppen az ún.
„társadalomtudatos” termékek forgalmazását tűzte ki célul.
Intenzív bemelegítésként a Nemzeti stratégiai jelentés a szociális védelemről és a társadalmi összetartozásról 2008–2010. című dokumentumot idézem: „A jövedelmi egyenlőtlenségek a kilencvenes évek közepéig erőteljesen, ezt követően enyhe mértékben emelkedtek. [… ] A KSH 2006. évi […] felvétele alapján, a relatív szegénységi küszöb (medián jövedelem 60%-a) alatt a lakosság 16%-a élt (2007-es adat szerint 13%). […] A szegénység fő kockázati tényezői változatlanul a következők: alacsony iskolai végzettségű vagy munkanélküli háztartásfő, sokgyermekes vagy egyszülős családok (illetve kiemelten maguk a gyermekek és fiatalok), illetve kistelepüléseken található lakóhely. A fenti tényezők a roma népességet az átlagnépességnél erősebben jellemzik, ezért sokszorosan veszélyeztetett a szegénységbe kerülés által.” És ehhez jönnek még azok, akiket a munkaerőpiacon megváltozott képességűeknek hívnak: a súlyos vagy kevésbé súlyos fogyatékkal élők. Nem túl rózsás kép, de van, aki segít, hogy a hátrányos helyzetből előnyt kovácsoljanak az érintettek.
Aprócska belvárosi irodában ülünk Polai Bernadettel, a Szolidaritás Egyesület elnökével, akiből szavak nélkül is sugárzik az elszántság, a tenni akarás: a beszélgetés közben is tódulnak belőle az újabb és újabb ötletek. „Az egyesületet a szocmunkás szakon végzettek baráti köre alapította azzal az elgondolással, hogy a tagok szerint nem várhatjuk el minden társadalmi probléma megoldását az államtól. Szükség van együttérzésre, nyitottságra és az öntevékeny hozzáállásra, amivel a leszakadó társadalmi rétegek is helyzetbe hozhatók” – kezdi a szervezetükről szóló történetet. Főleg hátrányos helyzetű gyerekekkel, gyereküket egyedül nevelő anyákkal, fogyatékkal élőkkel, romákkal, mélyszegénységben élőkkel, fogvatartottakkal foglalkoznak.
A zöldek számára sem ismeretlen
területre vezet vissza
a projektjük gyökere: az egyesületnek
ugyanis volt dolga a
fair trade mozgalommal, ennek
a logikáját vitték tovább.
Arra jutottak, hogy kell egy
olyan mozgalom, ami a hazai
hátrányos helyzetűeket támogatja.
A lelkesedésük eredménye
egy üzleti alapokon működő
rendszer lett, amelyben a
fent említett csoportok állítanak
elő piacképes termékeket.
Az egyesület pedig vállalta az
online vásártér elkészítését és
a közönség érzékenyítését annak
érdekében, hogy beinduljon
egy olyan típusú fogyasztás,
ahol szempont, hogy kit
támogatunk a vásárlással.
Arra a kérdésre, hogy milyen tapasztalatok adódtak az elmúlt egy év működése során, meglepő választ kaptam Bernadettől. Szembesültek ugyanis azzal, hogy a fogyasztók érzékenyítését még jóval nagyobb munkának kell megelőznie: először a gyártói oldal gondolkodásán kell változtatni. Hosszas kísérletezés után alakult úgy, hogy a beszállítók jelenlegi körét zömében a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató központok alkotják. A többi csoportnál ugyanis nincs ennyire szervezett formájú foglalkoztatás, így hozzájuk csak nagyszabású toborzó projekt keretében tudnának eljutni. Ám az említett foglalkoztató központok jelentős állami támogatása miatt nem alakult ki a piaci szemlélet. A termékek sok esetben nem minőségiek, nem piacképesek, a megrendeléseknél több ilyen központ részéről tapasztaltak rendkívüli rugalmatlanságot. „Többen azért nem kerültek fel a vásártérre a kínálatukkal, mert közölték, hogy nincs kapacitásuk a termékeket feltöltögetni, se postázgatni.” – tette hozzá Bernadett. „A hátrányos helyzetűeket foglalkoztatók részéről is „korszerűbb” hozzáállás szükséges. Meg kell érteniük, hogy a funkciójukat akkor tudják hatékonyan ellátni, és biztosítani a munkatársak megélhetését, ha az igényekre reagálnak. Nyitni kell a piacok felé, fel kell venni egy szolgáltató attitűdöt annál is inkább, mert a kormányzat rengeteg pénzt elvont erről a területről azzal a nem titkolt céllal, hogy piaci alapokra terelje a központokat. Mi a talpon maradásukhoz szeretnénk segítséget nyújtani.” És ez a szektor 600-700 000 megváltozott munkaképességű embert jelent, vagyis hatalmas a gazdasági potenciál.
Ezzel párhuzamosan folyik a fogyasztók érzékenyítése. Egyre elterjedtebb a tudatos választás, de most még csak egy vékony réteg számára fontos, hogy kit támogatnak a vásárlásaikkal. „Legtöbbször az a gond, hogy vagy nem is tudnak semmit egy-egy termék származásáról a fogyasztók, vagy túl sokat kell keresgélni ahhoz, hogy egy társadalomtudatos termékhez hozzájusson az elkötelezettebb vásárló. A Webvásártér éppen ez utóbbi áthidalására jött létre: az online felület segítségével jelenleg több mint 500 terméket visz házhoz. Az ajándéktárgyak mellett használati tárgyakat és egyéb holmikat is kínálunk, a palettánk szinte napról napra bővül.”
A terveket illetően megtudtuk, hogy szeptembertől ismét megkezdődik a gyártói oldalon a toborzás. Október 17-én, a szegénység világnapja alkalmából kisebb kampánnyal is készülnek a toborzás ösztönzésére. Mindezt azért, hogy Karácsonyra már friss kínálattal várják azokat, akiknek számít, hogy csak profitot termelnek-e egy megfoghatatlan jogi személynek, vagy hozzájárulnak a hátrányos helyzetű csoportok társadalomba való visszatéréséhez.
És miért kerül mindez a
KukaBúvárba? Az ok egyszerű.
A Humuszos is abban hisz,
hogy vásárláskor gondolkodni
kell – ez nem opció, hanem
kötelező, ugyanis minden egyes
embert súlyos felelősség terhel,
amikor dönt egy tárgy megvásárlásáról.
A titok nyitja pedig a
közösségi gondolkodásban van,
a szolidaritásban.
A termékek megtekinthetők
itt: www.webvasarter.com
Csatlakozás a kezdeményezéshez:
info[kukac]szolidaritasegyesulet.hu