Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ne Vásárolj Semmit!

Év: 
1999
Szám: 
Ősz
Szerző: 
fordította: Gille Zsuzsa

1999. november 27-én, szombaton sok európai országban ismét megtartják a Nemzetközi Ne Vásárolj Semmit (Buy Nothing Day) vagy No Shop Napot. Ausztráliában, Kanadában, Új-Zélandon, és az USÁ-ban ugyanez november 26-án lesz. A Ne Vásárolj Semmit Nap egy vidám és kritikai tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét és a vagyon egyenlõtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. Idén már nyolcadszorra ünnepeljük a Nemzetközi Ne Vásárolj Semmit Napot. Az idõzítés különösen kritikus az USÁ-ban , mert ezen a hétvégén, a Hálaadás Napot követõ, és a Karácsony elõtti legutolsó hosszú hétvégén vásárolnak a legtöbbet az amerikaiak.

A Ne Vásárolj Semmit Napot 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. Mottója az volt: Ami elég, az elég! Azóta egyre több ország vette át a Ne Vásárolj Semmit Napot. Idén legalább 13 országban lesznek akciók.

 

Ami elég, az elég!

 

November 26-án és 27-én világszerte a legváltozatosabb módokon fogjuk felhívni a figyelmet a fogyasztói társadalom emberi és környezeti következményeire. A reklám azt akarja elhitetni velünk, hogy az anyagi javak birtoklása boldoggá tesz, ezenkívül elégedetlenséget és kapzsiságot vált ki az emberekben.

A Nemzetközi Ne Vásárolj Semmit Nap állandó mottója az "Ami elég, az elég!". A gazdag országok fogyasztói szokásai a Föld vagyonából túl sokat használnak el és aránytalanul nagy környezeti kárt okoznak.

 

Jelentés az emberi fejlõdésrõl

 

A holland, angol, kanadai, finn, lengyel, szlovén, német, észak-ír, norvég, ausztrál, belga, új-zélandi, svéd és amerikai aktivisták akcióit alátámasztja az UNDP "Jelentések az emberi fejlõdésrõl", melyek 1998. szeptemberében illetve 1999. júliusában jelentek meg. Az ENSZ Fejlõdési Programja által publikált jelentések bebizonyítják, hogy a fék nélküli fogyasztás tovább növeli a szegények és a gazdagok közötti szakadékot.

E jelentések szerint a világ népességének 20%-a végzi a személyes fogyasztási célú vásárlások 86 %-át. Az elmúlt hét évben a Ne Vásárolj Semmit Nap kampányaiban az aktivisták eddig mindig a 80 %-os adatot idézték, a "Jelentések" azonban még egy ennél is nagyobb aránytalanságot mutat.

A Holland Nemzeti Közegészségügyi és Környezetvédelmi Intézet (RIVM), amelynek éves kiadványa a Nemzeti Környezeti Kitekintés, azt állítja, hogy az egyre növekvõ vásárlások lehetetlenné teszik a környezetvédelmi célok elérését.

 

Világméretû Akció Nap

 

A Ne Vásárolj Semmit Nap különösen azoknak a tiltakozása, akik úgy gondolják, hogy elég holmijuk van, és hallatni akarják a hangjukat a "mindig többet" töretlen trendje elleni tiltakozásul. A Ne Vásárolj Semmit Napot különösen azokban az országokban ünneplik meg, ahol nagyon magas szintû a fogyasztás.

A Ne Vásárolj Semmit Napon élénk és látványos utcai akciókat rendeznek majd különbözõ országokban és városokban, mely akciók keretében megkérik majd a vásárló közönséget, hogy gondolkozzanak el fogyasztói szokásaikon. Az akciók különbözõ formát fognak ölteni: az egyik városban vásárlás-mentes zónákat fognak kialakítani, míg máshol marslakók érkeznek majd, hogy a földi lények viselkedését tanulmányozzák. Vagy elõfordulhat, hogy egy forgalmas bevásárló utcában kényelmes fotelek várják majd a vásárlókat, hogy bennük ülve felépüljenek fogyasztói rohamaikból. Talán ismét felbukkannak vásárló birkák és marionettek. Aki szerencsés, kaphat egy üres Boldogság dobozt vagy egy, a karácsonyi bevásárlás alól felmentõ igazolást.

 

Vegyél részt úgy, hogy nem veszel részt!

 

A legkönnyebb mód a Ne Vásárolj Semmit Nap-ba való bekapcsolódásra az, ha otthon maradsz. Adj egynapos pihenõt magadnak és a pénztárcádnak úgy, hogy nem veszel semmit. Néhány országban plakátokat osztogatnak majd, hogy ezeket kitehesd az ablakba.

Akik ennél aktívabb formában szeretnének részt venni - és ez nyilván jobb szórakozás is - vagy lépjenek kapcsolatba az országukban mûködõ koordinációs csoporttal vagy hozzanak létre egy új csoportot. Az aktivisták világszerte az elektronikus [email protected] listát használják arra, hogy a Ne Vásárolj Semmit Nappal kapcsolatos ötleteiket, információikat és lelkesedésüket megosszák.

A Media Foundation, egy kanadai szervezet több rövid figyelemfelkeltõ videót készített különösen televíziós sugárzásra.

Részletesebb információért tekintsd meg a www.ddh.nl/bnd címû honlapot.