Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Papírforma

Év: 
1998
Szám: 
Tél
Szerző: 
Bödecs Barnabás elnök

Több megnyert versenyhivatali eljárás után - miután változott a Versenytörvény - már nem nagyon tudunk újabb "tisztességtelen piaci magatartás" ellen szót emelni. Íme egy példa: a "Sole tej hozza a papírformát" szlogen szerintünk alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, amennyiben elhiteti az "Istenadta néppel", hogy a tej bizony csak dobozban jó. A Versenyhivatal nem indít eljárást, a magyar nyelv szabályaira hivatkozva. Jó lenne a nyelvi szabályokat a reklámügynökségek is figyelembe vennék...

A Versenyhivatalnak kétségtelenül igaza van abban, hogy a magyar helyesírás szabályai szerint a "papír formát", ha a papír anyagra vonatkoztatjuk, két szóban kell írni, bár ezt beadványunkban mi is helyesen használtuk, így kérelmünket nem az írásmódra alapoztuk. A Versenyhivatalnak ugyanakkor szakmai szempontból ismernie kellene azt a tényt, hogy Magyarországon

 

a. a reklámozókat semmiféle jogi elõírás nem kötelezi a helyesírási szabályok maradéktalan betartására (pl. Sopianae cigaretta: "Már keménydobozban is kapható!" ugye a keménydoboz is kemény dohoz lenne helyesen), azaz élhetnek és élnek is szavak szétbontásával, összevonásával kettõs vagy többes értelem elérésére,

 

 

b. az egyik leghatásosabbnak tekintett reklámozási megoldás, ha a szlogen áthallásos; egy szóval több vonatkozást is kifejez, s ezt akkor is alkalmazzák, ha nyakatekert (pl. az Ászok feliratú óriásplakáton szereplõ férfiakat nem véletlenül jellemzik "Ászok" megnevezéssel és nem p1. "klassz srácok" szöveg szerepel, mert az Ászok sört akarják eladni eme képzettársítással, vagy pl. a "Seat a folkszvagány" szlogen sem minõsíthetõ értelmetlennek, holott grammatikailag tényleg az, mert áthallásos a Volkswagen csoportra, amely a Seat gépkocsit gyártja),

 

 

c. a termékek mellett egyre jobban terjed a csomagolóeszköz reklám, sõt a termék eladhatósága érdekében változatlan termékminõség mellett kifejezetten az új vagy módosított csomagolást reklámozzák. (Gondoljunk itt a Parmalat hasonló Tetra Brik reklámjára, amely "a legkorszerûbb csomagolás"-nak nevezte a kombidobozt és ezáltal kívánta ugyanannak a tejnek az eladását fokozni, de terjednek "a most új csomagolásban" típusú tökéletesen ötlettelen szövegek is.

 

Hangsúlyozni kívánjuk azon álláspontunkat, hogy a beadványunkban leírt reklám kiemelten alapoz a reklámozott termék csomagolásának megnevezésére és összetételére, mert nem a tejet, hanem az általuk papírformának (azaz elvárt eredménynek) tekintett Tetra Brik dobozos kiszerelésû tejet kívánják a fogyasztó figyelmébe ajánlani. A papírforma szót pedig nem azért használják, mert ide illik, hanem mert áthallásos a papír formára, tehát kettõs értelmet tudtak biztosítani egy rövid kifejezéssel. A mondat értelme pedig nem az, hogy a tej megfelel a "papírformának" (a piacon elvárt minõségnek, ha lehet egyáltalán a papírformát így érteni), hanem az, hogy az õ tejük a papírformának megfelelõ papír formába lesz mostantól csomagolva. Az óriásplakáton feltüntetett tejkiszerelések kizárólag Tetra Brik dobozokat ábrázolnak, más csomagolástípus nem található közöltük (PE-zacskó, üveg).

Fenntartjuk azon véleményünket, hogy a reklámhordozó megjelenítése, a szövegezés összhangban van a csomagolóeszközt gyártó Tetra Pak Hungária Kft. azon reklámfilozófiájával, amellyel a 3 anyagból összepréselt kombinált csomagolóeszközt, mint értékes és hasznosítható papír vagy karton csomagolást kívánja a piacon monopolhelyzetbe juttatni a környezeti aggályok tudatos elaltatásával. E filozófia alapvetõ eleme a csomagolás összetételét hamisan papírnak bemutató, a fogyasztók tudatos megtévesztésére irányuló többéves törekvés, melyet általában a konkrét termék gyártóján keresztül valósítanak meg.

Kérjük a fentiekben leírtak miatt a kibocsátott határozat felülvizsgálatát és a versenyfelügyeleli eljárás megindítását. Tisztelettel: