Gondolatok a "Kocsánytalan másoló" c. cikk kapcsán

 
 2003. júniusi adatok alapján Magyarországon ma 15 vállalatnak van környezetbarát terméke vagy kínál környezetbarát szolgáltatást. A kérdés az, ha egy új vállalat csatlakozik ehhez az egyáltalán nem népes csoporthoz, pozitív vagy negatív hírként kezeljük?
2003. júniusi adatok alapján Magyarországon ma 15 vállalatnak van környezetbarát terméke vagy kínál környezetbarát szolgáltatást. A kérdés az, ha egy új vállalat csatlakozik ehhez az egyáltalán nem népes csoporthoz, pozitív vagy negatív hírként kezeljük?
A KÖVET (Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület) képzésein végzett informális felmérés alapján a magyar vásárlók jelentős többsége a környezetbarát termékjeleket nem ismeri, illetve nincs tisztában azzal, hogy melyik termékjel utal ténylegesen környezetbarát termékre Magyarországon, s melyik nem. Ezek alapján a legtöbb vásárló a Grüne Punkt jelet fogja tévesen környezetbarát termékjelként megjelölni. Még kevesebben tudják azt, hogy az irodában használatos gépeken, ha környezetbarátak, leggyakrabban Németország, vagy a skandináv országok környezetbarát termékjelét találjuk meg.
Magyarországon a Környezetbarát Termék Kht. eljárása alapján minősített környezetbarát termék az irodatechnikai termékek kategóriájában eddig egyelőre egy van, a RICOH Hungary Kft. multifunkcionális fénymásolója. A minősítés történelmi hátterét nem ismerem, de úgy gondolom, mindenképpen pozitívnak mondható eredmény, hogy bővült a hazai minősítésű környezetbarát termékek skálája. A KÖVET örömmel venné, ha számos vállalat csatlakozna a RICOH-hoz és környezetbarát termékeket gyártana és forgalmazna.
A cikk elején említett jelentős környezeti nevelési feladathoz szeretett volna a KÖVET hozzájárulni, amikor elfogadta a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium felkérését, hogy az Ökotech kiállításon lévő standjukon rendezzen be környezetbarát irodát. Ehhez környezetbarát termékekre is szükségünk volt. Így került sok más termékkel együtt a RICOH Kft. Aficio 2035/2045 multifunkciós fénymásolója a Minisztérium standjára. Nem a Minisztérium kívánt tehát ?villogni? vele.
A környezetbarát iroda stand fő célja nem cégek, hanem Magyarországon beszerezhető környezetbarát termékek, elérhető szolgáltatások népszerűsítése volt. Ezen kívül igyekeztünk minél több környezetbarát irodai gyakorlatot is bemutatni, például a szelektív hulladékgyűjtést, amelynek bemutatásához nagy örömünkre a HuMuSz is hozzájárult.
Mindeközben azon dolgoztunk, hogy a tényleg sok érdeklődő látogató figyelmét felhívjuk arra, hogy melyek az ?igazi? környezetbarát termékjelek és termékek, valamint arra, hogy a környezetbarát termék nem feltétlenül jelent ?sötét zöld? terméket, hanem relatív fogalom. Az azonos funkciót ellátó termékek közül a jobb környezeti teljesítményt mutató terméket nevezik így.
Egy környezetbarát termék persze nem jelenti azt, hogy a vállalat egésze környezetbarát, de mindenképpen jelzi, hogy a vállalat megtett egy fontos első lépést, olyat, amelyet egyelőre sajnos igen kevés vállalat tesz meg.
Reméljük, hogy a közeljövőben ez változni fog, s addig is, járjunk mindig a dolgok végére!
 
        




