Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tej(por), tojás(por)

Mit anya adhat
Év: 
2003
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
dr. Kalas György

A KukaBúvár korábban már beszámolt arról az eljárásról, melyet a "Kinder tejszelet" fogyasztókat megtévesztő reklámja miatt indítottunk a Gazdasági Versenyhivatalnál. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) beadványunkat megalapozottnak találta és megállapította a fogyasztók megtévesztését.

Bejelentésünk előzménye nem nagy vaszisztdasz. Fogtuk és összehasonlítottuk a tejszelet csomagolásán megadott összetételt a reklámjában közzétett állításokkal. Mivel néhány dolog nem stimmel, felhívtuk a Versenyhivatal figyelmét arra, hogy a reklámmal ellentétben a termékben "friss tejkrém" helyett tejpor van, "friss tojás" gyanánt pedig valaki tojásport csempészett bele; "legjobb gabona" gyanánt az összetételben sima búzaliszt és korpa van megadva. Szédelgésnek minősítettük továbbá a reklám azon állításait, hogy a Kinder tejszelet "a legideálisabb táplálék tízóraira és uzsonnára", továbbá annyira érzelemgazdag, hogy ez a tejszelet "a legtöbb, amit egy anya adhat a gyermekének".

A GVH eljárása során a tejkrémről kiderült, hogy az inkább kozmetikai kifejezés, ámde itt nem állapíttatott meg jogsértés, hiszen az átlagfogyasztó nyilván látja, hogy ezt a tejcsinálmányt ennie kell és nem magára kenni. A tojáshéjon is elcsúszott a Ferrero. A tojás és a tojáspor szabványleírásából ugyanis egyértelmű bizonyítást nyert, hogy azok nem azonosak. "Ha pedig a tojás nem tojáspor, akkor a tojásport nem is lehet "friss tojás"-nak nevezni, azaz a jelzőhasználat értelmezhetetlen a tojás és tojáspor fogalmi azonosságának megítélése körében"  szögezi le a határozat. Bukott a legideálisabb táplálék állítás is, hiszen ezt a felsőfokú állítást a Ferreronak bizonyítania kellett volna. Ezt nem tudta, a Versenytanács viszont nyilvánvalónak ítélte, hogy tízóraira gyermeknek pl. a zöldség vagy gyümölcs ideálisabb az édességnél. Szorgalmi feladatként a Versenytanács megtévesztésnek minősítette továbbá azt a reklámállítást is, miszerint a termék kalciumban és vitaminokban bővelkedne. Ráadásul szerinte ez a tejszelet valójában nem is számít tejterméknek.

A Ferrero családvédelmi reklámömlengése ugyan versenyjogilag nem értékelendő, azért nem maradt szó nélkül. A határozatban fehéren-feketén írva vagyon, hogy a reklám érdemtelenül helyezi  az anya-gyermek érzelmi kapcsolatra építve értékrendileg fontos helyre a terméket, amely azt kétségbe nem vont elismertsége ellenére  nem illet meg.

A Versenytanács finoman fogalmazott, de határozottan büntetett. A fogyasztókat megtévesztő reklámja miatt a Ferrero Magyarország Kft-re 1.000.000 Ft bírságot szabott ki.