Hajdúnánás I. – Bocskai Korona
Mik voltak a helyi pénz bevezetésének fő szempontjai?
Szeretem az újszerű megoldásokat. Hajdúnánás, mint közösség létének egyik legfontosabb mottója a „hagyomány és innováció”, a Bocskai Korona pedig a kettőt egyben megtestesíti. Korábban is hallottam már a helyi pénzekről, de igazán a 2010-es évek elején kezdett el foglalkoztatni a téma, éreztem, hogy Hajdúnánásnak szüksége van egy ilyen gazdaságélénkítő eszközre. Tudni kell hozzá, hogy Hajdúnánás egy jól kiépített városközi infrastrukturális hálózat közepén, a Miskolc-Debrecen-Nyíregyháza háromszögben található. Ez egyben áldás és átok is, hiszen a hajdúnánásiak szívesen járnak és jártak be a környező nagyvárosokban vásárolni, ez már egyfajta tőkekiáramlást jelentett.
Felkerestem Dr. Horváth Tibort, aki akkoriban a banki szektorban dolgozott felsővezetőként, ma pedig már a helyi pénz mozgalmának egyik kiemelkedő alakja, hogy segítsen nekünk a saját belső fizetőeszközünk kialakításában. Többször egyeztetett a Magyar Nemzeti Bankkal és természetesen felkereste, valamint tanulmányozta a másik két korábban indított helyi pénz rendszerét.
Mik a tapasztalatok a működésről? Kihasználják a lakosok és a vállalkozók a Bocskai Korona adta lehetőségeket?
A rendszer sikerességét jól mutatja az elmúlt 5 évben bekövetkezett pozitív attitűd változás. Természetesen a kezdetekben is sok szimpatizánsa volt a rendszernek, ami egyrészt köszönhető annak, hogy maga a kezdeményezés szimpatikus, és a lokálpatrióta szemléletű emberek értékrendjéhez igen közel áll. Másrészt a Bocskai Korona bevezetését egy komoly kampány előzte meg, ahol a kommunikáció hangsúlyát arra fektettük, hogy a helyiek megértsék, miért is jó nekik és a közösségnek ez az eszköz.
Azt látjuk, hogy külső segítség, iránymutatás nélkül is megtalálják az emberek a módját, hogy a lehető legjobban hasznosítsák a Bocskai Koronát. Sok vállalkozó arról számol be, hogy beváltás helyett egymás között az üzleti tranzakcióik lebonyolítására használják a helyi pénzt, ez akár új partneri kapcsolatokat is eredményezhet. Sokan pedig a Bocskai Koronán keresztül ismerik meg igazán a hajdúnánási üzleteket. Az idei évtől a rendszer nagy előnye, hogy már nem csak Hajdúnánás, hanem Vámospércs, Hajdúhadház és Balmazújváros helyi pénze is, tehát térségi szintű összefogások és tőkemegtartás eszköze lehet, úgy hogy közben a fogyasztók választási lehetősége még inkább kiteljesedett.
Milyen eszközökkel próbálják meg a helyi pénzt elfogadtatni, a használatát erősíteni?
Ahogy korábban is, így a 2017-es évben felállított kommunikációs stratégia kialakításánál is arra törekedtek a munkatársaim, hogy minél több célcsoportot tudjanak elérni és bevonni a Bocskai Koronához kapcsolódóan.
Külön kezeljük a vállalkozókat és a fogyasztókat. A vállalkozások esetében a cél kettős. Egyrészt meg akarjuk értetni az elfogadóhelyekkel, hogy egy olyan rendszer részesei, amihez tartozni kiváltság az ebből származó előnyök miatt. Másrészt arra ösztönözzük őket, hogy mint elfogadóhelyek, minél jobb szolgáltatást nyújtsanak a felhasználóknak, és biztosítsanak bizonyos mértékű kedvezményt a helyben történő fogyasztás elősegítése érdekében.
Lakossági szinten nyereményjátékokkal, kedvezményekkel növeljük a felhasználói aktivitást. Állandóan hirdetjük a rendszert a helyi újságban, a helyi televízióban és óriástábláinkon. A Bocskai Korona több eseményt és rendezvényt szponzorál. Előadásokat tartunk diák-, vagy éppen nyugdíjas csoportoknak. Az általános iskolás tanmenetben már megjelent a Bocskai Koronához kapcsolódó oktatás. Fórumokat szervezünk, idén nyáron pedig egy roadshow keretében jártuk be a környékbeli városokat a rendszer népszerűsítése érdekében.