Rövid hírek a nagyvilágból
A KukaBúvár 2011 nyári számának hírei.
Zöld fesztiválok eredményei
A zöldülő fesztiválok szelektív hulladékgyűjtését koordináló Öko-Pannon Kft. és a Zöldövezet Társulás adatai szerint míg a tavalyi évben 11,4 tonna, idén közel 20 tonna hulladék került vissza az újrahasznosítás csatornáiba. A szép eredmény nem kis részben annak is köszönhető, hogy 2011-ben a szervezők az Önkéntesség Európai Évéhez kapcsolódva állásbörzén, információs portálon és közösségi oldalakon is toboroztak jelentkezőket a szelektív gyűjtésre. A soproni VOLT fesztivál közönsége például megháromszorozta a begyűjtött hulladék mennyiségét.
Megbüntethetik a szelektív hulladéktárolók fosztogatóit
Pécsett az elmúlt két évben megszüntették az eljárásokat olyan személyek ellen, akik rendszeresen kiürítették a pécsi városüzemeltetési vállalat papírgyűjtőit, majd a tartalmukat értékesítették, de szeptemberben az ügyészség elfogadta a Biomark 2000 Kft. társaság érvelését, miszerint a tárolókban elhelyezett szelektív hulladék nem kerülhet jogszerűen a fosztogatók tulajdonába. "A hulladékpapír értékesítésében rejlő üzleti lehetőségeket felismerve egyének és csoportok indultak útnak, hogy kiürítsék a gyűjtőket. Ezzel nemcsak a hulladékgazdálkodó bevételét csökkentették, hanem számos edény megrongálásával károkat is okoztak" – mondta a cég ügyvezetője. Tekker Tamás számításai szerint a fosztogatók miatt tavaly 12 millió, az idén mintegy 21 millió forint az elmaradt bevétel Pécsen. A korábbi három esetben a rendőrség szüntette meg a nyomozást arra a legfelsőbb bírósági állásfoglalásra hivatkozva, hogy a tárolókba kidobott hulladék gazdátlan, értékkel nem bíró dolog. Két ügyben a bíróság mentette fel a vádlottakat, amit azzal indokolt, hogy a hulladék akkor kerül a szolgáltató tulajdonába, ha azt elszállítja. Legutóbb azonban helyt adtak a panasznak arra hivatkozva, hogy amikor a lakosság a szelektív hulladékot a szolgáltató közterületeken vagy társasházakban található edényeiben helyezi el, lemond róla a társaság javára, amely ezzel gazdájává válik a hulladéknak, és az értékesítéséből származó bevételt számításba veszi a hulladékszállítási díjak megállapításánál. MTI
Jár a kisebb kuka
Jogszabálysértő és szembenáll a szolgáltatás-ellenszolgáltatás arányosságának elvével, ha a hulladékkezelést végző közszolgáltatók a helyi rendeletek előírásai ellenére is csak korlátozott számban biztosítanak kisebb gyűjtőedényt a kevesebb szemét elszállítását igénylő lakosok számára – állapította meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman utalt arra is, hogy korábban több jelentésében megállapította már: ha egy települési önkormányzat a 110/120 literes gyűjtőedénynél kisebb edényzetet nem biztosít, akkor a kevesebb hulladék elszállítását igénylők számára nem teszi lehetővé az arányos díjfizetés lehetőségét.
Élj kislábon!
Takarékosság a papírral, a vízzel és az árammal, megfelelő hulladékkezelés, kerékpár használata az autó helyett – többek között ezek a hívószavai az Élj kislábon! mottóval az ELTÉ-n induló ökoprogramnak. A szervezők csütörtökön ökoestekkel, fenntarthatósági témákat körüljáró kerekasztal-beszélgetésekkel, standokkal, interaktív nyereményjátékokkal, koncertsorozatokkal várják a hallgatókat. A Zöld tanszék program keretében versenyt hirdetnek, az www. okoszeminarium.hu honlapon a hallgatók kiszámolhatják greendex átlagukat.
Mi mozgatja a fogyasztót?
Nyugaton az élményt keresik, itthon az ár-érték arány a meghatározó – ez derül ki a Gfk kutatásából. A tudatosabb fogyasztóvá válás trendjét hazánkban az elhúzódó gazdasági válság erősítette fel. A magyar lakosság egyharmada ártudatos, kritikus és hozzáértő fogyasztó. A magyarok mintegy ötöde vallja azt, hogy egyre inkább lépést tart felgyorsult világunk tempójával. Ez a viselkedésforma elsősorban a városi aktív lakosságra igaz, azon belül is a fiatalokra és középkorúakra. A zöld trend honfitársaink gondolkodásmódjában is egyre inkább tetten érhető: míg a Föld lakosságának 35 százaléka hajlandó tenni saját fogyasztásának ökoszemléletű csökkentéséért, addig ez az arány nálunk 23 százalék. A Nielsen felmérése a környezetvédelem és a pénzügyek közé ékelődött ”Zöld szakadékot” térképezte föl. Adataik alapján a fogyasztók túlnyomó többsége fontosnak tartja a környezetvédelmet, de kevesebb mint negyedük hajlandó fizetni is ezért. A környezetbarát tulajdonságok érdekében fizetendő többletkiadásra leginkább a közel-keleti, afrikai régióban hajlandóak az emberek, itt a fogyasztók egyharmada nyitott erre. A skála negatív végén Észak-Amerika van mindössze 12 százalékkal. Nemzetközi átlagban a fogyasztók 64 százaléka gondolja azt, hogy a biogazdálkodásból származó termékek pozitívan hatnak a környezetre, ugyanakkor jelentős eltérések vannak régiónként. A latin-amerikaiak 80, az ázsiai, csendes-óceáni térségben élők 72 százaléka véli úgy, hogy a biotermék környezetbarát, ezzel szemben Európában (58%), Közel-Keleten és Afrikában (57%), valamint Észak-Amerikában (49%) már kevésbé vannak erről meggyőződve.
Nincs több lomi?
A Fővárosi Közterületfenntartó (FKF) Zrt. a jövőben a lakók megrendelései alapján szervezné a lomtalanítást a fővárosban. Ezt kérhetné társasház vagy több családi ház is, a lakosságnak pedig – a társaság szándékai szerint – nem kerülne külön pénzébe.
Eurobarometer a környezettudatosságról
Az Unió jelentése alapján a válaszadók túlnyomó része úgy gondolja, hogy a fenntartható erőforrás-használat együtt jár a gazdaság élénkülésével. Ezekből a válaszokból arra a következtetésre lehet jutni: a megkérdezettek nem ismerik az összefüggéseket, hiszen a gazdaság extenzív növekedése nem összeegyeztethető a fenntarthatóság elméleteivel. Mindezekkel szemben a válaszadók nagy része tájékozottnak tartja magát környezetvédelmi kérdésekben. A magyarokat a legjobban az ipari katasztrófák, a levegőszennyezés és a növekvő hulladékmennyiség aggasztja.
Veszélyes űrszemét
Az Egyesült Államok Nemzeti Kutatótanácsa szerint az űrben keringő hulladék becsapódása végzetes lehet az űrhajók és a műholdak számára. A tanács nemzetközi szabályozást sürget az űrszemét korlátozása végett, a kutatás élénkítését a lehetséges megoldások, és a szemét begyűjtése érdekében. Az elképzelések között van hatalmas mágneses háló és óriásernyő.
Új címen az adománybolt!
A Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány Adományboltja új helyre költözött! Az adományboltba bárki beadhatja a számára már felesleges, de másnak még használható, jó állapotú tárgyait, ami aztán ott nyomban új gazdára is talál, igen kedvező áron. A bevétel az üzletet működtető szervezeté, és jótékony célokra használják - ezzel a kezdeményezéssel a társadalom és a környezet is jól jár. Az új cím: 1085 Bp., Üllői út 6. (Kálvin tértől 1 percre) Nyitva tartás: H-Cs.: 10.00-18.00, K-Sz.: 12.00-18.00, P: 12.00-20.00
Az üveghulladék új útja
A HWD Recycling Kft. munkája során speciális üveghulladékkal is foglalkozik. A hőszigetelt üvegtáblák ártalmatlanítása az üveg elveszítésével, és környezetterheléssel jár. Az Iparfejlesztési Közalapítványnál futó Ipari Szimbiózis Program (NISP) közreműködésével a jövőben a hőszigetelt üvegtáblák nem a lerakóra kerülnek, hanem a Humán-Szerviz Kft.-hez, aki az üveghulladékok üveggyártásba való visszakerülését biztosítani tudja. A szinergiában 1,4 tonna hőszigetelt üvegtábla hulladék került újrahasznosításra, ami körülbelül ugyanakkora mennyiségű elsődleges nyersanyag megtermelését tette lehetővé. Az együttműködés 1,96 tonna CO2 kibocsátás megtakarítását jelenti. A NISP programhoz csatlakozó hulladéktermelő és hulladékkezelő cégek hasonlóan partnerre találhatnak a Közalapítvány segítségével.
Sikeres ökoteregetés
A Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzat szervezésében idén Orosházán is megtartották az ország több pontján már évek óta zajló ökoteregetést. A csereberén 440 ruhadarab került új tulajdonoshoz. A megmaradt holmik a gyermekjóléti és a családsegítő központ közreműködésével jutnak el az érintettekhez.
Becsületkassza
A Sopron Bank ásványvíz- automatát helyezett ki a Főváros két pontjára. Különlegességük, hogy a vásárló dönti el, fizet vagy sem: a befolyt összeg dupláját a beteg gyerekek kívánságait teljesítő Csodalámpa Alapítványnak juttatják. A becsületkasszás automaták szeptember végéig állnak a Bajcsy-Zsilinszky út – József Attila utca sarkán és az óbudai Kolosy téren.
Betiltott L’Oreal reklám
Túl tökéletesre retusálták Julia Roberts arcát a L’Oréal hirdetésében, ezért a brit reklámfelügyeleti hatóság betiltotta a reklámot. Egy brit képviselő kampányol az „irreálisan tökéletes” nőket ábrázoló reklámok ellen, ő panaszolta be a L’Oréal hirdetését. A színésznő a kozmetikai céggel kötött szerződésében kikötötte, hogy a fotót nem láthatja senki – erre hivatkozva nem kapta meg még a reklámfelügyelet sem az eredeti fotót.