Mitől startup, mitől zöld?
A Wikipedia definíciója szerint a startup „általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyeket többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez.”
A nagy növekedési potenciál miatt valószínűleg minden kezdő vállalkozás boldogan rábólintana a startup besorolásra. A meghatározásban szerepel még, hogy a nemzetközi terep felé kacsingatnak, és általában valamely műszaki, technikai fejlesztés (Magyarországon például: Prezi, Ustream, LogMeIn, NNG) kapcsán beszélhetünk róluk. Általánosságban elmondható, hogy a klasszikus startup-életút elején számtalan versenyen indulnak, hogy megméressék az ötletet, megismertessék magukat üzleti körökben, és potenciális befektetőkkel találkozzanak. Kis hazánkban jó 5 évvel ezelőtt kezdődött el az „őrület”, azóta gombamód szaporodnak a startupokat segítő események, szövetségek, szerveződések.
Humuszos szemmel nézve jogosan kérdezhetjük: az új ötletek megszületésekor, kidolgozásakor vajon mennyire játszik szerepet a fenntarthatóság? Mennyire szempont, hogy a fejlesztés „zöld” legyen? Egyáltalán jó-e a növekedés? Számunkra elsődleges, és számos jó példa mutatja, hogy a fenntarthatóság egyre elterjedtebb alapkövetelmény. Ám ahogy az lenni szokott, egy-egy kifejezés nem mindenki számára jelenti ugyanazt. Mire ez az újság megjelenik, már kb. 2 hónappal leszünk a saját kis startupokat támogató workshopunk után, ahova zöld kezdeményezéseket, ötleteket vártunk. A regisztrációs íven megkérdeztük a jelentkezőket, mitől zöld egy vállalkozás, és a legkülönfélébb válaszokat kaptuk. Volt, aki szerint már az is zöld, ha megfelelnek a törvényi szabályozásnak, sokszor találkoztunk a fenntartható, környezetbarát jelzőkkel, de nem minden esetben éreztük, hogy a nagy szavak mögött lett volna valódi tartalom is. A rendezvényen megjelent fiatalok bemutatkozásaiból kiderült, csodálatos ötleteik vannak, amelyek környezettudatos gondolkodás nélkül meg sem születhettek volna.
A workshop célja a kezdő vállalkozások (ötletek) életre hívásának támogatása, ezért beszéltünk a pénzügyi tervezés alapjairól (Bedő Beatrix – Impact Hub Budapest), a különböző cégindításokkal kapcsolatos teendőkről és buktatókról (Szigeti Attila – firmpalace.com), tisztáztuk a „milyen a valódi zöld vállalkozás?” kérdést is (Graczka Sylvia – Humusz Szövetség), illetve meghívtunk több, már működő és a környezettudatos gondolkodáshoz, fenntarthatósághoz köthető vállalkozást is különféle területekről, mint pl. a Youtyúk, a Miutcánk.hu, a Grofie, az Ursuslupus és az Old Blue alapítóit. Hallhattunk „slow startupról”, mikor teljes állás mellett kvázi hobbiként építik a vállalkozást, vagy bátor, mindent eldobós és újrakezdős esetekről (Old Blue), több lábon álló (Grofie), befektetőkkel már rendelkező (Miutcánk.hu) vagy a bővüléshez befektetőket kereső (Youtyúk) kezdeményezésekről.
Bízunk benne – ez volt a célunk is –, hogy a tapasztalatok, nehézségek és lehetőségek megbeszélése után a résztvevő fiatalok újult erővel vágnak bele a (környezet-)tudatos vállalkozói létbe, és mindenképpen hallunk még felőlük!