Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 4 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kétkerekű felkészítő

Év: 
2015
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Kovács Magor

Jó tanácsok kezdőknek a bringaszezon beindulásához.

„Elvittem a közeli szerelőhöz, azt mondta, 31 ezer; 1 a tisztítás, 10 a nagygenerál, 3 a lánc, 10 a fogaskoszorú, 5 párban a külső, plusz munkadíj. Hirtelen megértettem, miért kellett volna jobban törődnöm a bringával…” - részlet egy nem létező, de jellegzetes levélből. Képzeletbeli hősünk két út közül választhat: vagy vesz egy „új” bringát olcsóbban, mint a szerelés díja, vagy ráül szépen, és addig hajtja, míg szét nem hullik alatta, ami igen gyorsan be fog következni. Tudniillik az alkatrészek nem arra vannak tervezve, hogy kenőanyag hiányában, viszont mindenféle szennyeződés jelenlétében használják őket.

Ezért feltétlenül meg kell vizsgálni minden szezon előtt a gumik, a küllők, a fékek, a lánc és a csapágyak állapotát. Ezek bármelyikének hibája komoly veszélyforrás.

A gumik nyomását – ha nem rendelkezünk talpas, nyomásmérős műhelypumpával – benzinkúton ellenőrizhetjük. A külső oldalán feltüntetett megfelelő nyomásérték biztosítja a kényelmes tekerést, és a külső élettartamát is növeli, hiszen a lapos guminál a külső anyaga erős oldalirányú nyíróerőknek (gyűrődésnek) van kitéve, amitől kirepedezik, és az égetőben végzi. A küllők közül, ha bármelyik hiányzik vagy lötyög, esetleg mozdíthatatlanul feszes, akkor valószínűleg nyolcas is van a kerékben, és ha így használjuk a bringát, könnyen eltörhetünk még pár küllőt és saját magunkat is (1. kép) . A fékek elégtelen működését is jó elkerülni: a fékpofák vastagságát rendszeresen ellenőrizni kell, és ha 2-3 mm-nél vékonyabbra koptak, cserélni. A fékek forgó alkatrészeit meg kell olajozni, ügyelve, hogy a kenőanyag ne kerüljön rá a felnikre és a fékpofákra, vagy tárcsaéknél a tárcsákra, mert akkor a fékezésnek nagyjából lőttek.

A hajtásrendszer (lánc, fogaskerekek) állapotát az olajozottság, azaz a súrlódáscsökkentés mértéke nagyban befolyásolja. A fogaskerekek úgy vannak tervezve, hogy több garnitúra láncot is elhordjanak, feltéve, hogy a lánc mindig jól olajozott, viszonylag tiszta, és nincs megnyúlva. A tisztítást elvégezhetjük szappanos fogkefével: jó alaposan átdörzsölve, majd lemosva a láncot és a fogaskerekeket, míg el nem érjük a második képen látható eredményt.

Az olajozás 4-500 km tekerés vagy esőben való használat után erősen ajánlott. Állítsuk fejjel lefelé a kormányra és a nyeregre támasztva a bringát, és kezdjük lassan forgatni a hajtókarokat, egyenletesen hordva fel a láncolajat (3.kép). A felesleget ronggyal töröljük le.

A megnyúlás ellenőrzésére speciális eszközök állnak rendelkezésünkre, de puszta kézzel is megbizonyosodhatunk róla. A láncot elöl a legnagyobb, hátul pedig a legkisebb fogaskerékre váltjuk. Elöl lerögzítjük a láncot a két középső ujjunkkal a lánctányér tetején és alján, majd a mutató- és a hüvelykujjunk segítségével meghúzzuk a láncot (4.kép).
Ha elmozdul, akkor meg van lazulva, és megérett a cserére. Ezt a vizsgálatot minden 1000 km után érdemes megejteni, mert egy lánc 3-5-ször kevesebbe kerül, mint a fogaskerekek, amelyeket szabályosan megesz a megnyúlás miatt megváltozott lyukpozíciókkal rendelkező lánc.


Végül ellenőrizzük a csapágyak állapotát: minden alkatrész (kereket, hajtókarok, pedálok, kormány) akadálymentesen kell, hogy forogjon, más irányba viszont csak minimális elmozdulása lehet. Gyengéden „cibáljuk” meg ezeket az alkatrészeket, és ha nem kotyognak, akkor már mehetünk is két kerékkel a végtelenbe!

1. kép2. kép3. kép4. kép