Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

NE VÁSÁROLJ SEMMIT!

Év: 
2004
Szám: 
Tél
Szerző: 
HuMuSz

Az idei „Ne vásárolj semmit!” Nap nem csak az aktuális, karácsony elõtti fogyasztáskritika megfogalmazására volt jó alkalom, hanem az Energia Klub, a HuMuSz, az Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület, a Reflex, a Védegylet, a Zöld Fiatalok és a Tudatos Vásárlók Egyesülete részvételével frissen alakult ökológiai fogyasztóvédelmi munkacsoport bemutatkozására is.

A November 26-a elõtti napokban a szervezõk – az eredeti kanadai kezdeményezéshez kapcsolódva – a keretben olvasható kiadványt tették közzé a Ne Vásárolj Semmit! Nap alkalmából.

A szervezõk célja egyszerû volt, de korántsem egyszerûen megvalósítható: ezen a napon senki ne vásároljon semmit! E célt megvalósítandó több csatornás kommunikációs kampányba kezdtünk, amelyet sajnos nem kísért külön utcai akció.

A Ne Vásárolj Semmit! Nap elõtti hetekben a várost elárasztották az internetes aktivisták által elindított körlevelek, és a sajtómunka nyomán beindult a hagyományos média érdeklõdése is. Ez utóbbi – sajnos a legtöbb környezetvédõ, civil kezdeményezés fogadtatásához hasonlóan – ebben az esetben is igen aktív volt, ám nem túl barátságos. Az újságírók a legtöbb esetben látványos eredményeket, forgalomcsökkenést várnak ettõl a naptól – odáig már ritkán jutnak el, hogy a nap szimbolikusságát, üzenetét, ne adj’ Isten fogyasztáskritikai mondanivalóját firtassák. Mindenesetre a november 26-át megelõzõ héten a legnépszerûbb internetes gazdasági cikk a HVG on-line Ne Vásárolj Semmit! Napot bemutató cikke volt.

Az alternatív kultúrát kedvelõ értelmiségi réteget célozta meg anti-reklámfilm kampányunk: a kanadai Adbusters által készített Ne Vásárolj Semmit! napi videóklipeket két budapesti és egy pécsi mozi kísérõfilmként, illetve reklámok helyett vetítette.

A szórakozóhelyek látogatóinak figyelmét sem kerülhette el a nagy nap közeledte. A budapesti szórakozóhelyeken tízezer képeslap hirdette a napot, amikor még a malacpersely is pihen.

Az internetezõk kedvéért a szervezõk létrehoztak egy, az akciót népszerûsítõ, az újságírókat és az aktivistákat segítõ mini internet oldalt, a www.nevasarolsemmitnap.hu-t, amelyen olvasható a nemzetközi akciónap háttere, a résztvevõ szervezetek elérhetõsége, és letölthetõek a mindenki által szabadon felhasználható bannerek. Az internet oldal továbbfejlesztett változatát a jövõben is szeretnénk Ne Vásárolj Semmit! napi kampánycélokra használni. Addig is kérünk minden szimpatizáló szervezetet, hogy a weboldal linkjét helyezze el saját honlapján.

Az éles szemû budapestiek észrevehették az óriásplakátokon az éj leple alatt megjelent, az eredeti reklámüzenetet kifigurázó, Ne Vásárolj Semmit! napi passzivitásra felhívó matricákat. A matricákat a Gerilla Propaganda lelkes aktivistái helyezték el.

***

„Akkor történt, amikor elõször hallottad, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgezõ? Vagy amikor elõször kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot? Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a föld lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák leszünk?

Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új szemszögbõl látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni. És hogy úgy kellene élni.

A „Ne vásárolj semmit” Nap egy lépés ebbe az irányba. Összefogunk és kiállunk a krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és politikai gondunk forrása.

November 26-án megtagadjuk a részvételt. Magunk mögé dobjuk szokásainkat, új szemléletmódot fedezünk fel, tevékenyek leszünk a közösségeinkben. És páran közülünk mennek és csinálnak egy kis felfordulást.”