Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A betétdíjas rendszer lakossági megítélése

Év: 
2004
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Balogh Emese

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium megbízta a Capital Research Piac- és Közvéleménykutató Intézetet a magyar lakosság visszaváltható csomagolásokhoz kapcsolódó szokásainak, a betétdíjas rendszer megítélésének vizsgálatával.

1. Jelenlegi vásárlási szokások

A kutatás során vizsgált hat termékkategória: szénsavas üdítőitalok, ásványvíz, sör, bor, tej, gyümölcslé.

a) Jelenlegi arányok
A sörök és borok esetében a visszaváltható csomagolásban történő vásárlás jellemzi a fogyasztók többségét. Visszaváltható üveges sört vesz a sörfogyasztók háromötöde, visszaváltható üvegbe csomagolt bort a vásárló háztartások majdnem háromnegyede. Ezzel szemben a szénsavas üdítőitalokat és az ásványvizeket az e termékeket vásárlók többsége jelenleg nem visszaváltható csomagolásban veszi; a tej és a gyümölcslé esetében ezt nem vizsgálták, hiszen ezek nem kaphatóak visszaváltható csomagolásban...

b) Visszaváltás
Minden vizsgált termékkategória esetében elmondható, hogy a visszaváltható csomagolásban vásárlók túlnyomó többsége mindig visszaváltja az üveget, palackot. Azok aránya, akik ilyen típusú terméket vesznek, de soha nem váltják vissza a göngyöleget, elenyészően kicsi.

c) Eldobó csomagolás előnyben részesítése
Azoktól, akik a nem visszaváltható csomagolásúakat vásárolják, megkérdezték, hogy miért nem. Terméktípusonként (részben) eltérő válaszokat kaptak.

A legtöbbek által említett válasz, hogy az illető ?nem szeret üvegvisszaváltással bajlódni?. A ? visszaváltható csomagolásokból elég nagy választékot felmutató ? sörök esetében a megkérdezettek majdnem háromötöde hivatkozott erre, a többi terméktípusnál a válaszadók harmada-negyede.

A szénsavas üdítőitalok esetében emellett a megkérdezettek ötöde azért vásárol eldobható csomagolású terméket, mert a visszaváltható üvegben, palackban kapható üdítőitalok ? feltevése szerint ? többe kerülnek.

Az ásványvizek esetében a megkérdezettek ötöde említette, hogy az általa vásárolt márka nem kapható visszaváltható csomagolásban. A borok esetében hasonlóképpen.

2. Csomagoláspreferencia (azonos ár mellett)

A válaszadókat megkérdezték arról, hogy ha minden márkából rendelkezésre állna visszaváltható és eldobható csomagolású is, és a különböző csomagolású termékek ára azonos lenne (a visszaváltható csomagolás esetében itt az árba a betétdíj is beleértendő, a palack visszavételével ezt a vásárló visszakapja), akkor milyen csomagolást részesítenének előnyben.

A borok és a sörök esetében a fogyasztók csomagoláspreferenciája lényegében nem változna meg. A szénsavas üdítőitalok illetve az ásványvizek esetében a megkérdezettek több mint fele a visszaváltható csomagolást részesítené előnyben, harmaduk a PET-palackot, ötödük az üveget választaná. Ez komoly előrelépés lenne a jelenlegi helyzethez képest. Nagyon kedvező eredmény, hogy abban a két termékkategóriában is (tej, gyümölcslé), ahol jelenleg gyakorlatilag nincs visszaváltható csomagolású termék, a megkérdezettek kétötöde lenne hajlandó ? elsősorban üveges ? termékre váltani.

3. Preferált hulladékstratégia

A megkérdezettek fele a keletkező hulladékmennyiség csökkentésére a szelektív hulladékgyűjtés, illetve a betétdíjas rendszer együttes alkalmazását tekinti ideális megoldásnak. A fiatalok és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők az átlagosnál nagyobb mértékben gondolják így. A megkérdezettek több mint negyede érzi úgy, hogy a szelektív hulladékgyűjtés önmagában megoldja a problémát.

A HuMuSz véleménye

A felméréshez csak annyit szeretnénk hozzáfűzni, hogy úgy látjuk, mégiscsak van egy olyan réteg, amely jobban kedveli a visszaváltható csomagolásokat, mint az eldobókat. Ezt a "mégiscsakot" azért szúrtuk a mondatba, mert a csomagolóipar és a kereskedelem előszeretettel mutogat a fogyasztókra úgy, mint az eldobó csomagolások nagy rajongóira. Ebből az állításukból vezetik le ugyanis, hogy az iparnak és a kereskedelemnek nincs más választása, mint eldobó csomagolásokat gyártani, hiszen a kedves fogyasztókat csak így tudják megfelelően kiszolgálni. A fentiek alapján  amennyiben valóban a fogyasztók kiszolgálása a cél  a visszaváltható csomagolásokat szintúgy választékban kellene tartaniuk, hogy megfelelő kínálatot nyújthassanak azoknak is, akiknek az újratölthető csomagolás a mániájuk. A csomagolósok és a kereskedők azonban jól tudják, hogy minél nehezebb hozzájutni a betétdíjas csomagolásokhoz illetve minél körülményesebb a visszaváltást megoldani, annál többen fogják az eldobó csomagolást választani. Hiszen a kényelem nagy úr. És akkor majd tényleg a fogyasztókra lehet mutogatni, hogy lám-lám, már csak a maradi, rögeszmés környezetvédők nyomatják ezt a visszaváltósdit, minden modern ember túllép ezen  és a szeméthegyeken. Azért jók az ilyen felmérések, hogy lássuk, ez nem így van.