Gondolatok a "Kocsánytalan másoló" c. cikk kapcsán
2003. júniusi adatok alapján Magyarországon ma 15 vállalatnak van környezetbarát terméke vagy kínál környezetbarát szolgáltatást. A kérdés az, ha egy új vállalat csatlakozik ehhez az egyáltalán nem népes csoporthoz, pozitív vagy negatív hírként kezeljük?
A KÖVET (Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület) képzésein végzett informális felmérés alapján a magyar vásárlók jelentős többsége a környezetbarát termékjeleket nem ismeri, illetve nincs tisztában azzal, hogy melyik termékjel utal ténylegesen környezetbarát termékre Magyarországon, s melyik nem. Ezek alapján a legtöbb vásárló a Grüne Punkt jelet fogja tévesen környezetbarát termékjelként megjelölni. Még kevesebben tudják azt, hogy az irodában használatos gépeken, ha környezetbarátak, leggyakrabban Németország, vagy a skandináv országok környezetbarát termékjelét találjuk meg.
Magyarországon a Környezetbarát Termék Kht. eljárása alapján minősített környezetbarát termék az irodatechnikai termékek kategóriájában eddig egyelőre egy van, a RICOH Hungary Kft. multifunkcionális fénymásolója. A minősítés történelmi hátterét nem ismerem, de úgy gondolom, mindenképpen pozitívnak mondható eredmény, hogy bővült a hazai minősítésű környezetbarát termékek skálája. A KÖVET örömmel venné, ha számos vállalat csatlakozna a RICOH-hoz és környezetbarát termékeket gyártana és forgalmazna.
A cikk elején említett jelentős környezeti nevelési feladathoz szeretett volna a KÖVET hozzájárulni, amikor elfogadta a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium felkérését, hogy az Ökotech kiállításon lévő standjukon rendezzen be környezetbarát irodát. Ehhez környezetbarát termékekre is szükségünk volt. Így került sok más termékkel együtt a RICOH Kft. Aficio 2035/2045 multifunkciós fénymásolója a Minisztérium standjára. Nem a Minisztérium kívánt tehát ?villogni? vele.
A környezetbarát iroda stand fő célja nem cégek, hanem Magyarországon beszerezhető környezetbarát termékek, elérhető szolgáltatások népszerűsítése volt. Ezen kívül igyekeztünk minél több környezetbarát irodai gyakorlatot is bemutatni, például a szelektív hulladékgyűjtést, amelynek bemutatásához nagy örömünkre a HuMuSz is hozzájárult.
Mindeközben azon dolgoztunk, hogy a tényleg sok érdeklődő látogató figyelmét felhívjuk arra, hogy melyek az ?igazi? környezetbarát termékjelek és termékek, valamint arra, hogy a környezetbarát termék nem feltétlenül jelent ?sötét zöld? terméket, hanem relatív fogalom. Az azonos funkciót ellátó termékek közül a jobb környezeti teljesítményt mutató terméket nevezik így.
Egy környezetbarát termék persze nem jelenti azt, hogy a vállalat egésze környezetbarát, de mindenképpen jelzi, hogy a vállalat megtett egy fontos első lépést, olyat, amelyet egyelőre sajnos igen kevés vállalat tesz meg.
Reméljük, hogy a közeljövőben ez változni fog, s addig is, járjunk mindig a dolgok végére!