Olimpiai sportruházat: messze a Fair Playtől
Virágzik a sportruházati cikkek kereskedelme. 2002-ben több mint 58 milliárd amerikai dollárt költöttünk világszerte. Nem csoda, ha az összes piacvezető vállalat verseng egymással, hogy megkaparintson egy szeletkét a piacból, a haszonból.
Mesterien megcsinált áruk piacra dobásával és borsos árú reklámhadjáratokkal mindnyájan jelentős hasznot húznak a 2004-es Olimpiai Játékok által nyújtott értékesítési lehetőségekből.
Az Olimpiai Játékok azonban csak egy a fontos keresletnövelő események közül a vásárlók pedig minden nap igénylik a kiárusításokat, akciókat és meg is kapják. Az 1997. és 2002. közötti ötéves időszakban egy pár sportcipő átlagos ára 41 amerikai dollárról 36-ra csökkent. S hogyan lehet ez kifizetődő a vállalatok számára? Leszorítják a beszerzési költségeket, azaz olyan szállítókat választanak, akik bár nincsenek tekintettel a munkásokra gyakorolt káros hatásokra, olcsón tudják előállítani a termékeket és emellett eleget tudnak tenni a kiváló minőség és gyors szállítás szigorú követelményeinek is.
Követelje, hogy a sportruházati cégek és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) tegyenek lépéseket a munkások jogainak tiszteletben tartása érdekében!
Ne menjen el emellett szó nélkül, írja meg nekik a magáét!
További információ: http://www.fairolympics.org/en/actnow/index.htm
Az olimpiai eszme kiárusítása
A sportruházati cikkeket forgalmazó óriásvállalatok világszerte több millió munkás jogait sértik meg azért, hogy az Olimpiai Játékokra felkészülve időben megtöltsék az üzleteket a legdivatosabb és legolcsóbb sportcipőkkel, sportöltözékekkel és kiegészítőkkel. Március 4-én a Clean Clothes Campaign, a Global Unions és az Oxfam világméretű kampányt indított Tisztességgel az olimpián! (Play Fair at the Olympics) néven. A kampány felszólítja a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot (NOB) és az olyan vállalatokat mint például a Fila, Puma, Umbro, Asics vagy Mizuno, hogy vizsgálják felül jelenlegi üzletpolitikájukat.
A Play Fair kampány legutóbbi kutatása leleplezi a sportruházati iparág által használt és kegyetlen következményekkel járó kereskedelmi taktikát, mely arra kényszeríti a gyártókat, hogy gyorsabban, olcsóbban és szinte betarthatatlan határidőre állítsák elő a legújabb divatárukat. A szállítási határidőknek való megfelelés érdekében a beszállító cégek kényszerítik az alkalmazottaikat, hogy hosszabb ideig és keményebben dolgozzanak, megtagadva tőlük a dolgozóknak kijáró alapvető jogokat.
A kampány munkatársai olyan dolgozókkal beszélgettek, mint például Fatima, aki abban az indonéz gyárban dolgozik, amely egyik beszállítója a Filának, a Pumának, a Nike-nak, az Adidasnak és a Lottonak:
- Nem érezzük úgy, hogy béremelést, szociális támogatásokat vagy a törvények betartatását kérhetjük Ha nem teljesítem a napi feladatot a kiszabott munkaidőn belül, akkor fizetés nélküli túlórára kényszerítenek Nem érzem, hogy stabil munkahelyem lenne.
A kampány üzenete szerint a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak (NOB) kötelessége, hogy óvást emeljen szponzoraik és az olimpiai öt karikának használati jogát birtokló cégek üzleti praktikái ellen. Az iparágnak feladata, hogy a munkakörülményeket tekintse éppolyan fontos ismérvnek, mint a költséget, időt avagy a minőséget, valamint hogy az árakat reálisabbá, a határidőket teljesíthetőbbé tegye. Fel kell hívniuk minden gyártó figyelmét, hogy a nemzetközi munkakörülmények jó színvonalának megvalósítása érdekében a szakszervezetekbe való belépés és azok alapításának joga, illetve a kollektív alku alapvető fontossággal bír.
- Ha a képmutatás és a kizsákmányolás olimpiai számok lennének, a sportruházat-ipar aranyérmes lenne! ? mondta Junya Yimprasert, a Thai Labour Campaign (Kampány a Thaiföldi Munkásokért) szervezetétől, aki egyben a Clean Clothes Campaign (Tiszta Ruha Kampány) hálózatnak is tagja.
- Az iparág feláldozza az emberi jogokat a profit oltárán. A sportolók sportruházattal való ellátásának versenye egyben a dolgozók lealacsonyításának a versenye is ?!
Minden levél számít! Írj a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak, a Pumának, a Fila-nak vagy az Asics-nek!
Nemsokára eljuttathatod petíciód más cégeknek is, többek között az Umbro-nak, a Kappa-nak, a Lotto-nak és Mizuno-nak. Viselt dolgaikról a honlapon további információk találhatók. A ?Play Fair at the Olympics? (Tisztességgel az Olimpián!) c. jelentés elolvasható a http://www.fairolympics.org/en/report/olympicreporteng.pdf címen, illetve a kampányról pedig itt: http://www.fairolympics.org/en/issues/campaign.htm.