Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kocsánytalan másoló

Év: 
2003
Szám: 
Ősz
Szerző: 
Dr. Kalas György

A hír röviden annyi, hogy a RICOH Hungary Rt. új generációs Aficio 2035/2045-ös multifunkciós berendezése 2003 júliusától hivatalosan is környezetbaráttá lett. Pecsétes papírja van róla. Rányalhatja a törvényvédte logót, a másoló immár egy minősített Kocsánytalan Tölgy (anyja neve: Cédrus). A minisztérium az Ökotech kiállításon már saját standján villogott a berendezéssel.

Maga a RICOH cég egyébként  így mondja történelmileg mindig is környezetbarát volt. Úgy ahogy van an-blokk. Leginkább a cégfilozófiája, a cégtermékei pedig nemkülönben. A világszerte lévő 28 gyára mind ISO 14001 minősített. Nem szólva arról, hogy számos egyéb elismerés után idén nemzetközi kitüntetésben is részesült, mint olyan cég, amely a legtöbbet teszi a fenntartható fejlődés előmozdítása, illetve a világszintű környezetvédelem terén.(RICOH Image Communication, 2003).

Öröm lehet egy ilyen elhivatott világcég a HuMuSz számára is, hiszen jelenléte hangsúlyt adhat a magyar állam környezetpolitikai célkitűzéseinek, tevékenységével segítheti a környezettudatos fogyasztói réteg kialakítását.

Szóval kapcsolatunk akár felhőtlen is lehetne. Lehetne, de nem az. Erről elsősorban mi tehetünk, mert komolyan vesszük azt, hogy a termékek és technológiák környezetbarátként való hirdetése Magyarországon feltételekhez kötött. Miként a legtöbb fejlett országban, nálunk is csak az nevezhető környezetbarátnak, ami az arra hivatott szervnél lefolytatott hivatalos eljárásban valóban elnyerte ezt a minősítést. A Humusz hat éve (mióta erre jogszabály van) azon őrködik, hogy a reklámokból eltűnjenek az ökohanták. Aki minősítés nélkül mázolja magát zöldre, az ellen eljárást kezdeményezünk. Uram bocsá megtettük ezt a világkörnyezetvédő RICOH hirdetésénél is.

Feljelentettek minket a túl lelkes környezetvédők panaszkodik egy computeres folyóiratban a cég - arra célozva, hogy a feljelentés időpontjában már folyt, de legalábbis már-már csaknem megindították a minősítési eljárást.

A mi dokumentációnk szerint a RICOH Hungary Rt. valójában 2001 szeptemberében indította a Környezet barátja fedőnevű reklámkampányát, ami ellen mi októberben kezdeményeztünk eljárást. Méghozzá megalapozottan, hiszen a jogsértést a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség megállapította és eltiltotta a céget a további környezetbarát reklámtól. A cég csak ezután, 2002 elején vette fel a kapcsolatot a Környezetbarát Termék Kht.-vel a minősítés ügyében. Na, aztán ennek lett aztán hivatalos gyümölcse az Aficio 2035/2045-re szerzett elismerés. Az, hogy ez ilyen sokáig tartott mi is sajnáljuk, de nem tehetünk róla.

Most már csak tisztáznunk kellene néhány félreértést. Például azt, hogy a mi környezetvédőink egyáltalán nem túl lelkesek. Leginkább léleklohasztó letargiával rögzítettük, hogy megint egy tapasztalt világcéget kellett figyelmeztetni a környezetbarát-sággal való reklámozás szabályaira. De muszáj volt  mert a környezetnek nincs ügyvédje, a fogyasztó pedig általában nincs abban a helyzetben, hogy ellenőrizze a reklám igazságtartalmát.

Tisztázzuk továbbá, hogy a feljelentgetéssel járó konfliktusok, anyagi terhek felvállalása nem is annyira a mi dolgunk lenne. Beadványainkat muszájból fogalmazzuk, látva, hogy az erre hivatott szervek (a Környezetvédelmi Minisztérium és az általa alapított Környezetbarát Termék Kht.) rangján alulinak érzik a cégekkel való huzakodást. Sunnyognak és hagyják kínlódni a HuMuSzt a hatóságokkal meg a cégekkel.

Egyébként a Zöld piktorok akciónk keretében a RICOH Hungary Rt. ellen indított eljárás volt az ötvenedik ismeretterjesztő fellépésünk a sorban. Akár ünnepelhetnénk is - ha lenne mit. Ráadásul úgy tetszik, hogy igazándiból a RICOH-nak sem akaródzik velünk koccintani.