Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Képviselők a reklámról

Év: 
2001
Szám: 
Tavasz

Az alábbi összeállítást a Kreativ Online-on találtuk, amely website a maga nemében profi módon figyeli a média, a reklám és marketing világát. Az a Kaszás György állította össze, aki heves és gúnyos kirohanásokat intézett a reklámtörvény közelmúltbeli módosítása miatt, és aki egyébként több közhasznú reklámnak volt már kiagyalója. K. Gy. nem kommentálja a képviselőktől vett idézeteket, de nyilvánvalóan közröhejnek tartja a legtöbbet - a maga szempontjából. Némelyik szerintünk is vicces, de olyan jó végre ilyeneket is olvasni, pláne a reklámtörvény születésekor elhangzottakhoz képest (ld. A reklámtörvény felpuhítása, KukaBúvár, 1997. tél). Próbáltunk szakmai kommentárokat kérni K.Gy.-től, ezt nem utasította el, de még nem volt rá alkalma. Addig is Olvasóink véleményét várjuk az alábbiakkal kapcsolatban!

"... jelentős mértékben elszaporodtak a szexualitást indokolatlanul hangsúlyozó, a nemi vágy felkeltésére irányuló pornográf, illetve a szexuális szolgáltatást is kínáló reklámok és hirdetések." (Glattfelder Béla, a GM államtitkára)

"... különösen fontos, hogy a gazdasági reklámtevékenység szabadosságát korlátozzuk az emberi humánum igényei szerint. Ne kelljen a családoknak úgy felnevelni gyermekeiket, hogy állandó defenzívában legyenek a tolakodó, sokszor a perverzitást közelítő reklámokkal szemben. Mert behatolnak a család, az egyén legszemélyesebb életébe, megsértve az alapvető szabadságjogait, az önrendelkezésre, a szabad döntésre vonatkozó alapvető igényét támadják." (Ivanics István, a gazdasági bizottság előadója)

"Az 1997. március 4-i felszólalásomban rámutattam arra, hogy hazánkban az állampolgárt a bölcsőtől a sírig egy ellenség mindenképpen elkíséri, ez pedig a reklám, a reklám mindenekfelett." (Takács Imre MSZP)

"... véleményünk szerint minden összehasonlító reklám megtévesztő." (Zakó László FKGP)

 

"Egyáltalán a reklám túltengése a magyar médiában egy kicsit fáj nekünk, tudniillik már futballmeccsek kezdődnek később emiatt, és filmeket szakítanak ezzel szét, mert a médiának egyetlenegy rendező elve van, a minél nagyobb bevétel, és minden más ennek van alárendelve. Úgy gondolom, hogy még a teljes napfogyatkozást is főműsoridőre tették volna, ha rajtuk múlott volna." (Zakó László FKGP)

"... képviselőtársam ne felejtse el, ha tisztelettel adózunk is a reklámszakembereknek, hogy ők a mi pénzünkkel tudnak ilyen jól sáfárkodni, mert még nincs az az egy termék a világon, amelyet úgy reklámoztak volna, hogy annak a reklámköltsége ne folyt volna valamilyen módon vissza a reklámozó zsebébe." (Zakó László FKGP)

"Ne felejtsük el, hogy mi azért tiltakozunk minden ilyen agresszív reklám ellen - és valóban, a hirdetés kicsit már enyhébb és pontosabb kategória -, mert ennek árfelhajtó szerepe van, és nagyon is megérne egy számítást, hogy a főműsoridőben az előbb (...) említett milliós másodpercdíjas reklámidőben reklámozott termék hány forintot is húz ki a lakosság zsebéből az árucikkek árában. Ezt megvizsgálnám, és akkor rögtön nem lennénk ilyen nagyon jó véleménnyel még a legjobb reklámszakemberekről sem, mert őket is fizeti a megbízójuk. Világos, hogy megdolgoznak a pénzükért - ami igazából a mi pénzünk." (Zakó László FKGP)

"Elnök Úr! Tisztelt Ház! A reklámkérdésről való eszmecseréhez azt szeretném hozzáadni, hogy a reklámnak az a káros szerepe, hogy olyasmit is rábeszél az emberekre, a fogyasztókra, ami nélkül jobban meglennének, sőt nemcsak hogy rábeszéli őket, hanem még az ára is megemelkedik. Ez ellen az az orvosság, amiről korábban a mai napon e házban beszélgettünk, nevezetesen a tiszta verseny. Amikor a szabad piac versenye működik, amikor több eladó van a piacon, nem egy, hanem több, és olyan számú, ami lehetőséget ad a fogyasztónak a választásra, akkor a reklám szerepe sokkal kevesebb lesz. Akkor a reklámozó elkölthet akármennyi pénzt rá, a fogyasztó okosabb annál, mint hogy át lehessen ejteni, csak azért, mert a reklám így vagy úgy csinálja." (Horváth János Fidesz)

"Az, hogy amerikai életérzést sugallnak olvasztott műanyag italokkal, és közben azt az érzést keltik a fiatalságban, hogy amíg nem veszik meg azt az italt, addig belőlük senki sem lesz, ez is több mint felháborító." (Zakó László FKGP)

"Az, hogy olyan autóreklámok jelennek meg, hogy a férfiak lábai elé omolnak a nők, ezzel mit váltunk ki az olyan intelligenciaszintű nézőkből? Feltörik az ilyen autókat, elviszik, mert azt hiszik, hogy ez tényleg egyenes utat jelent a női szívekhez." (Zakó László FKGP)