Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Befuccsolt öko-hakni

Ki védi a környezetet?
Év: 
2001
Szám: 
Ősz
Szerző: 
dr. Kalas György REFLEX

"Egy fél pamflet áron alul eladó". Én írtam, ebben a témában -- és mivel szellemi termék, ára van. Ha végigírtam volna, most a Kukabúvár rajongók (és a sajtófigyelők) ingyen olvashatnák -- így viszont DELETE, oszt kész. Most kezdhetem elölről. A baj tényleg a cikkem felénél kezdődött, ott, ahol rájöttem, hogy bizony inkább sírnivalóan szomorú ez a dolog. Nincs abban semmi vicces, hogy egyszer csak felbukkan egy "Nevada Produkció" nevű csinálmány és kókler módon belerondít a környezetvédők tíz éves ismeretterjesztő munkájába. Méghozzá a Környezetvédelmi Minisztérium segítségével. Így hát most kedvetlen tényleírás következik (a témával a nyári KukaBúvárban már foglalkoztunk).

 

 
  Egy húron pendülnek?

A Nevada Produkció Kft. "Környezetünkért" fedőnevű, Road Show-nak titulált öko-haknit szervezett. Júniustól augusztusig 12 magyar nagyvárosban "vendégszerepeltek.", mindenütt a SPAR hiper-szupermarket parkolójában. A nívós fővárosi művészek fellépését "környezetvédelmi vetélkedő" blokkokkal spékelték, mindenféle nyereményekkel.

A SPAR-nak még annyi szerepe volt a dologban, hogy az akciós időszakban az általa kinyomott pénztárszalagok hátoldalán lakosságnak szóló színes "környezetvédelmi üzenetek" jelentek meg. Ezeket, valamint a SPAR emblémás cetliket be lehetett küldeni -- főnyereményként elküldtek valakit üdülni Hawaii-ba.

A produkció alcíme: "Világcégek és világmárkák környezetvédelmi nyereményjátéka". Az, hogy a Medve sajt, a Gyermelyi tészta, vagy Fortunate müzli világmárka vagy világcég-e, nem tisztem eldönteni, de nyilván -- a többivel együtt- ők is bedobtak néhány milliót. Cserébe "zöld imázst" rendeltek meg -- amitől nyilván forgalomnövekedést remélnek.

Magáról a "Produkcióról" annyit, hogy teljes részvétlenség mellett zajlott. Ami nem csoda, hiszen az előzetes sajtóhírverés és helyszíni reklám elmaradt - több SPAR még aznap sem tudott róla, hogy parkolójában műsor lesz. Rossz volt a délutáni időzítés is, hiszen Győrben 38 fokos dög melegben délután kettőtől hatig "nyomták" -- és csodálkoztak, hogy öten-hatan lődörögtek a kihalt parkoló végén felállított színpad előtt. A műsor gerincét adó 100 Folk Celsius-t ne bántsuk, volt nekik elég bajuk. Nagy gázsiért sem felemelő dolog az üres betonplaccnak zenélni, augusztusban meg ellopták az autójukat, a szerkójukat, úgy hogy az utolsó fellépésükön játszhattak a semmivel, játszhattak senkinek. Benn volt még a buliban "humornak" egy fél Defekt Duó, szánalomnak pedig a Soltész Rezső.

Az úgynevezett "környezetvédelmi vetélkedő" blokk leginkább termékreklámokról szólt. Színvonalában olyan fogas kérdésekre kellett válaszolni, mint "Tartalmaznak-e tartósítószert a GLOBUS termékek?". Mivel a műsorvezető kérdés közben rázta a fejét, a jutalomért nemet illett mondani. Ami egy nagy marhaság, mert több termékében ott a tartósítószer. Avagy. "Mikor találták fel a villanykörtét? Tegnap -- egy éve -- 100 éve?". Kapitális marhaság. Egyébként egyik sem stimmel. Az utolsó sem, pedig az volt a nyerő. És ilyen kérdésekért ígérgettek színes TV-t meg hasonlót (a stábnak -- ha esze volt -- tuttira mehetett és vitte magával a rokonait nyerni, mert amikor én ott voltam, csak az tévedt fel "játszani" a színpadra, aki az elveszett slusszkulcsát kereste négykézláb).

A pénztárszalagra vésett "környezetvédelmi üzenetek" (termékreklámok) hatékonyságát nagyban lerontotta, hogy a blokkokat ugyanúgy szanaszét dobálták a parkolókban, mint azelőtt. De a környezet feltehetően még így is jobban járt, mintha az "üzeneteket" elolvasták volna. A Medve sajt, a Vileda felmosó, a Crepto toalettpapír, a Libresse betét környezetvédelmi üzenete még csak hagyján -- annyira általánosak, hogy nagyot tévedni nem tudtak. Néhány üzenet viszont többet árt, mint használ: pontatlanok, félrevezetőek vagy jogsértőek (lásd keretes írásunkat).

Mivel a Nevada Produkció által terjesztett szóróanyag a "Road Show" támogatójaként a Környezetvédelmi Minisztériumot jelölte meg (és mivel az első rendezvényen tényleg ott szónokolt a KöM kabinetfőnökének helyettese) -- levélben kértünk tájékoztatást. A KöM válasza szerint a "Nevada Produkció Kft-t a minisztérium sem pénzügyileg, sem erkölcsileg, sem szakmailag nem támogatta". Ugyanezen levél korábban viszont azt írja, hogy a Nevada Produkció által javasolt "környezetvédelmi üzeneteket" a minisztérium szakemberei látták és véleményezték.

Akkor már csak az a kérdés, hogy miképpen szabad a "környezetbarát" jelzőt így lejáratni? Ez ellen küzdöttünk tíz éven át. Ha már a KöM "szakember" gárdája a környezetvédő mozgalom munkáját semmibe is veszi -- legalább a saját jogszabályát ismerhetné. A jelenlegi helyzet szerint ugyanis ezt a jelzőt csak az használhatja, aki a 29/1997. (VIII. 29.) KTM számú rendelet szerinti eljárásban a védjegy használati jogát megszerezte.

Még egy villanás, ami jól jelzi az egész Road Show szakmai színvonalát. A zenekar frontembere visszatérően reklámozza (a senkinek), hogy ebben győri rekkenő hőségben a kitelepített hűtőgépnél hideg frissítők kaphatók. Áttöröm magam a (nem létező) tömegen, ugyan megnézem már mit árulnak itten a "Környezetünkért". Hát dobozos sört (Holsten) , szívószálas almaitalt (Sió) és kólát műanyagban (Pepsi), meg eldobó üveges ásványvizet (Theodora). Kérdem a magányában ott jampizó fazont, hogy komolyan gondolják-e ezt, egy ilyen rendezvényen ezeket a csomagolásokat? "Miért, - kérdez vissza -- itt a szemetes, bele lehet dobni.".