A termékdíj sorsa
A termékdíj-törvény hatályba lépésével 1996. január 1. óta termékdíjjal terheltek bizonyos fogyasztási cikkek. Ez a rendelkezés a díjfizetés útján mindenkit érint, hiszen termékdíjas termékeket, mint csomagolóeszközöket, hûtõberendezést mindenki, míg gumiabroncsot és akkumulátort nagyon sok ember használ, de a közúti fuvarozás miatt közvetve mindenki fizeti a díjat.
A jogszabály szellemében a díj megfizetése a termék hulladékká válása után a korszerû kezelés megvalósításán keresztül a környezetterhelés megelõzésének gazdasági hátterét jelenti. A díjfizetés már van, de a korszerû kezelés még csak nyomokban. A termékgyártók válláról viszont leveszi a felelõsséget, hiszen õk joggal mondhatják, a szennyezésért nem felelnek, a problémák megoldásának "költségét" már megfizették, pontosabban megfizetették a fogyasztókkal. És eljutottunk az "örök vesztes" fogyasztóig, akivel megfizettetik a környezetszennyezés megelõzése, azonban a hulladékká vált termékdíjas termékek szelektív gyûjtésére a legtöbb helyen nincs, vagy nagyon korlátozott a lehetõsége. A fogyasztó addig, amíg nem tud élni a díjfizetéssel járó jogaival, addig legalább legyen jól informált, hogy programgazdaként kik részesülnek a pénzekbõl.
A befizetett összegek töredékét, számítások szerint 15-20% fordítják arra, amire beszedik. A többi pénznek nyoma veszik a költségvetés bugyraiban. Igaz, a díj nem olyan mértékû, melybõl országos szinten környezetkímélõ hulladékkezelés lenne megvalósítható, és így, hogy a pénz egy ötöde kerül csak célirányos felhasználásra, lassan fejlõdik a hulladékkezelés.
A begyûjtési és feldolgozási támogatást negyedévente határozzák meg, az idei év utolsó negyedében a mellékelt táblázat szerint alakultak. Ezek az összegek messze alulfinanszíroznak egy korszerû hulladékkezelési rendszert.
A termékdíjfizetéssel megvalósított programgazdai rendszer keretében elméletileg a díjköteles hulladékká vált termékek regionális begyûjtésére, újrahasznosítására, vagy ártalmatlanítására adhatnak be pályázatot hulladékgyûjtõk, feldolgozók. Az idei évben az alábbi cégek kaptak támogatást:
- Észak-Magyarországi Csomagolóeszköz- és Akkumulátorhulladék Begyûjtõ Konzorcium: papír, fém, akkumulátor begyûjtése
- Dél-Magyarországi MÉH Nyersanyag-hasznosító Rt.: papír, mûanyag, akkumulátor begyûjtése
- Dunapack Papír és Csomagolóanyag Rt.: papír feldolgozása
- Biokom Környezetgazdálkodási Kft., Dunántúli Hulladékhasznosító Konzorcium (DHK): papír, mûanyag, fém, üveg, akkumulátor, gumiabroncs begyûjtése
- Nitrokémia Vegyipari Rt.: mûanyag (növényvédõszeres csomagolóeszközök) begyûjtése és feldolgozása
- Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata: papír, mûanyag, fém, üveg begyûjtése
- Recyclen Mûanyagfeldolgozó Kft.: mûanyag feldolgozása
- Metalloglobus Rt.: akkumulátor begyûjtése
- Lehel Hûtõgépgyár Kft.: hûtõberendezés begyûjtése és ártalmatlanítása
- Elsõ Vegyi Industria Rt.: leszívott hûtõközeg ártalmatlanítása
- Gumill Dél- Dunántúli Gumihasznosító Rt.: gumiabroncs õrleménnyé alakítása exportra
- HYKOMM Termékelõállító és Szolgáltató Kft.: gumiabroncs õrleménnyé alakítása és energetikai hasznosítása
- Duna-Dráva Cement- és Mészmûvek Kft.: gumiabroncs energetikai hasznosítása
- CS and CS Ipari és Kereskedelmi Bt.: mûanyag feldolgozása
- Holofon 95 Rt.: mûanyag feldolgozása
- Hejócsabai Cement és Mészipari Rt.: gumiabroncs energetikai hasznosítása
- Gum-Élfork Kft.: gumiabroncs begyûjtése, feldolgozása, õrleménnyé alakítása
- Szegedi Környezetgazdálkodási Kht., Alföldi Hulladékbegyûjtõ Konzorcium (AHK): papír, mûanyag, fém, üveg begyûjtésére
- Regranulátum Kft.: mûanyag feldolgozása
1999. IV. negyedév rendszeres támogatás értékei
Akkumulátor
visszagyûjtése | 2 Ft/kg | |
újrafeldolgozás | 0 Ft/kg | |
Hûtõberendezések és hûtõközegek | ||
Leszívott hûtõközeg visszagyûjtése | - | |
ártalmatlanítása | 120 Ft/kg | |
hûtõ berendezés | ||
visszagyûjtése | 2 700 Ft/db | |
ártalmatlanítása | 11 500 Ft/db | |
Gumiabroncs (Ft/kg) | ||
visszagyûjtése | 2,3 | |
újrahasználata | 0 | |
újrafeldolgozása új termékké | 7,0 | |
hasznosítása energianyerésre | ||
õrleménnyé exportálás esetén | 5,9 | |
új üzem létesítése esetén | 8,0 | |
(részben) meglévõ üzem esetén | 5,5 |
Csomagolóeszköz (Ft/kg) |
fajta | vissza- gyûjtése |
újra- használata |
újra- hasznosítása |
újra- hasznosítása energia- nyerésre |
papír | 5,9 | 0 | 2,9 | 0 | |
mûanyag | fajtatiszta | 6,2 | 0 | 10,6 | 0 |
vegyes | 3,2 | 0 | 13,6 | 0 | |
fém | vasfém | 2,6 | 0 | 0 | |
nem-vasfém | 2,6 | 0 | 0 | ||
üveg | fehér | 4 | 0 | 0 | |
színes | 5 | 0 | 0 |