Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gulyásszocializmustól a csikóskapitalizmusig

Év: 
1999
Szám: 
Tavasz

A nagy kólaitató multi vándorkiállítását, amely a "Forma világa" címmel járja a meghódított világot, tavaly a Pólus Centerben láthattuk. Lényege az volt, hogy a marketing- és dizájnszakma csúcsaként számontartott "kontúrpalack" különbözõ nemzetek népviseletébe volt öltöztetve. Számos ország mûvésze álmodta bele saját nemzeti identitását a híres-hírhedt formába. Vagyis nem elég inni a leírhatatlan ízû és élettani hatású lét, de még a nagy dizájn elõtt is illik dobni egy hátast. Minden valamirevaló országban kiírtak egy pályázatot, és persze a díjnyertes mûvek mind arról szóltak, hogy milyen mélyen rágta bele magát a kólakultúra az adott nép agyvelejébe (kollektív kólatudatalatti). Volt ott például holland papucs-palack, de a legszebb az volt, ahol mezítlábas négerek cipelték a hatalmas palackot a vállukon. Játszóház is volt a gyerekeknek, ahol egy üres "kontúrpalackot" kellett kifesteni. Egy fiatal magyar kólafüggõ koronás magyar címert festett bele, felavatva a kólásüveget nemzeti szimbólummá. Egy világtérképre kis nemzeti palackokat lehetett ragasztani, hogy kirajzolódjon a világ formája.

Azóta a buborékgyártó világcég kihirdette a magyar képzõmûvészeti pályázat eredményét is: az elsõ helyezett a csikóbõrõs kulacsot formázó kólás palack. Így lett az imperializmus mákonyának tartott lébõl kultúránk szerves része. Ivóvíz vagy helyi bor helyett, a bõrkulacsban tartsunk ezután kólát, amely A és B pasztilla formájában érkezik a tengerentúlról, és természetes anyagot nem sokat tartalmaz. És ne felejtsük, végig arról az üvegrõl van szó, amely már nincs is. A visszaváltható üveg eltûnt, van helyette jó mûanyag "sétálópalack". Dizájnos szemét.

Úgy döntöttünk, hogy ebben az évben nem a kaliforniai Huntington Beach-re megyünk nyaralni. Ugyanis ez a Csendes-óceán partján fekvõ város lett az elsõ "Coca Cola község". A város vezetésével kötött szerzõdés különleges jogokat biztosít a cégnek, például nyilvános helyeken (park, strand) egyedül ezt az üdítõitalt lehet árusítani, más üdítõk csak magánkereskedésben forgalmazhatók. A Coca Cola évi 600 ezer dolcsival támogatja a várost.