ZÖLD FOGYASZTÓVÉDELEM
az Ökotárs Alapítvány javaslatai
Év:
1999
Szám:
Ősz
Szerző:
Ökotárs Alapítvány
A reális helyzetértékelés érdekében készüljön tudományos igényû (közvélemény)kutatás a témában!
-
A folyamatos, összehangolt munka érdekében javasoljuk rendszeres idõközönként ülésezõ koordinációs tanács létrehozását fogyasztó- illetve környezetvédelmi szervek, szervezetek részvételével.
A két terület összekapcsolása mindenképpen új, a közelmúlt fejlõdésébõl fakadó szükséglet. De pillanatnyilag, sajnos, itt is jellemzõ az államigazgatásban általános szétaprózott és elszigetelt mûködés. -
A hivatalos hazai "Környezetbarát Termék" védjegy erõteljesebb népszerûsítése, a védjeggyel ellátott termékek körének bõvítése.
A Cédrus ismertsége a megkérdezettek körében siralmas: gyakran azok a válaszadók, akik találkoztak már vele, sem ismerték pontos jelentését illetve olyan termékeket, amelyek elnyerték már ezt a minõsítést. Ez az állapot nem szolgálhatja a minõsítõ szerv érdekét sem. -
Készüljenek olyan konkrét javaslatok, melyek a környezetbarát termékek/technológiák hazai terjesztése, népszerûsítése érdekében a jelenleginél fokozottabb állami részvételre irányulnak.
-
Mihamarabb készüljön egy, a környezetbarát termékek szélesebb körû népszerûsítését szolgáló tájékoztatási stratégia terve és cselekvési programja!
-
Készüljön továbbá vizsgálat a vásárlók eredményes tájékoztatását szolgáló külföldi példák hazai meghonosításának lehetõségeirõl!
Eredményeink alapján a fogyasztó (legalábbis egy vásárlói réteg) a vártnál jobban igényelné a tájékoztatást és a környezetbarát termékek jelenlétét. Nincs azonban tisztában azzal, hogy milyen információkra támaszkodhat, hol találhatja, hogyan értelmezheti és hasznosíthatja a rendelkezésére álló adatokat. Ennek megoldása elengedhetetlen a felelõs fogyasztói magatartás kialakulásában. -
A kereskedelemben dolgozók képzésében kapjon hangsúlyosabb szerepet a környezetbarát termékekkel kapcsolatos ismeretek oktatása!
A felmérés szerint a vásárlók gyakran fordul(ná)nak a termékek környezeti hatásaira vonatkozó kérdéseikkel az eladókhoz, akiket azonban képzésük nem készít fel erre az újfajta igényre.