Dönts ízlésed szerint!
Kóla-kóstoló
1. Az ízléstelenek
- Akartok kólát kóstolni? - kérdezi a fiatal szõke lány az áruház elõtt sebtiben felállított Pepsi - pult mögül.
Semmi válasz. Néhány gyerek bizonytalanul ácsorog a közelben, abban a jól kimért távolságban, amit akkor "veszünk fel", ha érdeklõdünk ugyan az épp adott csodatevés, világmegváltás és egyéb fantasztikus nyereményakció iránt, de még nem tudjuk, hogy részt akarunk-e venni benne. Ez a távolság ugyanis épp elég kicsi ahhoz, hogy megfigyelhessük az eseményeket, viszont ahhoz épp elég nagy, hogy veszély esetén (pl. ha a pult mögött álló Mosoly kérdésekkel zaklatja személyünket) villámgyorsan le lehessen lépni, mintha ott se lettünk volna.
- Na, akartok kólát kóstolni? - teszi fel újra a kérdést a lány, ezúttal kicsit ingerültebben. Újra csend.
- Nem igaz, b...meg, hogy értelmes kérdésre nem tudnak válaszolni - morogja a háta mögött álló társának a szõke, de azért harmadszor is megpróbálja. Végre pár gyerek közelebb lép a pulthoz.
- Na, akkor elõször töltsétek ki ezt a kérdõívet, itt vannak hozzá tollak!
Miközben a vállalkozó kedvû csemeték a cédulák kitöltésével foglalatoskodnak, a lányok egy-egy mûanyag pohárba töltenek Pepsit illetve Coca-Cola-t. Persze dobozból. A kétféle kólásdobozt és a mûanyag poharakat négyszög alakban ráhelyezik egy forgószerkezetre, majd a 2 dobozt álcázásul letakarják valami fogmosópohárra emlékeztetõ mûanyag küblivel. Ezt követõen erre az egészre rácsukják a szerkezet tetejét és jöhet a pörgetés. (Az egész olyan, mint egy bûvészmutatvány. Az ember arra számít, hogy a lányok néhány csiribi-csiribá elsuttogása után felnyitják a szerkezet tetejét, felemelik az álcázó fogmosópoharakat és diadalmas mosollyal mutatnak a kólásdobozok helyén felbukkanó Szobi szörpös üvegekre. De nem, mégsem ez történik.) A Tisztelt Ízlelõk, akik túljutottak az elsõ fordulón (kérdõív), most már valóban megkóstolhatják a kétféle kólát, és ízlésük szerint rábökhetnek az egyikre: "Ez a finomabb!". A nyerõ kólát a hostess(!) beixeli és átnyújtja a lepecsételt bónuszszelvényt. Ez 20 Ft kedvezményre jogosít a legközelebbi Pepsi vásárláskor. (Aki a Coca-Cola-ra szavazott, az majd elajándékozza...). Feltételezem, az már senkit nem lep meg, hogy a "kedvezmény" csak nem-visszaválthatós palackra érvényes.
És máris jöhet a következõ! Jönnek is. Fõleg kisgyerekes családok, de látok idõs embereket is. Épp azon töprengek, hogy vajon az az idõs néni nagy szatyorral melyik kólára fog szavazni, amikor valaki hozzám fordul:
- Segítenél kitölteni? - kérdezi egy állapotos fiatal nõ, karján kisgyerekkel.
- Hogyne - válaszolom. Legalább megtudom, mire kíváncsiak Pepsiék - teszem hozzá gondolatban.
- A nevemet már ráírtam.
- Aha, látom. "H. Marcsi." Jó, most ide írd, hogy Budapest, alá pedig az utcátok nevét.
- Azt, hogy Liszt Ferenc?
- Azt.
- Így jó?
Tej vagy kóla? |
- Hát, jobb lett volna, ha a Liszt Ferencet nagy kezdõbetûvel írod, de végül is most úgyse ez a lényeg. Ide írd a házszámot. Jó. Hány éves vagy?
- Huszonnyolc.
- Akkor ezt ixeld be. Melyik a kedvenc kólád? Távolba révedõ, tanácstalan tekintet.
- A Pepsi vagy a Coca? - próbálok segíteni.
- Hát... a Pepsi - mondja Marcsi minden meggyõzõdés nélkül. Beixeljük.
- Az elõzõ 10 alkalom közül, amikor kólát ittál, mennyi volt Pepsi?
- Nem tudom - vonja meg a vállát Marcsi.
- Mondjuk nyolc?
- Nyolc.
- Na, már csak egy kérdés van. Milyen gyakran iszol kólát?
- Hát... Naponta?
- Miért? Naponta hányszor iszol?
- Hát...sokszor.
- Mindegy. A kérdõív szerint úgyis csak max. napi egyszer ihatsz - mondom. (Ezek szerint ez a Marcsi egy sztahanovista - fut át az agyamon. A hasában levõ gyerekben meg már biztos pezseg az élet. Édes élet.) - Na, kész. Már csak alá kell írnod.
Marcsi aláírta, beadta, megpörgette, megkóstolta, rábökött az egyikre (ízlése szerint), majd a két pohár tartalmát egybeöntötte és jóízûen megitta. Hiába: vannak még ízléstelen emberek...
2. Belsõ felmérések
(Másnap.)
- Sziasztok! Megkérdezhetem, hogy mit csináltok itt? - kérdezem a lányoktól tudatlan, ámde érdeklõdõ arckifejezésemet elõkeresve.
- Kólát kóstoltatunk. El kell dönteni, hogy melyik kóla finomabb. Ki akarod próbálni?
- Nem, köszi. Nem iszom ilyeneket. De mi lesz, ha kijön, hogy X kóla finomabb, mint Y? Felhasználják majd a reklámokban?
- Á, nem. Ez csak egy belsõ felmérés, az eredményt nem hozzák nyilvánosságra.
- És mit szól ehhez a Coca-Cola?
- Örül neki. Akkora ingyen reklám, hogy még!
- És melyik kóla ízlik általában jobban az embereknek? Vagy ezt nem nagyon figyelitek?
- De. A Pepsi. Kb. 60 %-ban.
- Vajon miért? Édesebb?
- Fogalmam sincs. Én nem szeretem.
- Mindenesetre jó sok szemét lesz - bökök a pult alatt álló szemetesre.
- Hát igen.
- Mennyi kóla fogy egy nap?
- Húúú, sok.
- De mégis mennyi?
- Kb. 10 karton.
- És egy kartonban hány kólásdoboz van?
- Huszonnégy.
- Ez igen. Plusz a mûanyag poharak... Egész nyáron ezt csináljátok?
- Aha.
- És meddig még?
- Még szeptember közepéig.
- Hát akkor további jó munkát. Sziasztok!
- Szia!
Hazafelé menet én is elkészítettem a belsõ felmérésemet: 10 karton ezek szerint 240 aludoboz. A szemétre. Egy doboz kb. 4-5 ember itatásához elegendõ, az annyi, mint kb. 1000 db mûanyag pohár. A szemétre. Csak itt. Csak egy napra. Klassz. De legalább megtudtuk, hogy a Pepsit egy kicsit többen szeretik.