Az amerikaiak fogyasztási szokásairól
Év:
1996
Szám:
Tavasz
Szerző:
Pi. The Balaton Bulletin
Az amerikai nemzet találta föl a tévé-hirdetést, a szemétpostát, az eldobható palackokat, tollakat és borotvákat.
1995 áprilisában 98 ember rendezett megbeszélést errõl a kérdésrõl, ezen részt vett többek között Betsy Taylor, Dana Meadows és Vicki Robin - környezetvédõk, hirdetés és tévé-ellenes csoportok tagjai, a lelki megújulást hirdetõk, a kapitalizmus bírálói és a fogyasztói mozgalom vezetõi.
Közvéleménykutatást rendeztek arról, hogy miként vélekedik az E.Á. lakossága, s négy alapvetõ pontban összegzik a nézeteket:
- Az amerikaiak szerint a társadalom elsõbbségei mindennél elõbb vannak. Az emberek szerint a materializmus és az önzés, a kapzsiság egyre jobban uralja a közéletet és a magánéletet.
- Az amerikaiak mélyen aggódnak a jövõ miatt.
- Az embereknek nem tudják, hogy a saját életükön, vagy a társadalom egészén kell-e inkább változtatniok. 82%-uk szerint "a legtöbbünk pazarló módon többet vásárol és fogyaszt, mint amennyire szüksége van."
- Az amerikaiak látják, hogy milyen összfüggés van a fogyasztás és a környezet között. Ösztönösen érzik, hogy az egyre többet akarás hajlama fönntarthatatlan.
A fölmérés során ilyen válaszokat adtak:
- Mi vagyunk a történelem leggazdagabb nemzete, és mégis sokan közülünk boldogtalanok.
- Nincs egyensúly a természet és önmagunk között.
- Nem-anyagi szükségleteinket anyagi dolgokkal akarjuk kielégíteni.
- Gazdaságunk és életünk alapja az a téveszme, hogy a több az jobb.
- Választásainkat a a gazdaság szerkezete szabja meg és nem a valós szükségleteink.
- A föld ki tudja elégíteni mindenki szükségleteit, de a kapzsiságát nem (Gandhi)
- Ha nincs rá szükséged, ne vedd meg.
- Az emberekben keresd meg az örömödet, ha a termékekben.