Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az amerikaiak fogyasztási szokásairól

Év: 
1996
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Pi. The Balaton Bulletin

Az amerikai nemzet találta föl a tévé-hirdetést, a szemétpostát, az eldobható palackokat, tollakat és borotvákat.

1995 áprilisában 98 ember rendezett megbeszélést errõl a kérdésrõl, ezen részt vett többek között Betsy Taylor, Dana Meadows és Vicki Robin - környezetvédõk, hirdetés és tévé-ellenes csoportok tagjai, a lelki megújulást hirdetõk, a kapitalizmus bírálói és a fogyasztói mozgalom vezetõi.

Közvéleménykutatást rendeztek arról, hogy miként vélekedik az E.Á. lakossága, s négy alapvetõ pontban összegzik a nézeteket:

  1. Az amerikaiak szerint a társadalom elsõbbségei mindennél elõbb vannak. Az emberek szerint a materializmus és az önzés, a kapzsiság egyre jobban uralja a közéletet és a magánéletet.
  2. Az amerikaiak mélyen aggódnak a jövõ miatt.
  3. Az embereknek nem tudják, hogy a saját életükön, vagy a társadalom egészén kell-e inkább változtatniok. 82%-uk szerint "a legtöbbünk pazarló módon többet vásárol és fogyaszt, mint amennyire szüksége van."
  4. Az amerikaiak látják, hogy milyen összfüggés van a fogyasztás és a környezet között. Ösztönösen érzik, hogy az egyre többet akarás hajlama fönntarthatatlan.

A fölmérés során ilyen válaszokat adtak:

  • Mi vagyunk a történelem leggazdagabb nemzete, és mégis sokan közülünk boldogtalanok.
  • Nincs egyensúly a természet és önmagunk között.
  • Nem-anyagi szükségleteinket anyagi dolgokkal akarjuk kielégíteni.
  • Gazdaságunk és életünk alapja az a téveszme, hogy a több az jobb.
  • Választásainkat a a gazdaság szerkezete szabja meg és nem a valós szükségleteink.
  • A föld ki tudja elégíteni mindenki szükségleteit, de a kapzsiságát nem (Gandhi)
  • Ha nincs rá szükséged, ne vedd meg.
  • Az emberekben keresd meg az örömödet, ha a termékekben.