Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Adománybolt - csak nálunk újdonság

  • 2010. április 01. 02:00
  • juci

Magyarországon az első adományboltot 2009. októberében a Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány (KÖSSZA) hozta létre. Erről kérdeztük a bolt fő szervezőjét, Vízkelety Lászlót.

Mivel foglalkozik A KÖSSZA és honnan jött az öltet, hogy adományboltot nyissatok?

Az Alapítvány elnevezése egészen pontosan elmondja, hogy mivel foglalkozunk: szervezett kereteket adunk a kórházakban történő önkéntességhez. Ez az alapvető küldetésünk, amelynek mintája az Egyesült Államokból ered. Az adománybolt nem kapcsolódik közvetlenül az alapműködésünkhöz. Ez is egy angolszász modell, amely Angliában azért jött létre a második világháború után, hogy az adománygyűjtésnek, a jótékonykodásnak egy új formáját alakítsa ki. Ebből adódóan a nyugati világban ma működő ilyen üzletek profilja a legritkább esetben kapcsolódik szorosan a működtető szervezet alaptevékenységéhez, tehát jellemzően kiegészítő tevékenység. Pozitív hatásait az alábbi 5 pontban tudjuk összefoglalni: Szociális hatás (a rászorulók piaci ár alatt vásárolhatnak hasznos dolgokat). Környezetvédelmi hatás (csökken a keletkező hulladék mennyisége, megvalósul az újrahasználás). Munkaerő-piaci hatás (minden újabb üzlet 1-1 újabb munkahelyet teremt). Forrást teremt non-profit szervezetek közhasznú munkájához. Növeli az adott non-profit szervezet ismertségét, segíti céljai elérését.

Mi mindent gondoltatok át, mielőtt belevágtatok?

Az ötlet megszületése után elkezdtük tanulmányozni a nyugati példákat. Azt láttuk, hogy többféle változat létezik. Végül az angol, eredeti változat mellett döntöttünk. Fontosnak tartottuk, hogy a neten is értékesítsünk. Amit talán a legfontosabbnak tartottunk, hogy a tevékenység pénzügyi háttere megbízható legyen, illetve hogy mindezt törvényes keretek között oldjuk meg.

Hogyan kezdtétek el a munkát? Kik segítettek benne?

Az ötlet felmerülését követően nem tudtuk, hogy hogyan is fogjuk megvalósítani. De függetlenül attól, hogy mikor és hol tudunk üzletet nyitni, nyitó árukészletre mindenképpen szükség van. Így belső berkekben elkezdtünk adományokat gyűjteni. Közben – a megfelelő árukat – a neten már árusítani kezdtük, mint valamiféle on-line boltban. Ebben a szakaszban sok hasznos és pozitív tapasztalatot szereztünk, és ez a nagyon kis volumenű működés is egy év alatt nyereséges tudott lenni. A fordulatot az jelentette, hogy szinte egy időben két nagy támogatást is kapott a projekt: a kuratóriumunk elnökének segítségével nagyon kedvező feltételekkel hosszú lejáratú kölcsönt kaptunk, amely elegendő volt az üzlet megindításához. Ettől függetlenül egy vállalkozás felajánlott egy Oktogon közeli üzlethelyiséget egy éves ingyenes használatra.

Körülbelül mennyi időbe telt, amíg meg tudtátok nyitni a boltot?

Kezdettől fogva projektként kezeltük az adományboltot. Ennek ellenére nem tűztünk ki (nem tudtunk) konkrét határidőt az üzlet megnyitására. Az ötlet megszületésétől az üzlet megnyitásáig kb. másfél év telt el. A megnyitás végül a már említett két nagyobb támogatásnak volt köszönhető. Mivel a helyiséget egy évre kaptuk meg, ezt az évet arra terveztük be, hogy kiderítsük, életképes-e ma egy ilyen bolt Budapesten.

Milyen nehézségekkel/örömökkel találkoztatok a folyamat során?

A legfőbb nehézséget a hatóságok hozzáállása jelentette. A legtöbb hivatalban egészen egyszerűen nem tudták felfogni, semmilyen jogi skatulyába besorolni azt, hogy itt mi non-profit céllal, mint társadalmi szervezet kereskedni szeretnénk. A nyomtatványboltban például értetlenül álltak az előtt, hogy egy alapítvány vásárlók könyvét szeretne venni.

Szerencsére örömből mégis több akadt. Sok visszatérő vevőnk van, és tudjuk, hogy közülük sokak azért jönnek, mert nagyon alacsony a jövedelmük és itt tényleg olcsón tudnak vásárolni, olyan dolgokat is, amelyeket különben nem engedhetnének meg maguknak. Luca napkor, farsangkor házibuli hangulatú, hosszú nyitva tartású napokat tartottunk, melyek nagyon jó hangulatúak, sikeresek voltak.

Hogyan működik a bolt? Hogyan fogadják az emberek?

Hétköznapokon vagyunk nyitva 10-18 óra között. Elsősorban olyan tárgyakat fogadunk amelyek általában egy háztartásban előfordulnak, jó, használható állapotban vannak. Ezek főként ruha, ruházati kiegészítők, játék, könyv, dísztárgy, kisebb konyhai eszközök és műszaki cikkek. Bútort, nagyobb műszaki cikket, tankönyvet, használt fehérneműt és lakástextilt nem tudunk fogadni.

Adományt nyitva tartási időben bármikor, előzetes egyeztetés nélkül be lehet hozni. Az üzlet közvetlen közelében általában mindig van parkolóhely.

Az adományozóktól ritkán kapunk visszajelzést, szívesen hozzák és örülnek, hogy jó helyre kerül. A vásárlók többsége visszatérő vevő, szeretik az üzletet. Azt, hogy mindig más, sokféle dolog között válogathatnak, alacsony az árakon. Az árukat általában a szokásos piaci ár alatt 20-50%-al árusítjuk. Mivel kicsi helyiségben működünk, ezért sokan értékelik a közvetlen, személyes hangulatot.

A legtöbb beadó és vevő egyaránt a környékben lakó, dolgozó vagy tanuló. Tehát jellemző, hogy az üzlet elsősorban a szűken vett környéket „szolgálja ki”. Gyakori, hogy vevőből beadó is lesz, és fordítva.

Mi a terv a május utáni időszakra, amikor el kell majd költöztetni a boltot? Milyen típusú helyiséget kerestek?

Az elsődleges terv az, hogy hasonló keretek között működhessünk. Tehát előnyös lenne egy hasonló, „kvázi” kölcsön üzletben tovább folytatni. Később, középtávon az az elképzelés, hogy az üzlet képes lesz kitermelni akár egy piaci szintű bérleti díjat is. Szeretnénk a mostani 36 nm alapterületű helyiségnél nagyobb, kb. 60-70 nm-es helyiséget, mert egyrészt nehezen férünk már ezen a területen, másrészt Kőbányán használunk egy kicsi raktárrészt, amelyet szeretnénk a jövőben megszüntetni, és az esetlegesen felhalmozódó készleteket (pl. nem szezonális ruhák) az üzlettel egy helyiségben raktározni. Sok a városban az évek óta használaton kívüli üzlethelyiség, bízunk benne, hogy sikerül egy olyan vállalkozást vagy önkormányzatot találni, amelynek fontos lehet, hogy igaz bérleti díjat nem tudunk fizetni, de fűtjük, takarítjuk, karban tartunk a helyiségét és kifizetjük a rezsit és közös költséget.

Jó lenne több ilyen bolt a városba, más településekre. Szerintetek hogyan lehetne ezt a folyamatot elősegíteni? Mekkora településen érdemes egy ilyen boltot üzemeltetni?

Célunk, hogy a tapasztalatainkat, tudásunkat megosszuk más szervezetekkel, akik szeretnének hasonló üzletet nyitni. A saját konkurenciánk megteremtése fontos és előnyös számunkra. Azt szeretnénk, hogy az adománybolt kerüljön be a köztudatba, egyfajta szokássá váljon ide adományozni vagy itt vásárolni. Legyen - legalább a városi emberek számára - szinte mindenhol elérhető ez a szolgáltatás.

A folyamatot azzal lehetne elősegíteni, ha ilyen projektek beindításához valamilyen pályázati forrás állna rendelkezésre (természetesen az indulást követően elvárás a legalább önfenntartó működés), továbbá az önkormányzatok kedvező vagy jelképes bérleti díjú helyiségekkel segíthetnék adományboltok indítását, működését.

Az adománybolt nyugaton is tipikus városi jelenség. A településméretre vonatkozóan nem állnak rendelkezésünkre tapasztalatok. Véleményem szerint 30-50 ezer lakosú település az a legkisebb méret ahol képes lenne önfenntartóan működni egy ilyen üzlet. Helyes irány lenne „felülről” bővíteni a hálózatot; először több budapesti üzlet nyitásával, ezt követően a 4-5 a nagyobb vidéki városokban, majd a megyeszékhelyeken, és ha ezek is működőképesnek bizonyulnak, kisebb városokban is.

 

A HuMuSz kisfilmet is forgatott a boltról.

 

A riport óta a bolt új helyen nyitott meg.

Címe: Bp. VIII.kerület Somogyi Béla utca 16. (a Blaha Lujza tértől pár percre, a Corvin áruház melletti kis utcában)

Nyitva tartás: H-P: 12-18