Kiderül, hová is kerül valójában az új, szívószál nélküli Starbucks pohárfedő

  • 2018. augusztus 07.
  • Csilla
Újrafeldolgozók és zeróhulladék ügyvédek leplezik le a Starbucks azon állítását, miszerint az új fedő újrahasznosítható.

A #breakfreefromplastic globális mozgalom meghívta Kevin Thompsont, a Starbucks vezérigazgatóját, hogy bemutassa, hol végzi a Starbucks szemét: javarészt Dél-Kelet Ázsiában.

A Starbucks pazarló csomagolásával kapcsolatos növekvő aggodalom lecsillapítására, a cég nagy hírveréssel bejelentette, hogy megválnak a műanyag szívószáltól és „újrahasznosítható” műanyag fedővel fogják helyettesíteni. Valójában ez a típusú műanyag, amit a Starbucks újrahasznosíthatónak titulál, hulladéklerakókban végzi az ország túlsó csücskén, vagy elszállítják Malajziába vagy Vietnámba, ahol komoly szennyezést okoz. Stiv Wilson, a Story of Stuff projekt kampányigazgató azt mondja, a Starbucks állítása az újrahasznosítást illetően képtelenség: „Ez a kiemelkedő figyelem egy adott termék felé tulajdonképpen nem rossz dolog, de nem is különösebben jó, amennyiben nem vezet egy átfogóbb, módszeres szemléletváltáshoz azt illetően, hogy egy cég hogyan termeli, használja és dobja el ezt a mindenütt jelenlevő anyagot – a műanyagot.

A Starbuckshoz hasonló, a műanyagszennyezés iránt elkötelezett cégek első körben az újrahasznosítható csomagolásra tették a voksukat, annak sok hibalehetőségének ellenére. Ennek köszönhetően az USA hatalmas mennyiségű műanyagot küld Kínába újrahasznosításra, ezzel hatalmas környezeti kárt okozva, ami ahhoz vezetett, hogy az ország be is zárta kapuit. Most az USA egyéb ázsiai országokba szállítja a szemetét, ahol hasonló tilalmak, korlátozások várhatók.

Az újrahasznosítás önmagában nem oldja meg a műanyagszennyezési válságot” – jelentette ki Kate Melges, a Greenpeace szóvivője. „Az, hogy az USA-ban hanyatlik az újrahasznosítás, és korlátokba ütköznek a tengerentúlon, megnehezíti a problémát. Egyelőre a valaha termelt műanyag szemét mindössze 9%-át sikerült újrafeldolgozni. Itt az ideje a vállalatoknak kilépni a hangzatos PR kampányok mögül, és jelentősen csökkenteni a műanyag használatát, és beruházni újrahasználható megoldásokba.”

Sok országban, ahol a Starbucks jelen van, kevés az újrahasznosítási infrastruktúra. A Starbucks márkájú szívószálon kívül találkozunk meleg és hideg poharaikkal, fedőikkel strand szemétszedések alkalmával, a Litterati globális hulladék applikáció szerint. Sőt, a Starbucks termékek benne vannak a top három világszinten beazonosítható márkában, hacsak nem a legelső helyen állnak.

Mindezek tudatában a #breakfreefromplastic mozgalom meghívta Kevin Johnsont, a Starbucks vezérigazgatóját, hogy látogassa meg az északi központú multinacionális cégek által termelt műanyag szemét kapcsán leginkább érintett dél-kelet ázsiai közösségeket.

A Dél-Kelet Ázsiában észlelhető műanyag szennyezés észak-amerikai és európai központú multik termése – mondta Von Hernandez, a Break Free From Plastic globális koordinátora. „Amíg ezeket az országokat hibáztatjuk a műanyag szennyezésért, valójában az északi országok termelik meg. Vállalniuk kell a felelősséget ezért a pazarlásért.

Az ipar megtévesztő újrahasznosítási ígéretei megakadályozzák a valódi megoldását a műanyag válságnak. Monica Wilson, Kutatás és Politika Igazgató a GAIA azt mondja: „Felhívjuk a Starbucks figyelmét arra, hogy vállaljon felelősséget a saját termékeikért és csomagolásukért és ne tegyenek úgy, mintha a műanyag tényleg újrahasznosításra kerülne.”

 

 

Fordította: Papp Enikő

Forrás: https://www.breakfreefromplastic.org/2018/07/25/starbucksceoinvited/

Kép forrása: https://www.environmentalleader.com/2018/03/starbucks-recyclable-compost...