Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kicsomagolva

Év: 
2008
Szám: 
Tél
Szerző: 
Lugosi Bea

olasz_kimert_termek_mososzer_120Vele vagy nélküle? – merül fel az egyre sürgetõbb, s már tán nem is annyira költõi kérdés. A globális szinten érvényes kérdõjelre az olasz csizma lakói közül egyre többen az utóbbi  mellett teszik le a voksot. Cappuccinojuk utánozhatatlan, pastajuk remek, s egyik legutóbbi „vállalkozásukhoz” is csak drukkolni lehet nekik: az áru kicsomagolva jó!

Jó ötlet!
A hulladék keletkezésének megelõzését célzó egyik kezdeményezésüknek hála, Olaszországban kimért termékek jelentek meg országos(!) üzlethálózatok polcain. Nagy boltokról beszélünk, olyanokról, ahová sokszor, sokan járnak. Az egyik legismertebb olasz kereskedelmi lánc 2005-ben Eco Point néven nyitott „kimért termék” részlegeket üzleteiben, így csökkentve a csomagolási hulladékok számlájára írható környezetterhelést. Az Eco Point lelõhelyeken olyan áruféleségeket lehet hozzáadott mûanyag, papír vagy épp fém „kiegészítõk” nélkül megvásárolni, melyeket egy szokványos bolt manapság csak és kizárólag csomagolásban tart. Az egyszerûen kezelhetõ adagolóberendezésekben tészta, rizs, gabonafélék, szárított gyümölcs, kávé, fûszer, cukor sorakozik; mindegyikbõl annyit vihet a vevõ a magával hozott csomagolóanyagban, amennyire épp szüksége van.
A kimért termékek beszerzésének lehetõsége meglepõen jó fogadtatásra talált a fogyasztók körében, így nem csoda, hogy a kezdeményezés továbbfejlesztése még több vevõt csábított környezettudatosságra. Az Eco Pointokat 2006-ban a folyékony áruféleségek adagolására szolgáló Eco Goccia (Öko Csepp) kiszolgálóegységek követték, melyek segítségével a nagyáruházak vásárlóközönsége kimért (folyékony) tisztítószerekhez juthat.

olasz_kimert_termek_bor_400 

A rendszer egyszerû. Az üzletekben található berendezésbe 50 eurocentet dob a vevõ, amiért cserébe a gép egy mûanyag flakont ad neki. Ezt a vásárló a kiválasztott tisztítószer adagolója alá helyezi, gombnyomással megtölti, majd a gép által kinyomtatott árcédulát ráragasztja a palackra, a kasszánál pedig fizet. Legközelebb a kedves és környezettudatos vásárló már otthonról hozza magával ugyanazt a palackot, így a csomagolásért csak egyszer kellett fizetnie – szemben a manapság elterjedt rendszerrel, mikor is minden alkalommal újra és újra beépítik a termékért fizetendõ összegbe a csomagolóanyag árát is.

Mindenki örülhet
A rendszer nagy elõnye a környezetvédelmi szempontokon (kevesebb hulladék, kevesebb energiafelhasználás és szállítás, kisebb légszennyezés, alacsonyabb CO2 kibocsátás, stb.) kívül, hogy az egyes vásárlók azt a mennyiséget tudják adott áruféleségbõl megvásárolni, amire épp szükségük van; nem pedig azt, amit a gyártó - saját belátása szerint – elõre becsomagol nekik. Ráadásul, mivel csökken a termékek járulékos göngyölegigénye is (értsd a szállításhoz szükséges mûanyag és papír), illetve javul a szállítás hatékonysága (az ömlesztett áru arányosan kisebb helyet foglal, mint a dobozolt, flakonba töltött, stb. változata), csökken a termékek ára is. Mindezek együttesen akár 20-70 % ármegtakarítást is jelenthetnek a fogyasztók számára.

olasz_kimert_termek_mososzer_400 

Az önkiszolgáló rendszerben kapható tisztítószerek rövid idõn belül sikert könyvelhettek el, egyes nagyáruházakban a legkeresettebb termékek kategóriájába küzdötték fel magukat. Volt olyan üzlet, ahol egyetlen év leforgása alatt 40 ezer liter fogyott belõlük! Az adagolóberendezések sorában megjelentek az asztali borok és a friss tej kimérésére szolgáló automaták is - Rómában akad olyan piac is, ahol adagolóberendezésekkel ellátott furgon várja hétrõl-hétre a visszatérõ vevõket. A 21. század mozgó utcai árusa…

olasz_kimert_termek_furgon_nagy_400 

Az ügyet az egyik legjelentõsebb olasz környezetvédõ szervezet, a Legambiente is szárnyai alá vette, s gõzerõvel dolgozik a lakosság tájékoztatásán. Filozófiájuk szerint életmódjával és fogyasztói magatartásával minden egyes ember tevékenyen hozzájárulhat a megfelelõ változások eléréséhez. És az eredmények alapján úgy tûnik, az olasz vásárlók egy komolyabb rétege változást szeretne; kimért termékeket vásárol.