Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bevásárlási láz

A Konzumitisz K vírus
Év: 
1999
Szám: 
Tél

A kórházak és kutatóintézetek jelentései megerõsítik, hogy az év utolsó heteiben súlyos, fertõzõ vírus fenyegeti az európai országokat. A konzumitisz K vírus heveny (bevásárlási) lázzal jár, és szinte kivétel nélkül minden családot fenyeget.

A vírus elõször a kereskedõket támadja meg, akik lázas készülõdésbe kezdenek, mindenféle kacattal töltik fel az üzletek polcait, feldíszítik a kirakatokat és az árubeszerzés után ellepik a városok utcáit... Villogó fényekkel, színes díszítésekkel, reklámokkal buzdítják vásárlásra az embereket. A fogyasztási õrület rendkívüli gyorsasággal terjed át a lakosságra is. November végétõl egyre többen róják az utcákat, hogy valamelyik üzletben, kereskedõnél megfelelõ ajándékot vásároljanak családtagjaiknak, ismerõseiknek.

Az ajándékozási kényszer nagyon sok embernél súlyos lelki válságot, esetenként depressziót vált ki. Gazdaságkutatók figyelmeztetnek arra, hogy a konzumitisz K vírus terjedése következtében a családi gazdaságok többségének likviditási gondokkal kell szembenéznie, kiürül a családi kassza, sokan eladósodnak, hogy megfeleljenek a bevásárlási láz társadalmi követelményének. Ökológiai kutatások pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy az élõhelyek ilyenkor fokozott terhelésnek vannak kitéve, az erõforrások, nyersanyagok túlhasználata felerõsödik, az ilyenkor egycsapásra felszabaduló -- elsõsorban csomagolási -- hulladékok pedig katasztrófával fenyegetnek.

A kór terjedését csak széleskörû társadalmi összefogással elõzhetjük meg, s ehhez szükség van egy -- a vírus veszélyeire figyelmeztetõ -- összehangolt ismeretterjesztésre is.

 

A konzumitisz víruscsalád

 

Az alapvírus: konzumitisz (bevásárlási láz). A vírus leginkább fertõzõ változatai a konzumitisz A (ajándékozás) alcsoportba tartoznak:

  • konzumitisz K (karácsonyi láz)
  • konzumitisz V (Valentin napi v.)
  • konzumitisz M (mikulási vírus)
  • konzumitisz An (anyák napi vírus)
  • konzumitisz H (húsvéti vírus)
  • konzumitisz Ne (névnapi vírus)
  • konzumitisz N (nõnapi vírus)
  • konzumitisz Bu (búcsújáró vírus)

Vírológusok kutatásai kimutatták, hogy a konzumitisz K már száz évvel ezelõtt is jelentkezett, de akkor még nem ismerték egészség- és környezetkárosító hatását. A konzumitisz K jelentõs pusztítást okoz az ökoszisztémákban, elsõsorban a fenyõerdõket, valamint -- a csomagolóanyag-szükséglet miatt -- a puhafaerdõket fenyegeti.

A mûanyagcsomagolások elõállítása, valamint az ilyenkor jelentõsen megnövekedõ áruszállítás súlyos légszennyezést okoz.

Hogyan kerülhetjük el a fertõzést?

A saját készítésû ajándékok sokkal több örömet okoznak. Amíg ezeket az ajándékokat készítjük, sokat teszünk testi és lelki egészségünk megõrzése érdekében! Néhány könnyedén megvalósítható ötlet:

  • kézimunka (kötés, horgolás, hímzés, makramé),
  • kép (festett, rajzolt, száraz termésekbõl, levelekbõl),
  • szárazvirág-csokor, asztali dísz, potpourri,
  • készíts kukoricacsuhé babát,
  • énekelj vagy játssz hangszeren szüleidnek, nagyszüleidnek karácsonyi dalokat,
  • készítsetek együtt karácsonyi díszeket (szalmából, mézeskalácsból, színes papírból, dióhéjból kis Jézuskát),
  • gyufásdoboz-füzér karácsonyfára (vond be a gyufásdobozt csomagoló-papírral, írj rá egy-egy nevet és tegyél bele mindenkinek valami apróságot: cukor, csoki, üzenet, stb.)
  • saját tárgyaidat is elajándékozhatod, ha tudod, hogy tetszik a másiknak,
  • saját készítésû képeslapot küldj szeretteidnek,
  • készíts csomagolópapírt (rajzolj vagy fess postai csomagolópapírra, textilre),
  • kivágott fenyõfa helyett tégy fagyöngykorszorút a karácsonyi asztalra, közepén gyertyával!
  • Használd a fantáziádat, szerezz örömet szeretteidnek!

<><>20%

30%

50%


-kal kevesebbet!

Szeretteinek ajándékozzon

szeretetet!

Amit ma megvehetsz, halaszd el holnapra!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gondolkozz többet, vásárolj kevesebbet!

 

Ne vegyél be/meg mindent!

 

Add önmagad, ne a pénzedet!

 

Csillapítsuk a bevásárlási lázat!

 

Adj többet, vásárolj kevesebbet!

Tovább