Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Humusz-felmérés a reklámokról

Év: 
1997
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
kalas

A 18-24 éves korosztály fogyasztási-vásárlási szokásaival kapcsolatban a HUMUSZ-ifjúság végzett novemberben egy országos közvéleménykutatást. Ez is ezer fõs volt kb. és aktivistáink az ország 16 különbözõ fõiskoláján, egyetemén töltették ki a 24 témából álló kérdõívet. Az összesítõ tanulmányon most dolgozunk, az alábbi csak egy elõzetes. Kérünk mindenkit, hogy egyelõre ne idézze az alábbi adatokat!

A Népszabadság-beli cikk sajnos elhallgatja, hogy ki rendelte meg az ezer fõs kérdezést és azt hol végezték? A cikk szerint a "felnõtt lakosság azzal a megállapítással értett leginkább egyet, hogy a reklámok az új termékekrõl tájékoztatnak". Továbbá: "A reklámot ellenzõk csoportjának legnagyobb hányadát az alacsony iskolázottak adják (43%-uk legfeljebb nyolc általánost, 25%-uk szakmunkásképzõ iskolát végzett).

A HUMUSZ elõzetes tapasztalatai kérdívek alapján:

  • a reklám hatását leginkább a fogyasztó érzelmeire való ráhatással éri el (46%). Csak ezt követi a termékrõl való tényszerû tájékoztatás (33%) ill. az agresszívitás (21%).
  • a megkérdezett korosztálynak 48%-a szerint a reklámok általában csak részben mondanak igazat, 38%-a szerint csak kis részben. 12%-a jelölte meg, hogy nem mondanak igazat és csupán 2%-a, hogy általában igen.
  • Befolyásolják-e a fiatalok vásárlói döntéseit a reklámok:
elképzelhetõ (a tudatalattimra hat): 37 %
nem jellemzõ (anyagi helyzetem a mérvadó): 34 %
egyáltalán nem 21 %
igen (általában ahhoz igazodom) 8 %
  • egy másik kérdésnél -a vásárlási döntés közvetlen motivációit kérdezve- a fiatalok a termék árát tartották a legfontosabbnak (96%-ban) - míg a legkevesebbre éppen a termék reklámozottságát értékelték (11% jelölte fontosnak).

Szóval a mi közvéleménykutatásunk eredménye nemigen cseng össze a Gallup Intézetével. Minden esetre jelzi, hogy a fiatalok ebben a korban még sokmindent tisztán látnak. Kár, hogy késõbb a pénz és az agressziv reklámok durván belerondítanak az összképbe...

A tanulmányt várhatóan januárban jelenteti meg a HUMUSZ. Mozgalmi elõjegyzést elfogadunk.