Bazár és fiaskó
Eleve fenntartásokkal indultunk neki a NATUREXPO pavilonjainak, mert a nagy készülődésből már sejteni lehetett, hogy a Természetről itt nem sok szó fog esni. A zajos bazár amúgyis teljesen idegen az élővilágtól, de gondoltuk, hátha találunk néhány szimpatikus vállalkozást, amely jól átgondolt és megszervezett hulladékhasznosítással foglakozik. Egyet találtunk, lásd.....
Beigazolódtak félelmeink, mert olyan kiállítók jöttek össze, akik új természeti erõforrásokat dolgoznak fel és kínálnak fondorlatos marketing módszerekkel a fogyasztóknak. Érdekes keresztmetszete volt ez a fogyasztói társadalomnak, mert ide nem azok jöttek kiállítani, akik környezetbarát módszereket mutattak be (még ha volna is nekik ilyen), hanem pl. a nagy energiaszolgáltatók (MOL, Paksi Atom, Prímagáz, stb.).
A Természet jegyében pergõ nyelvû vigécek 3000 Ft-os késeket akartak ránksózni, persze ajándékba még négyet. Csak ma és csak nekünk, a hülyéknek is megéri... Egy szépre készített hölgy a szemüvekünkket akarta levenni mindenáron, hogy rácsöpögtessen valami jó kis lötyit. Temetkezési vállalkozók árulták környezetbarát szolgáltatásaikat, persze ott voltak a bankok meg a mobitelefonosok. Lehetett pónilovagolni, acéltüskéket dobálni, pingpongozni. Volt hely bõven, nem jöttek el a fontos cégek...
Japánkert és mûdzsungel, vadász-, halász-, horgásztechnikák. Távcsöves fegyverek, trófeaerdõ. Csak az igazi erdõ nem látszik. Az erdõgazdálkodók is kivonultak ugyan, de eltörpültek a bérkilövõk és a vadhúskereskedõk között.
A legjobbak az autószalonok voltak. Szuperkocsikat és csudamotorokat mutatott be több cég is. Lehet, hogy ezek az autók jobbak, mint a régiek voltak, de itt nem azt hirdették róluk, hogy keveset fogyasztanak, hogy kevesebbet pufognak ki, hogy kevesebb újrahasznosítatlan szemét van bennük, hanem hogy légzsák meg légkondi meg beépített CD-játszó... Még csak nem is értették a kérdéseinket.
A Tiszai Vegyikombinát standján mûanyagtuják között haladva PVC-labirintuson vergõdtünk keresztül. Nagyon hangulatos volt, de semmi információt nem tartalmazott, egyedül arra szolgált, hogy a cég zöld imázsát fejlessze. A valóságban egy igen hírhedt cégrõl van szó, jó lett volna megtudni, hogy hogyan készülnek felszámolni a káros hatásaikat. Ezt a NATUREXPO-n illett volna elmondani a látogatóknak.
Paks is kivonult. A magyar származású atomguruk bronzszobrai fölött nagy felirat: "sugárözönben élünk". A vezérigazgató lányai gyõzködtek minket, hogy "egy világító számlapú óra veszélyesebb, mint egy atomerõmû". Kétnapos jutalomutazást lehetett nyerni Paksra, a sugárzó oktatóközpontba.
Agancserdõ - tölgyerdõ helyett |
A KTM standja kalandos volt. Szörnyû fotók alatt felirat: "a valóság ennél rosszabb...". Kinek kellene tenni ellene? Ingyen Tetra Brick reklám és egyéb finomságok. Az nem derült ki a minisztérium kiállításából, hogy milyen stratégiával akarja kivezetni az országot a szennyvízbõl és a hulladékkatasztrófa-helyzetbõl.
Több mint 100 millió forintba került mindez a kormánynak. Ebbõl a társadalmi szervezetek is bevonulhattak egy eldugott gettóba, ahol felirat nélküli fotók oltották ki egymást. Több szervezet sajtótájékoztatót tartott a vége felé, nyilvánosság elé tárva keserû tapasztalataikat. Többen bevallották, hogy bánják, hogy védnökséget vállaltak a rendezvény felett. Jó, hogy mi nem tettük, sejtettünk valamit elõre...