Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Abcúg energiaital, vivát kóla!

  • 2012. július 01. 02:00
  • Scheuer Zsuzsanna

Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a kormány nevében Orbán Viktor miniszterelnök a Coca-Cola HBC Magyarországgal a cég dunaharaszti székhelyén. 

Érdekes kérdés ezek után, miként jutottunk el a népegészségügyi termékadótól a Coca-Cola gyártósor Orbán Viktor miniszterelnök általi felavatásáig  - főleg annak tükrében, hogy előbbi keretében már lassan egy éve megy a macska-egér játék a kormányzat és az energiaitalok gyártói között. Azért is érdekes ez, mert míg az energiaitalok egy része ráadásul magyar termék is (Bomba, Adrenalin stb.), addig ez a Coca-Coláról nemigen mondható el - mégis, tehetnek a gyártók akármit taurin helyett az italokba, akkor is úgy fogják alakítani a jogszabályokat, hogy ezek a termékek a "csipszadó" hatálya alá essenek - ahogy Ceglédi Zoltán írta , "ha a Hell vagy a Bomba ősmagyar kumiszt, vagy etelközi forrásvizet palackozna, akkor a kormány akkor is megadóztatná, mert kell a pénz és kész".

A hír tehát:

A kormány új gazdasági modellt épít, amelynek a Coca-Cola a kedvezményezettjei közé fog tartozni - mondta beszédében a kormányfő. Orbán Viktor hozzátette: ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nemcsak egy dobozt és a benne lévő italt jelenti, Coca-Colát inni azt jelentette ugyanis, hogy egy rövid időre, "legalább egy korty erejéig" az ember a nyugati világhoz tartozott.

Orbán Viktor szerint ritkán fordul elő, hogy Magyarország szövetséget tud kötni egy olyan céggel, amelynek története legendává vált. A Coca-Cola magyarországi beruházásainak értéke mára meghaladta a százmilliárd forintot, a cég 1250 családnak ad kenyérkereseti lehetőséget, 2011-ben pedig nyolcmilliárd forint volt az exporteredménye - sorolta a miniszterelnök. Hangot adott azon véleményének is, hogy több mint kockázatos csak szolgáltatásra, turizmusra és ingatlanpiacra építeni egy felzárkózni akaró ország gazdaságát, ezért "nekünk termelésre van szükségünk", amelyhez beruházás kell, ahhoz pedig tőketulajdonosok, cégek. Ők profitra tesznek szert Magyarországon - folytatta -, "de mi nem vagyunk kommunisták, hogy másoktól irigyelnénk a jól megérdemelt, munkával előállított profitjukat".

"Ha a magyar ember úgy érzi, át akarják vágni, akkor azonnal becsukja az ajtót. Ha úgy látja, hogy valaki jó szándékkal érkezik, azt meg behívja a házba" - véleménye szerint ez a filozófia jellemzi azt a megállapodást is, amelyet a kormány kötött a Coca-Cola HBC Magyarországgal.

"Az európai válság kikényszerítette átalakulás miatt lassan közhelyszámba megy a nemzetközi politikában az a mondat, hogy a világ többé már nem lesz olyan, mint a válság előtt volt. Az azonban biztos, hogy ha csak egy dolog is marad abból a régi világból, ami ott lesz a jövőben is, az a Coca-Cola" - fejtette ki a miniszterelnök, aki - utalva az üdítőital titkos receptjére - úgy vélekedett: fantasztikus teljesítmény és a legnagyobb elismerésre méltó az az újítás, "hogy összevegyítenek valamit valamivel (...), azt felhígítják, és utána az egész világon megitatják".

Végül megjegyezte, hogy szerinte a Coca-Cola legjobb kampánygépezete a kommunista rendszer volt, mert semmilyen szakértő nem képes olyan maradandó kampányszövegeket kitalálni, mint ahogyan a kommunista propaganda támadta a Coca-Colát. "A Coca-Cola Magyarországon fantasztikus karriert futott be: tiltott ital volt, aztán átkerült a tűrt kategóriába, most pedig Magyarország a saját gazdasági reményeinek egy részét is a Coca-Cola itt működő gyárához fűzi" - zárta beszédét a kormányfő.

Tarsoly József, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy cégük az ország egyik legnagyobb élelmiszer-ipari vállalkozásává fejlődött, teljes kapacitásuk pedig az új gyártósorral 350 ezer palack per órára növekszik, vagyis egy másodperc alatt száz palack üdítőt tudnak gyártani, így egy nap alatt minden magyar lakosnak készítethetnek egy italt.

Dimitris Lois, a 28 országot átfogó Coca-Cola Hellenic cégcsoport vezérigazgatója köszönetet mondott a kabinetnek azért a külön figyelemért, amelyben a vállalatot részesíti. Hozzátette, tárgyalásukon Orbán Viktor arról biztosította őt, hogy Magyarországon mind a politikai, mind pedig a gazdasági környezetben stabilitásra, megbízhatóságra számíthatnak.

A megállapodás aláírása után a miniszterelnök felavatta Magyarország legnagyobb kapacitású, fémdobozos üdítőitalokat előállító gyártósorát. A berendezés óránként 110 ezer darab üdítőital gyártására alkalmas, és a magyar kereslet kielégítésén túl várhatóan húsz európai ország piacát fogja ellátni termékeivel. A vállalat tájékoztatása szerint ezzel a kétmilliárd forintos magánberuházással a gyártósor teljes kihasználtsága esetén akár meg is duplázódhat a cég által 2011-ben elért nyolcmilliárd forint értékű export.

A szerződés célja a vállalat hosszú távú magyarországi jelenlétének támogatása, valamint további beruházásainak ösztönzése, elősegítve ezzel az ország versenyképességének javulását - olvasható a helyben kiosztott sajtóközleményben.

A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. az athéni központú, 28 országot átfogó Coca-Cola Hellenic csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozó üzemet és tíz regionális elosztó központot működtető vállalat 1250 dolgozót foglalkoztat, teljes tevékenysége során pedig csaknem 17 ezer embernek biztosít munkát. A társaság az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 22 országba exportálja, és 2011-ben mintegy 17 milliárd forint adót fizetett Magyarországon. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok mintegy kétharmadát belföldi szállítók biztosítják. A cég eddig több mint 110 milliárd forintot fordított magyarországi gyártókapacitásának kialakítására és fejlesztésére.

Forrás: hvg.hu

Szóval  mi szükség is van az egészséges életmódra való nevelésről szóló fárasztó lózungokra? Minek kell Font Sándornak elmondania, hogy „az élelmiszergazdaság szereplőit egészséges termékek előállítására kell ösztönözni”? Meg hogy „aki egészségtelen, nem alapvető termékeket kíván vásárolni, az ezentúl fizessen érte többet”? Minek ez az ócska népnevelősdi, amikor nyilvánvaló, hogy csak a pénz beszedéséről van szó, és a hamburgeradó is csak azért vált csipszadóvá, mert a McDonald's-ot és a Burger Kinget nem volt képes két vállra fektetni a kormányzat? De a Coca Cola, az aztán sokkal egészségesebb. Őket most támogatni kell. Szorgosan fizetnek, meg hát azért dolgoztatnak itt sok-sok embert is. Meg lehet rá jókat nosztalgiázni is, "tiltott ital" így, "nyugati mámor" úgy. Az alumíniumdoboz pedig megérne egy újabb misét... 

Bővebb kritika (zseniális fotóval): teadélután.blog.hu